اعتیاد به رسانه های اجتماعی یکی از موضوعات مهمی ست که بخصوص در مورد کودکان و نوجوانان باید مورد بحث وبررسی قرار بگیرد.

اشتراک‌گذاری ریل ها یا لایک کردن پست‌ها احساس ارتباط را ایجاد می‌کند، اما آیا در مورد رسانه‌های اجتماعی جنبه منفی هم وجود دارد؟

به دلیل جدال‌ها و اختلافاتی که بر سر شرکت‌های فناوری و ویژگی‌هایی که برخی از متخصصان معتقدند ممکن است اعتیادآور باشند، وجود دارد، کودکان هم می توانند با مشکلات مختلفی مواجه شوند.

الکسیس اسپنس، 21 ساله، و مادرش بنام کاتلین، از لانگ آیلند، در جلسه استماع سنا در مورد استثمار کودکان در پلتفرم های اجتماعی شرکت کرده اند. الکسیس در 11 سالگی به «اعتیاد به رسانه های اجتماعی»، مبتلا شده که بعداً منجر به یک اختلال تغذیه شده است.

اعتیاد به رسانه های اجتماعی

الکسیس نتوانسته از استفاده مداوم از رسانه‌های اجتماعی جلوگیری کند. وی اظهار کرده که به صورت مداوم در حال مرور مطالبی بوده که منجر به افسردگی و استرس شده، به خصوص مطالبی که در مورد بچه‌های کم‌تغذیه یا در حال مرگ بوده‌ است.

این هشتگ ها که مربوط به مطالب مختلف بودند، از طریق الگوریتم متا (شرکت مادر فیس‌بوک) برایش نمایش داده می‌شدند. در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸، الکسیس یک برنامه کامل برای خودکشی داشته اما به لطف خدا و گزارش دوستانش توانسته اند که او را از این اقدام منصرف کنند.

بر اساس تحقیقات، نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز را در رسانه های اجتماعی سپری می کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامت روان باشند.

در شهر نیویورک، داده‌های اخیر منتشر شده توسط وزارت بهداشت نشان می‌دهد که 77 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی روزانه سه ساعت یا بیشتر را در صفحه نمایش می‌گذرانند.

به طور متوسط، روزانه 200 بار به گوشی خود دست می زنیم که این تعداد دفعات خیلی زیاد می باشد. برخی از افراد به طور متوسط روزی دو ساعت و حتی تا هشت ساعت در روز از گوشی استفاده می کنند. بنابراین می توان گفت که تقریباً بصورت دائمی در رسانه های اجتماعی هستند.

همه ما باید سعی کنیم روش های دیگری را هم برای پر کردن وقت خود امتحان کنیم. مانند: رفتن به پارک یا نوشیدن یک قهوه بعد از کار.

متخصصان معتقدند که نیاز اساسی انسان برای برقراری ارتباط از طریق کاربران فضای مجازی یا به دست آوردن هزاران فالوور برطرف نمی‌شود. در واقع، مردم برای احساس ارتباط و  به اشتراک گذاشتن تجربیات با یکدیگر به دوستان واقعی نیاز دارند.

متخصصان معتقدند که برای تعیین تفاوت بین استفاده افزایش یافته از رسانه‌های اجتماعی و اختلالات مرتبط با مصرف مواد معمولی یا اجباری، نیاز به انجام بیشترین تحقیقات و مطالعات و تحلیل‌های علمی و ادامه بررسی دارند. یکی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده مفرط از رسانه‌های اجتماعی بر مغز اثرات مشابهی با مصرف مواد مخدر ندارد.

این خبر، واقعا خبر خوبی ست، زیرا وقتی مناطق مغزی که کنترل خود را اداره می‌کنند، آسیب می‌بینند، به عنوان مثال در مورد مواد مخدر، ما سم‌هایی داریم که واقعا بر این مناطق مغزی تأثیر می‌گذارند و ترمیم این مناطق مغزی بسیار دشوار می شود. اما اگر مناطق مغزی سالم باشند و فقط مسئله آگاهی در میان باشد، حل آن نسبتاً آسان می باشد. مردم باید یاد بگیرند که کنترل استفاده از رسانه‌های اجتماعی را به دست بگیرند.

نیویورک ، اولین شهری در ایالات متحده می باشد که رسانه های اجتماعی را “بحران سلامت عمومی” اعلام کرد و برنامه هایی برای اجرای سیاست هایی جهت کنترل دسترسی کودکان به پلتفرم های اجتماعی پیاده سازی کرد.

بر اساس یک مطالعه از سوی دانشگاه هاروارد، بزرگترین پلتفرم‌ها به طور کلی درآمد تبلیغاتی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار را فقط از طریق کاربران زیر ۱۸ سال در ایالات متحده کسب کرده‌اند.

نماینده ایالت نیویورک بنام آندرو گوناردز، دو قانون معرفی کرده که با هدف محدود کردن تأثیر صنعت فناوری بر کودکان ارائه شده اند.

اولین مورد، قانون توقف بهره‌برداری از فیدهای اعتیادآور برای کودکان می باشد. این قانون شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می کند بر اینکه آنها نمی‌توانند از الگوریتم‌های اعتیادآور در فیدهای رسانه‌های اجتماعی برای خردسالان زیر ۱۸ سال به‌عنوان یک گزینه پیش‌فرض استفاده کنند. لایحه دوم هم محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های اینترنتی ایجاد می‌کند تا از جمع‌آوری اطلاعات افراد زیر ۱۸ سال برای استفاده تجاری و به منظور فروش آن برای درآمد تبلیغاتی بدون رضایت مستقیم از افراد جلوگیری شود.

نشانه‌هایی که باید به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر می شود:

 روی آوردن به تلفن همراه برای کاهش استرس یا اشتها، کمبود خواب، و مشاهده تغییرات در روابط تان…

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *