[vc_row][vc_column][vc_column_text]با توجه به اینکه امروزه خرید کالاها و حتی دریافت خدمات پزشکی و حقوق به صورت آنلاین و در بستر اینترنت است، حجم زیادی از شکایات را، شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی در می‌گیرد. مارکت پلیس‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل داشتن مزایای حق انتخاب و مقایسه قیمت‌ها، صرفه جویی در زمان، انرژی و دسترسی تمام وقت به مخاطبان را که ارائه می‌نماید باعث شده که روزبه‌روز تعداد استفاده‌کنندگان از خدمات و خریداران فروشگاهی اینترنتی اضافه گردد.
لذا با جا افتادن فرهنگ خرید اینترنتی و افزایش استفاده کنندگان از خدمات آنلاین مشکلات در معاملاتی از این قبیل نیز بیشتر می‌شود. خرید کردن از فروشگاه‌های آنلاین نیز همچون خرید به صورت حضوری از فروشگاه‌ها، ممکن است تا دردسرهای را با خود به همراه داشته باشد. در این مقاله ما راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را که به‌صورت قانونی و مجاز به ثبت رسیده و با نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت می‌کنند را بررسی می‌نماییم.

نحوه گزارش تخلفات در فروشگاه‌های اینترنتی

شما می‌توانید از طریق وب سایت پلیس فتا نسبت به ارائه گزارش تخلفات و جرائم احتمالی فروشگاه اقدام نمایید، پلیس فتا نیز اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهد داد. البته در بعضی از موارد رسیدگی به تخلفات نیازمند به طرح شکایت در دادسرا بوده که ما از هم‌وطنان عزیز تقاضا داریم که حتماً برای پیشگیری از قربانی شدن دیگران و برای پاک‌سازی فضای سایبری از کلاهبرداری حتی در صورتی که میزان کلاهبرداری و یا تخلف اندک است، نیز نسبت به گزارش جرم و یا طرح شکایت خود اقدام کنند تا مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام داده باشند.

راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی کدام‌اند؟

برای طرح شکایت با توجه به مشکل پیش آمده، راه‌های متفاوتی نیز وجود دارد. در حالت کلی 3 راه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی برای شما وجود دارد:
۱- شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
۲-شکایت از طریق پلیس فتا
۳-شکایت از طریق مرجع قضایی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9583″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

امروزه ورود اینترنت به زندگی روزمره انسان‌ها، بر تمامی جوانب زندگی تأثیرگذار بوده و موجب شده است تا تغییرات گسترده‌ای در آن به وجود بیاید. از مهم‌ترین نمونه این تغییرات، امکان فروش اینترنتی می‌باشد که با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، از جمله کشور ما رواج پیدا کرده است.
در دنیای امروز فروشگاه‌های اینترنتی با اختصاص دادن حجم قابل توجهی از مبادلات تجاری، جایگاه مهمی را در اقتصاد کشور و زندگی روزمره مردم جامعه داشته، به صورتی که اختلال در نحوه کار این فروشگاه‌های اینترنتی موجب اختلال در زندگی شهروندان و نظم عمومی جامعه می‌شود. لذا طبیعی است که روش‌ها و نحوه شکایت از کلاهبرداران اینترنتی از این نوع فروشگاه‌ها حداقل در برخی از قسمت‌ها، از فروشگاه‌های شکل گرفته در جهان واقعی متفاوت می‌باشد.
زمانی که از شکایت فروشگاه‌های آنلاین صحبت می‌شود، می‌توان به جرئت گفت که اولین راه شکایت که به ذهن خطور می‌کند، سامانه نماد اعتماد الکترونیکی است که به صورت تخصصی برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی تشکیل شده است.
نکته قابل توجهی که در این جا وجود دارد این است که برای شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیک از یک فروشگاه اینترنتی، فروشگاه آنلاین مورد نظر حتماً باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد که این نماد، از سوی مرکز توسعه تجارت به سایت‌های دارای صلاحیت داده می‌شود.
اگر فروشگاهی که از آن خرید نموده‌اید، کالای خریداری شده شما را تحویل نداده و یا از ارائه خدمات قانونی مانند پذیرش درخواست مرجوعی کالا خودداری نموده و این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک است، نحوه و مراحل کار این‌گونه است که باید ابتدا به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه نمایید. پس از آن با استفاده از گزینه ورود به سامانه ثبت شکایات از فروشگاه‌های اینترنتی اقدام نمایید.

شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق مرجع قضایی

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل کسب و کارها، آگاهی به قوانین و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد. به عبارتی ساده‌تر برای رسیدن به درک صحیح از استفاده از کسب و کارهای اینترنتی باید نسبت به قوانین آن آگاهی کامل داشته باشند تا از بروز مشکلات پیش رو جلوگیری شود. در سومین روش برای شکایت از فروشگاه اینترنی می‌توانیم از طریق مراجع قضایی اقدام نماییم. بدین صورت که شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستان‌ها مراجعه نماید و شکایت خود را با نوشتن شکواییه مطرح کند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9582″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

شکایت از طریق پلیس فتا

در بخش قبلی روش شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق مرجع قضایی را برای شما توضیح دادیم. بااین‌وجود، نکته‌ای که باید به آن توجه نمود این است که اگر شکایت از فروشگاه اینترنتی از این طریق انجام شود، در مواردی مانند خودداری از ارسال کالا، طولانی شدن مدت زمان ارسال و یا عدم پذیرش درخواست مرجوعی کالا به روش مصالحه در غیر این صورت، شاکی نسبت به شکایت به مراجع قضایی هدایت می‌گردد.

کدام روش شکایت از سایت‌های فروش اینترنتی موثرتر است؟

ثبت شکایات از سایت‌های فروشگاهی آنلاین با سه روش کیفری، پلیس فتا و یا سامانه تخصصی نماد اعتماد الکترونیک امکان‌پذیر خواهد بود که هر یک از این روش‌های شکایت از فروشگاهی اینترنتی شرایط و مزایای خاص خود را به همراه درد که با توجه به اوضاع و احوال فرد زیان دیده می‌توان از یکی از این روش‌ها استفاده نمود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *