[vc_row][vc_column][vc_column_text]ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که روزانه ده‌ها ایمیل و پیامک ناخواسته برایتان ارسال شده باشد، خیلی نگران نباشید زیرا حجم عظیمی از این پیام‌ها روزانه در حال رد و بدل شدن است در واقع پیام‌هایی هستند که بدون اینکه گیرنده سفارش آن را داده باشد و یا مایل به دریافت آن‌ها باشد به سوی صندوق پستی او سرازیر می‌گردد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌های سلامت و امنیت محتوایی در سراسر جهان، اسپم (spam) می‌باشد. این موضوع به قدری آزاردهنده شده است که برای مقابله با آن‌ها یک سری قوانین و الزامات وضع شده که در صورت گزارش با آنها برخورد می‌گردد.

اسپم یا هرزنامه چیست؟

اسپم به زبانی ساده یعنی پیام‌هایی که به صورت اتوماتیک به تعداد زیادی از افراد بدون در نظر گرفتن جامعه هدف ارسال می‌گردد که در اصطلاح فارسی به آن‌ها هرزنامه گفته می‌شود. این پیام‌های تبلیغاتی اصولاً برای افراد آزاردهنده بوده و احساس ناخوشایندی را در آن‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین مطابق با همین موضوع راه‌هایی برای مقابله با آن‌ها مطرح گردیده که در ادامه مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

انواع Spam و رایج‌ترین آن‌ها

با شناخت این پیام‌های تبلیغاتی می‌توان از راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها استفاده نمود. معروف‌ترین و رایج‌ترین انواع هرزنامه‌ها عبارت‌اند از:

ایمیل اسپم یا Email Spam

اولین هرزنامه‌ای که در سراسر جهان رواج پیدا کرد ایمیل اسپم بوده است، که در واقع رایج‌ترین نوع پیام‌های تبلیغاتی بود که بدون هدف برای کاربران زیادی ارسال می‌گردید. استفاده از ایمیل اسپم‌ها در زمینه‌های گسترده‌ای وجود داشت که با بهبود الگوریتم‌های سیستم‌های ارائه دهنده همچون یاهو و جیمیل راحت‌تر مورد شناسایی قرار گرفت.

کامنت اسپم یا Comment Spam

یکی دیگر از شیوه‌هایی که در زمینه هرزنامه‌ها رایج شده است، استفاده از کامنت‌های تبلیغاتی است.

پست اسپم یا Post Spam

نوع دیگر از هرزنامه‌ها که شاید آن‌ها را مشاهده کرده باشید پست اسپم‌ها هستند. پست‌های هرزنامه در مکان‌های مختلفی از جمله موارد زیر می‌توانند، منتشر شوند:
سایت‌های وردپرسی (WordPress Sites)
فیس‌بوک (FaceBook)
اینستاگرام (Instagram)
انجمن‌ها و فروم‌های گفت‌وگو
و …[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9619″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

روش‌های مقابله با اسپم‌ها

استفاده از هرزنامه‌ها باعث شد که روش‌های مقابله‌ای با نام Anti Spam ایجاد شود که در واقع می‌تواند به شما کمک کند که جلوی آن‌ها را بگیرید.

اشتراک خود را نسبت به اسپم‌ها لغو نکنید

این تکنیک هوشمندانه توسط اسپمرها استفاده می‌شود تا حساب‌های ایمیل فعال را شناسایی نمایند. احتمالاً مشاهده کرده باشید که در خبرنامه‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی، گزینه «لغو اشتراک» وجود دارد تا اگر شما دیگر تمایل نداشتید که ایمیل بیشتری از آن‌ها دریافت کنید، این گزینه را انتخاب نمایید؛ اما در مورد اسپم‌ها، زمانی که شما گزینه لغو اشتراک را بزنید، آن‌ها از این کار شما به‌عنوان فرصت شناسایی یک ایمیل فعال استفاده کرده و تلاش می‌کنند تا اسپم‌های بیشتری را برای شما ارسال نمایند.

آدرس ایمیل خود را فاش نکنید

ربات‌ها می‌توانند در سطح اینترنت و محتواهای متنی ایمیل شما را جمع‌آوری کنند. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و … زمینه را برای دستیابی به آدرس ایمیل‌های افراد فراهم می‌کنند. در خصوص این موضوع بهترین راه حل این است که آدرس ایمیل خود را در سطح اینترنت پخش نکنید و یا در صورتی آدرس ایمیل خود را ثبت نمایید که بات‌ها نتوانند آنها را شناسایی و جمع‌آوری کنند.

اسپم‌ها را گزارش کنید

با کمک spam cop شما می‌توانید تا اسپمر‌ها را به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی معرفی نمایید تا شاید آن‌ها را به میزبانشان معرفی کنند. تنها لازم است که در سایت آن‌ها حسابی ایجاد نموده و گزارش‌های خود را برای آن‌ها به شیوه‌ای که اعلام کرده‌اند، ارسال نمایید.

از یک ایمیل مجزا استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که به صورت اتوماتیک، اسپم‌ها را از صندوق ورودی شما دور میکند، ایجاد ایمیلی مخصوص برای انجام خرید می‌باشد.

HTML را در ایمیل خود غیرفعال کنید

اسپم‌های پیشرفته‌تری نیز وجود دارد که در آن، محتوا می‌تواند در فرمت HTML نوشته شده و شامل برنامه‌های جاوا اسکریپت باشد که کاربر را به یک صفحه تبلیغات هدایت می‌کند. شما می‌توانید با غیرفعال‌کردن HTML در ایمیل خود، از دریافت اسپم‌ها دوری کنید، زیرا مانع نصب و اجرای بدون اجازه برنامه‌هایی می‌شود که در محتوای HTML جاگذاری شده‌اند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9618″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

مزایای آنتی اسپم‌ها

آنتی اسپم‌ها مزایای بسیاری دارند از جمله:
بلاک کردن اسپم‌ها: آنتی اسپم‌ها نه تنها ایمیل آدرس‌های خاص را بلاک می‌کنند بلکه میان عناوین ایمیل و تکست ایمیل جست‌وجو انجام می‌دهند. می‌تواند ایمیل‌هایی را بر اساس فرستنده بلاک کنید، حتی اگر ایمیل شما مرتبط با ایمیل گرفته شده باشد.
قرنطینه کردن اسپم‌ها: فیلترهای آنتی اسپم به طور اتوماتیک ایمیل‌های اسپم را قرنطینه می‌نماید تا صندوق ورودی کاربر خالی از اسپم باشد. معمولاً ایمیل‌های قرنطینه شده به مدت ۳۰ روز یا بیشتر نگهداری می‌شوند و بعد حذف می‌گردند.
آپدیت اتوماتیک فیلترها: آپدیت اتوماتیک نه تنها به آنتی اسپم کمک می‌کند که به روز بماند بلکه از سیستم شما در برابر لینک‌های مخرب و ویروس‌ها محافظت می‌کند.
نظارت هم‌زمان در چندین اکانت: توسط این ویژگی می‌توانید هم‌زمان چندین ایمیل مانند ایمیل شخصی، کاری و … را مدیریت کنید.
تهیه لیست سفید و شخصی: توسط این ویژگی می‌توانید لیستی از دوستانتان و یا ایمیل‌هایی که می‌خواهید دریافت کنید تهیه کنید. این کار باعث می‌شود هیچ‌وقت حتی به اشتباه این گونه ایمیل‌ها در اسپم قرار نگیرند. این لیست قابلیت ادیت شدن را نیز دارد.
گزارش اسپم: توسط این ویژگی می‌توانید از ایمیل آدرسی خاص شکایت کرده و در واقع آن را ریپورت کنید تا فعالیت آن توسط سرویس میزبان ایمیل مورد بررسی قرارگیرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *