فهرست عناوین

برنامه‌های پیام‌رسان

برنامه‌های پیام‌رسان روشی آسان، برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران را ارائه می‌دهند. ولی هنگام استفاده از آنها، آگاهی از حریم خصوصی و امنیت آنلاین ضروری می باشد.

مهم ترین نگرانی امنیتی در رابطه با برنامه پیام‌رسان این است که اشخاص ثالث، شرکت‌هایی که در پشت پرده برنامه‌ها قرار دارند یا حتی دولت‌هایی که داده‌های شهروندان خود را جمع‌آوری می‌کنند تا چه حد می‌توانند پیام‌های خصوصی را بخوانند.

هنگام ارزیابی امنیت برنامه پیام رسان، وجود مجموعه ای از ملاحظات کلیدی لازم می باشد.

ملاحظات کلیدی

  1. رمزگذاری سرتاسری

آیا برنامه مورد نظر دارای رمزگذاری سرتاسری (E2E) می باشد؟ در رمزگذاری سرتاسری فقط شما و شخصی که با او صحبت می‌کنید، می‌توانید محتوای پیام‌های خود را بخوانید.

  1. کد متن باز

آیا برنامه مورد نظر از کد متن باز استفاده می کند؟ کد متن باز به این معناست که برنامه برای پاسخگویی و بررسی خارجی توسط کارشناسان باز می باشد. در نتیجه هر گونه ضعف یا آسیب پذیری در کد سریع تر رفع می شود.

  1. پیام های ناپدید شونده

با توجه به تنظیمات انتخابی شما، پیام‌های ناپدید شونده، پس از مدت زمان معینی ناپدید می‌شوند.

  1. استفاده از اطلاعات

با این که بسیاری از برنامه‌های پیام‌رسان ایمن از رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کنند، اما همچنان می‌توانند اطلاعاتی را درباره شما جمع‌آوری کنند که به آنها فراداده گفته می‌شود. فراداده شامل اطلاعاتی مانند اینکه با چه کسی صحبت می کنید، چه مدت، در چه دستگاهی، آدرس IP و شماره تلفن تان می باشد.

 

 

ایمن ترین برنامه های پیام رسان کدام برنامه ها هستند؟

در حال حاضر برنامه های پیام رسان زیادی در دسترس ما هستند. اما تعدادی از آنها نسبت به بقیه برنامه ها ایمن تر می باشند. در اینجا به بررسی برخی از محبوب‌ترین برنامه ها می پردازیم تا مشخص شود که کدام برنامه پیام‌رسان، اطلاعات شما را ایمن نگه می‌دارد و کدامیک دارای امنیت ضعیفی می باشد.

(توجه: لیست زیر به ترتیب اولویت نمی باشد.)

 

سیگنال (Signal) چیست؟

این برنامه یک سرویس پیام رسان رمزگذاری شده ی چند بستری می باشد که به تماس صوتی رمزگذاری شده سرتاسری و ارسال پیامک رمزگذاری شده، اختصاص داده شده است. به طور کلی یکی از امن ترین برنامه های پیام رسان در بازار محسوب می شود.

برنامه پیام‌رسان سیگنال رایگان می باشد و در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس قرار دارد. همچنین یک نسخه دسکتاپ برای ویندوز، مک و لینوکس وجود دارد. جهت عضویت به این برنامه تنها به یک شماره تلفن نیاز دارید.

تجربه کاربری این برنامه، مشابه سایر برنامه های چت محبوب مانند: WhatsApp و Facebook Messenger می باشد. از ویژگی های این برنامه می توان به پیام رسانی یک به یک، پیغام های گروهی، استیکرها، عکس ها، انتقال فایل، تماس صوتی و تصویری اشاره کرد.

سیگنال از سال 2013 وجود داشته است اما در سال های 2020 و 2021 به شدت در بین کاربران محبوبیت پیدا کرد.

سیگنال تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

تلگرام (Telegram) چیست؟

این برنامه که توسط کارآفرین روسی بنام پاول دوروف تاسیس شد، یک سرویس پیام رسان چند بستری ست که برای اولین بار در سال 2013 بر روی iOS و اندروید عرضه شد. عملکرد اصلی تلگرام مانند اکثر برنامه های پیام رسان دیگر می باشد: شما می توانید به سایر کاربران تلگرام پیام دهید، مکالمات گروهی برقرار کنید، با مخاطبین خود تماس بگیرید و فایل ها و برچسب ها را ارسال کنید.

 

تلگرام تا چه اندازه ایمن می باشد؟

     رقابت ها در تلگرام

 

 

وایر (Wire) چیست؟

این برنامه که در سال 2014 راه اندازی شد، خود را به عنوان یک برنامه پیام رسان ایمن معرفی کرد. شرکت پشتیبان وایر در سوئیس مستقر می باشد، این شرکت یکی از بهترین سیستم های قانونی در جهان برای هر نوع سرویس آنلاین امن یا برنامه چت امن محسوب می شود. وایر را می توان بر روی اندروید، iOS، macOS، ویندوز و مرورگرهای محبوب استفاده کرد.

 

وایر تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

 

واتس اپ (WhatsApp) چیست؟

واتس اپ با حدود 1.5 بیلیون کاربر در سراسر جهان نیازی به معرفی ندارد. این برنامه، یکی از اولین برنامه های چت بود که رمزگذاری سرتاسری را برای برقراری ارتباط امن تر فعال کرد. واتس اپ متعلق به فیس بوک می باشد، شرکتی که سوالاتی در مورد اعتبارنامه حریم خصوصی این برنامه بوجود می آورد.

 

واتس اپ تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

تریما (Threema) چیست؟

این برنامه، یک برنامه پیام رسان رمزگذاری شده سرتاسری می باشد. بر خلاف بسیاری دیگر از برنامه ها، تریما برای باز کردن یک حساب کاربری نیازی به وارد کردن آدرس ایمیل یا شماره تلفن ندارد که سطح بالای ناشناس بودن را برای کاربران فراهم می کند. ویژگی‌های این برنامه عبارت است از پیام‌های متنی و صوتی، تماس‌های صوتی و تصویری، گروه‌ها و لیست‌های توزیع. تریما برنامه ی رایگانی نمی باشد و کاربران هزینه آن را پرداخت می کنند. شرکت سازنده تریما در سوئیس مستقر می باشد.

 

تریما تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

 

ویکر می (Wickr Me) چیست؟

ویکر در سال 2012 توسط گروهی از کارشناسان امنیتی و مدافعان حریم خصوصی تاسیس شد. این برنامه، یکی از تنها برنامه های پیام رسان ایمنی ست که می تواند واقعاً بصورت ناشناس استفاده شود. دارای برنامه های مختلفی است که گروه های کاربری مختلفی را هدف قرار میدهد- ویکر می، Wickr Pro، Wickr RAM و Wickr Enterprise. ویکر می کاربران شخصی را مورد هدف قرار می دهد.

 

 

این برنامه هنگام ثبت نام نیازی به آدرس ایمیل یا شماره تلفن ندارد، بدین ترتیب این اطمینان حاصل شود که اطلاعات کاربر جمع آوری نمی شود و برنامه به آن دسترسی ندارد. ویکر می میتواند به غیر از یک برنامه پیام رسان یک ابزار همکاری باشد چون امکان اشتراک گذاری صفحه نمایش، مکان و وضعیت آنلاین را فراهم می کند.

 

ویکر می تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

وایبر (Viber) چیست؟

این پیام رسان یک برنامه نرم‌افزاری پیام‌رسانی فوری و انتقال صوت روی اینترنت چند بستری می باشد که توسط شرکت چندملیتی ژاپنی بنام Ratuken اداره می‌شود. دانلود این اپلیکیشن رایگان می باشد و به کاربران امکان برقراری تماس رایگان، ارسال متن، تصاویر و پیام های ویدئویی به دیگر کاربران وایبر را می دهد. شما می توانید از وایبر برای ایجاد چت گروهی با حداکثر 250 نفر و برقراری تماس گروهی با حداکثر 20 نفر به طور همزمان استفاده کنید.

 

وایبر تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

  1. سبز یعنی چت رمزگذاری شده و مخاطبی که به آن در ارتباط هستید، قابل اعتماد می باشد.
  2. خاکستری به این معناست که چت رمزگذاری شده است، اما مخاطب به عنوان یک مخاطب مورد اعتماد علامت گذاری نشده است.
  3. قرمز به این معناست که در تأیید هویت مخاطب مشکلی وجود دارد.

 

داست (Dust) چیست؟

این برنامه که قبلا با نام Cyber Dust شناخته می‌شد، یک برنامه پیام‌رسان خصوصی است که از رمزگذاری سرتاسری برای برقراری ارتباط امن استفاده می‌کند. مطابق وب سایت آن، «شما می توانید پیام های خود را از تلفن دیگران پاک کنید. هیچ پیامی به طور دائم در تلفن یا سرور ذخیره نمی شود. پیام‌ها به شدت رمزگذاری شده‌اند و برای هیچ‌کس، حتی ما، قابل دسترسی نمی باشند.»

 

داست تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

iMessage چیست؟

یک سرویس پیام رسانی فوری است که توسط اپل توسعه یافته و در سال 2011 راه اندازی شده است. این برنامه به طور انحصاری بر روی پلتفرم های اپل کار می کند: iOS، macOS، iPadOS، و watchOS.

 

iMessage تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

لاین (Line) چیست؟

 

این برنامه یک برنامه چت رایگان و امن است که در پی سونامی ژاپن در سال 2011 ایجاد شد. در نتیجه فاجعه، بسیاری از کانال‌های ارتباطی عادی از کار افتاده بودند، بدین ترتیب اپلیکیشن لاین توسط شرکت اینترنتی Naver برای کارکنانش به عنوان وسیله‌ای جهت برقراری ارتباط مبتنی بر اینترنت توسعه داده شد.

شرکت Naver این برنامه را در اواخر همان سال در ژاپن در دسترس عموم قرار دارد که قبل از جلب توجه در سراسر آسیا، محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرد.

 

لاین تا چه اندازه ایمن می باشد؟

 

 

حصول اطمینان در استفاده از یک برنامه چت ایمن برای برقراری ارتباط با دیگران، از شما در برابر عوامل مخربی که سعی در سرقت اطلاعات شما دارند، محافظت می کند. برنامه‌های مختلف ویژگی‌ها و عملکردهای امنیتی متفاوتی دارند، بنابراین انتخاب یکی از آنها به این بستگی دارد که کدام ویژگی برای شما اهمیت بیشتری دارد.

نکاتی در مورد نحوه محافظت از امنیت برنامه پیام رسان

به غیر از امنیت خود برنامه ها، نکاتی برای ایمن ماندن آنلاین هنگام پیام رسانی به دیگران وجود دارد که عبارتند از:

 

  1. هنگام استفاده از Wi-Fi عمومی احتیاط کنید

Wi-Fi عمومی بسیار کاربردی می باشد اما می تواند مشکلات امنیتی هم ایجاد کند. از آنجایی که شبکه های عمومی معمولا توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند اهداف اصلی هکرها باشند. هکرها به راحتی می توانند اطلاعاتی مانند عکس ها، پیام ها، رمز عبور، نام کاربری و اطلاعات بانکی ارسال شده از طریق وای فای را شناسایی کنند. استفاده از VPN می تواند از شما در برابر هر گونه نقض امنیتی محافظت کند.

  1. از ارسال اطلاعات خصوصی در برنامه های چت یا از طریق پیامک خودداری کنید

از ارائه رمزعبور، اطلاعات کارت اعتباری یا سایر اطلاعات خصوصی از طریق پیام‌رسان خودداری کنید. مراقب افشای هرگونه اطلاعات شخصی در برابر غریبه ای باشید که از طریق پیام رسان فوری در ارتباط هستید. کلاهبرداران حتی می توانند از  اطلاعات ظاهراً ساده مانند: نام کارفرمای علیه شما استفاده شود.

 

  1. مراقب لینک هایی باشید که بهنگام چت بر روی آنها کلیک می کنید

هرگز بر روی لینک هایی که از طریق پیام‌رسان فوری از سوی افرادی که نمی‌شناسید و به آنها مطمئن نیستید و حتی در زندگی واقعی هم آنها را ندیده‌اید، کلیک نکنید تا قربانی یک کلاهبرداری فیشینگ نشوید.

 

  1. از گوشی خود با استفاده از نرم افزار امنیتی محافظت کنید

علاوه بر ایمن کردن دستگاه خود با رمز عبور یا پین، مطمئن شوید که با نرم افزار امنیتی هم محافظت می شوید. به عنوان مثال، Kaspersky Internet Security نرم افزار اندرویدی ست که برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و فایل‌های مشکوک را مسدود می‌کند و مانع جاسوس‌افزارها جهت نظارت بر تماس‌ها، متن‌ها و مکان ها می شود.

سخن پایانی

با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری و درکنار آن افزایش نقض های امنیتی بهتر است جهت محافظت از اطلاعات خودمان در برابر نقض های امنیتی با مشاوران و وکلای متخصص در این زمینه در ارتباط باشبم. وکیل طباطبایی با تخصص کافی در این زمینه می تواند بهترین راهکارها را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *