تلگرامم بالا نمیاد، باید حتما یکی از کانال های خبری رو چک کنم. چاره ای ندارم باید از فیلترشکن استفاده کنم….

اما

آیا استفاده از فیلترشکن جرم؟

برای پاسخ به سوال که آیا استفاده از فیلترشکن جرم محسوب می شود یا خیر، باید ابتدا در مورد دلیل استفاده از فیلتر شکن در برخی کشورها از جمله ایران صحبت کنیم.

وقتی بر اساس مقررات دسترسی در استفاده از برخی سایت ها و  از برنامه ها ممنوعیت اعمال شود، کاربران برای دسترسی به محتوای ممنوع شده از فیلتر شکن استفاده می کنند.

تلگرام از جمله برنامه هایی ست که بر اساس صلاحدید مقامات استفاده از آن در کشور با استفاده از فیلترشکن امکان پذیر می باشد.

اما سوال اینجاست که آیا استفاده من به عنوان یک کاربر از فیلتر شکن جرم می باشد یا خیر؟

هیچ گونه جرم‌انگاری برای استفاده کاربران از فیلترشکن تاکنون مطرح نشده است، درنتیجه می توان گفت که کاربران می توانند از فیلتر شکن استفاده نمایند

انتشار فیلترشکن‌ و آموزش عبور از فیلترینگ

 

استفاده کاربران از فیلترشکن، مصداق دسترسی غیر مجاز موضوع ماده ۷۲۹ قانون مجازات اسلامی تعزیرات نمی باشد و در حال حاضر برای استفاده از فیلتر شکن جرم انگاری نشده است. انتشار فیلترشکن در فضای مجازی مشمول عنوان مجرمانه موضوع بند الف ماده ۷۴۳ می شود، یعنی هرکس از طریق سامانه‎ های رایانه ‎ای یا مخابراتی یا حامل‎ های داده مرتکب اعمال زیر شود، به مجازات:

الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل نموده یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال است.

آیا باید مراقب امنیت فیلترشکن خود باشم؟

فیلتر شکن به شما این امکان را می دهد که به محتوای سایت یا اپلیکیشن های مسدود شده، دسترسی پیدا کنید و تا به الان از نظر قوانین مقرر در کشورمان استفاده از آن جرم نمی باشد و فرد عامل هم مجرم محسوب نمی شود.

اما آیا تا به حال به ناامنی فیلتر شکن خود فکر کرده اید، به این که ممکن است اطلاعات حساس تان افشا شود؟

در صورت دانلود فیلتر شکنی که فاقد ایمنی ست ممکن است در معرض کلاهبرداری و افشای اطلاعاتتان قرار بگیرد.

سخن پایانی

تا کنون در قانون جرایم رایانه‌ای، جرم ‌انگاری دقیقی در مورد بکارگیری فیلتر شکن مطرح نشده است.

توصیه می کنیم در صورت مواجه با هریک از موارد فوق، با مشاوران خبره در این زمینه در ارتباط باشید. وکیل طباطبایی دارای دانش و تجربه زیادی در زمینه ی حل و فصل این گونه مسائل و مشکلات می باشد. بهتر است حل مشکل و پیروزی پرونده ی خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *