راهکارهای مناسب برای خریدهای اینترنتی

به دنبال افزایش حضور مردم در فضای اینترنت و رایانه امکان سوء استفاده و کلاه‌برداری اینترنتی نیز افزایش یافته است. گزارش‌های پلیس فتا و فعالان حوزه سایبری و جرایم اینترنتی حاکی از آن است که ظهور کرونا با گسترش استفاده مردم از اینترنت و خرید‌های اینترنتی امکان سوء استفاده‌های اینترنتی را افزایش داده است. در این مقاله شما 9 راهکار ساده و مهم را برای حفاظت از پول خود در فضای مجازی و در هنگام خریدهای آنلاین و نحوه شکایت از فروشگاههای آنلاین یاد خواهید گرفت.
تنها راه مقابله با دزدی‌های اینترنتی هوشیاری در این زمینه و عمل به اقداماتی است که می‌تواند در جلوگیری از کلاه‌برداری اینترنتی موثر باشد. در این مقاله سعی داریم تا موثر‌ترین روش‌ها برای مقابله با کلاه‌برداری در خرید‌های اینترنتی را به شما معرفی کنیم.

شاید تا به حال با خود اندیشیده باشید که چه عواملی باعث می‌شود تا عده‌ای ترجیح دهند به جای خرید حضوری، اینترنتی خرید کنند؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گسترش وب سایت‌های فروش و فروشگاه‌های اینترنتی در گوگل، اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا فرد به راحتی با لمس چندین صفحه خود گزینه‌های فراوانی را برای خرید اینترنتی پیش رو داشته باشد. به بیان دیگر می‌توانیم بگوییم که یکی از مهم‌ترین مزایای خرید آنلاین، صرفه جویی در پرداخت هزینه‌های سنگین حمل و نقل و اختصاص مدت زمانی کوتاه‌تر برای یافتن محصول و کالای مدنظر می‌باشد.

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که خرید آنلاین در کنار داشتن مزایای فراوان از معایب بسیاری نیز برخوردار است. برخی از معایب خرید اینترنتی عبارتند از:

عدم تحویل کالاهای خریداری شده

عدم تحویل کالای خریداری شده به عنوان یکی از متداول‌ترین و مرسوم‌ترین معایب خرید آنلاین شناخته می‌شود. بسیار دیده شده است که افراد پس از پرداخت وجه و خرید کالایی به صورت آنلاین هر چه منتظر مانده‌اند بسته مورد نظر به دست‌شان نرسیده است.

سوء استفاده از اطلاعات بانکی و کارت‌های اعتباری خریداران

یکی دیگر از روش‌های کلاه‌برداری اینترنتی خالی کردن حساب بانکی کاربران پس از دریافت اطلاعات کارت‌های بانکی آن‌ها می‌باشد. در سال‌های اخیر کیس‌های فراوانی با مراجعه به پلیس فتا مدعی شده‌اند که حساب بانکی‌شان پس از یک خرید اینترنتی خالی شده است‌‌.

عدم تطابق خصوصیات کالای مشاهده شده در سایت با کالای دریافتی

یکی دیگر از روش‌های کلاه‌برداری آنلاین،  فروش محصولاتی است که از نظر ویژگی و کیفیت تفاوت فاحشی با کالای نشان داده شده در هنگام فروش دارد. شاید این تجربه تلخ برای همه ما رخ دهد که با اینکه کالایی زیبا و درجه یک را سفارش داده‌ایم اما هنگام دریافت بسته کالا متوجه شویم که تفاوت‌های فراوانی میان بسته سفارش داده با بسته دریافتی وجود دارد.

عدم ارائه خدمات پس از فروش

یکی دیگر از روش‌های کلاه‌برداران اینترنتی این است که به وعده و وعید‌هایی که قبل از فروش کالا داده‌اند به هیچ وجه پایبند نیستند. برای درک بهتر این ماجرا فرض کنید از یک جارو برقی به صورت اینترنتی خریداری کرده‌اید. فروشندگان در هنگام خرید کالا به شما وعده داده‌اند که دستگاه مدنظر دارای دوسال گارانتی و ضمانت پس از فروش است اما پس از خرید آنلاین هیچ خدمات پس از فروشی دریافت نکرده‌اید.

ممکن است با خواندن این چند معایب خرید آنلاین تصمیم گرفته باشید که برای همیشه با خرید‌های اینترنتی خداحافظی کنید اما دست نگه دارید. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از مزایای خرید‌های اینترنتی برخوردار و مانع کلاه‌برداری‌های آنلاین و اینترنتی شوید. این نکات عبارتند از:

خرید از وب‌ سایت‌های معتبر و معتمد

ممکن است بازاریابی‌های محتوایی به کار رفته در یک وب سایت ما را برای دستیابی به اطلاعات مهم بانکی‌مان فریب دهند. اولین قدم برای داشتن یک خرید اینترنتی مطمئن و موثر خریداری محصول از مراکزی است که دارای نماد اعتماد الکترونیکی می‌باشند. می‌‌توانیم بگوییم که همه‌ فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و معتبر از این نماد اعتماد برخوردار هستند.
تنها اقدام لازم برای سنجش صحت و اعتبار یک وب سایت توجه به نماد اعتماد الکترونیکی آن می‌باشد. این نماد که معمولا در صفحه اول وب سایت مشاهده می‌شود به شما این پیام را می‌دهد که وب سایت مدنظر یک وب سایت معتبر است و شما می‌‌توانید با آسودگی خاطر به خرید اینترنتی خود بپردازید.

بررسی مشخصات وب سایت مدنظر

توصیه ما این است که تا حد امکان از وب سایت‌هایی خرید کنید که قبلا از خدمات ارائه شده آن‌ها استفاده کرده‌اید. اما گاهی مجبور می‌شوید از وب سایت‌های تازه کار یا نا آشنا برای خرید اینترنتی خود استفاده کنید. هیچ نگران نباشید شما با یک بررسی ساده می‌توانید خود را از خطرات خرید اینترنتی برهانید‌‌. معمولا در تمامی وب سایت‌ها صفحه‌ای با عنوان درباره ما به چشم می‌خورد. در این صفحه اطلاعات فراوانی در رابطه با محل شرکت یا مرکز فروش، فعالیت‌‌ها و خدمات ارائه شده توسط مجموعه، آدرس و شماره تلفن دیده می‌شود.
دو راه برای اطلاع یافتن از صحت مرکز مورد نظر وجود دارد. روش اول بدین صورت است که با شماره‌ تماس‌های قرار داده شده در وب سایت تماس بگیرید. روش دوم این است که آدرس مرکز مورد نظر را در قسمت نقشه گوگل جست و جو نمایید. این جست و جو به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم آیا در این آدرس فروشگاه، شرکت یا مرکزی با این نام وجود دارد یا خیر.  اگر این دو روش صحت وب سایت را به شما نشان داد می‌توانید با خیالی راحت به خرید اینترنتی خود بپردازید.

 

پیامک‌های برداشت وجه را بررسی کنید.

امروزه بانک این امکان را به مشتریان داده است تا با فعال کردن تلفن بانک خود از فعالیت‌های حساب خود مطلع شوند. یکی از تکنیک‌های مقابله با کلاه‌برداری‌های اینترنتی این است که پس از خرید آنلاین فعالیت‌های حساب خود را چک کنید تا از هر گونه فعالیت مشکوک مطلع و بتوانید سریعا آن را گزارش کنید. بررسی صورت حساب‌های پیامک شده به شما هر چند روز یک بار شانس شما را در داشتن خرید اینترنتی امن افزایش خواهد داد.
اگر متوجه شدید که برداشت مشکوکی از حساب بانکی‌تان صورت گرفته است می‌توانید با مراجعه به پلیس فتا پیگیری کنید.

پرهیز از خرید محصولات بسیار ارزان قیمت

کلاهبرداری فروشگاههای اینترنتی
ضرب المثل‌های قدیمی همچون هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست کاربرد خود را در خریدهای مجازی نیز نشان داده‌اند. یکی از روش‌های کلاه‌برداری مجازی برای دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران ادعای فروش محصولاتی گران قیمت با هزینه‌های بسیار پایین است.
برای جلوگیری از این دسته کلاه‌برداری‌های اینترنتی بایستی کیفیت کالا را با دقت بررسی و با جست و جوی کالا در وب سایت‌های مشابه از قیمت واقعی محصول اطمینان حاصل کنید. اگر دیدید که تفاوت فراوانی میان قیمت کالا در وب سایت منتخب با وب‌ سایت‌های دیگر وجود دارد از خرید کالا خودداری کنید.

 

پرهیز از خرید آنلاین با استفاده از وای فای عمومی

متاسفانه امروزه کلاه‌برداران مجازی این امکان را یافته‌اند تا در هنگام استفاده از وای فای عمومی با چندین روش ساده وارد حساب کاربری شما شوند و به اطلاعات مهم شما دسترسی پیدا کنند.
شاید هنگامی که در فضاهای عمومی قرار گرفته‌اید و وای فای رایگان و عمومی در دسترس دارید به این فکر می‌کنید تا با چرخی در فضای مجازی خرید‌های اینترنتی خود را نیز انجام دهید. اما توصیه می‌شود اکیدا از این کار خودداری کنید.
در فضاهایی که وای فای رایگان وجود دارد افراد زیادی از اینترنت مجانی موجود استفاده می‌کنند. هنگام خرید اینترنتی در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که هکرها با به کارگیری چندین اقدام ساده اطلاعات بانکی و رمز‌های مهم حساب بانکی‌تان را بدزدند. با در دست داشتن این چنین اطلاعاتی فرد به سادگی می‌تواند حساب بانکی شما را در کمتر از چند دقیقه خالی کند.

 

پرهیز از انتخاب رمز عبورهای ساده برای حساب کاربری

بسیاری از ما با انتخاب رمزهای ساده و بسیار آسان برای حساب کاربری خود که به راحتی قابل حدس زدن هستند موجب افزایش کلاه‌برداری‌های مجازی می‌شویم‌. علاوه بر این اعتماد بی جا باعث می‌شود تا رمز کاربری خود را در اختیار برخی از افراد قرار دهیم در صورتی که رمز کاربری یک رمز کاملا شخصی و خصوصی است که نباید در اختیار کسی قرار گیرد. فرد با در دسترس داشتن رمز کاربری شما به راحتی می‌تواند از طریق حساب کاربری شما به خرید اینترنتی بپردازد. نکته جالب اینکه هزینه خریدهای اینترنتی صورت گرفته از حساب کاربری شما از کارت الکترونیکی شما برداشته می‌شود.

برای کاهش احتمال کلاه‌برداری از کارت الکترونیکی باید رمزی سخت و دشوار برای حساب کاربری‌تان انتخاب کنید. در هنگام انتخاب رمز برای حساب کاربری از انتخاب رمز‌های تکراری و مشترک ما بین حساب‌هایتان، رمز‌های آسان و ساده و همچنین رمزهایی که حاوی اطلاعاتی همچون نام عزیزان و تاربخ تولدها هستند جدا خودداری کنید.

 

پرهیز از خرید کالا به وسیله وبسایت‌های ناامن

امن یا ناامن بودن یک وب سایت به راحتی قابل تشخیص است‌‌. به آدرس URL وب سایت مدنظر نگاه کنید اگر در کنار این وب سایت یک آیکن قفل کوچک مشاهده شود نشان می‌دهد که وب سایت مربوطه یک وب سایت ایمن است که اطلاعات مهم شما را حفظ می‌کند. اما اگر این قفل کوچک را در کنار آدرس URL وب سایتی مشاهده نکردید، بهترین راهکار این است که از خرید اینترنتی توسط این وب سایت خودداری کنید.
خرید اینترنتی از یک وب سایت نا‌امن ممکن است معایب فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد. همین عامل ممکن است باعث شود تا زیان‌های اقتصادی فراوانی ببینید که گاه قابل جبران نیستند.

کد تایید سفارش و کد رهگیری را یادداشت نمایید.

در هنگام سفارش اینترنتی از فروشگاههای آنلاین محصول با یادداشت کردن اطلاعاتی همچون کد تایید سفارش و کد رهگیری این امکان را خواهید داشت تا در صورت بروز هرگونه مشکل، از طریق فروشگاه اینترنتی مربوطه یا پلیس فتا مشکل پیش آمده را رفع کنید.

کلاه‌برداری‌های اینترنتی را گزارش کنید

با گزارش کلاه‌برداری‌های اینترنتی که مشاهده می‌کنید می‌توانید قدمی مثبت در جهت پاکسازی فضای مجازی از این کلاه‌برداران بردارید. اگر وب سایتی در ارائه خدمات اینترنتی خود کوتاهی می‌کند یا با ارائه خدماتی بی کیفیت موجب کاهش اعتماد مردم به خرید‌های آنلاین و مجازی می‌شود، می‌توانید با گزارش وب سایت مربوطه با پلیس فتا یک قدم مهم در حفظ امنیت کاربران مجازی بردارید.

چگونه می‌توان از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و فروشگاههای آنلاین شکایت کرد؟

شکایت از فروشگاههای اینترنتی

شکایت از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و فروشگاههای آنلاین یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در سالیان اخیر در بخش جرایم سایبری بسیار به چشم می‌خورد. اگر خواهان آشنایی با نحوه شکایت از کلاه‌برداری‌های اینترنتی هستید توصیه می‌کنیم مقاله ما را که با همین عنوان نگارش شده است را بخوانید.

مشاوره با یک وکیل حقوقی کاربلد در هنگام کلاه‌برداری‌های اینترنتی چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

 

مشاوران حقوقی فعال در زمینه جرایم سایبری افرادی آگاه هستند که به دلیل شناخت انواع تخلف‌های اینترنتی و راهکارهای لازم برای باز پس گرفتن حق بعد از کلاه‌برداری‌های اینترنتی می‌توانند به شما کمک کنند تا هر چه سریع‌تر به حقوق از دست رفته‌تان دست یابید.

خوشبختانه امروزه فضای مجازی این امکان را به ما داده است تا به خدمات آنلاینی همچون مشاوره حقوقی غیر حضوری دسترسی داشته باشیم.

 

تعرفه مشاوره حقوقی با وکیل طباطبایی چقدر است؟

 

در رابطه با هزینه مشاوره حقوقی توجه به این نکته لازم است که قیمت مشاوره حقوقی آنلاین نسبت به قیمت مشاوره حقوقی حضوری بسیار پایین‌تر است.

وکیل طباطبایی با هدف جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و قروشگاههای آنلاین متخلف و ریشه کن کردن فساد در فضای مجازی با دریافت هزینه‌ای اندک به ارائه خدماتی ارزنده می‌پردازد. برای مشاوره آنلاین با ماتماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *