[vc_row][vc_column][vc_column_text]متأسفانه گم‌شدن و یا دزدیده شدن گوشی تلفن‌های همراه موضوعی کاملاً اتفاقی است که در همه جای دنیا رخ می‌دهد و شما باید همیشه آمادگی‌های لازم برای اتفاقاتی این چنین را داشته باشید. اما این سؤال پیش می‌آید که اگر بنا بر هر دلیلی که گوشی تلفن شما در ایران به سرقت رفت چه کارهایی باید انجام دهید؟ آیا می‌توانید گوشی تلفن همراه خود از طریق ردیابی بیابید؟

خوشبختانه امروزه با کمک طرح رجیستری، آمار سرقت گوشی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است، زیرا با پیاده‌سازی این طرح، یک گوشی سرقت شده توسط کاربر ناشناس و جدید قابل استفاده نخواهد بود. در این مقاله به صورت کاملاً دقیق به شرح بهترین راهکارهای یافتن گوشی‌های سرقت شده در ایران می‌پردازیم.

تلفن همراه گم‌شده را چگونه پیدا کنیم؟

راه‌های مختلفی برای یافتن گوشی گم‌شده وجود دارد. یافتن گوشی گم‌شده با استفاده از جی‌پی‌اس و ردیابی سریع تلفن همراه از سریع‌ترین راه‌هایی است که به ما در یافتن تلفن همراه گم‌شده یاری می‌رساند. اما چگونه می‌توان با کمک جی‌پی‌اس تلفن همراه خود را پیدا کنیم؟ و یا ردیابی سریع گوشی گم‌شده چگونه انجام می‌شود؟

پیدا کردن گوشی اندروید با گوگل

Find My Device از ابزارهایی است که گوگل آن را به عنوان راه‌حل مشکل دزدیده شدن و گم‌شدن برای کاربران خود در نظر گرفته است. برای استفاده از این قابلیت باید حساب کاربری گوگل یا همان جیمیل داشته باشید. برای ردیابی گوشی سرقتی از طریق جیمیل،توجه داشته باشید که باید:
یک اکانت جیمیل داشته باشید و آن را با دستگاه خود یکپارچه‌سازی (Sync) کنید.
تلفن همراه شما از اتصال به اینترنت برخوردار باشد.
مکان‌یاب (GPS) فعال باشد.
تلفن همراه شما خاموش نشده باشد. (ردیابی گوشی با ابزار گوگل تنها برای موبایل‌های روشن امکان‌پذیر است)
اگر هنوز این قابلیت در گوشی شما فعال نشده نگران نباشید، هیچ‌وقت برای پیشگیری دیر نیست، با پیروی از مراحل زیر می‌توانید از ویژگی Find My Device استفاده کنید. برای این کار با رفتن به تنظیمات، وارد قسمت کاربران و حساب‌ها شوید. سپس با کلیک روی گزینه اضافه کردن حساب (Add Account +) اطلاعات جیمیل خود را وارد کنید و صبر کنید تا یکپارچه‌سازی انجام شود.
اگر از قبل حساب گوگل خود را فعال کرده بودید نیازی به انجام مراحل قبل ندارید. حال نوبت فعال‌سازی Find My Device است. در تنظیمات موبایل و در بخش امنیت و حریم خصوصی، گزینه دستگاهم را پیدا کن را روشن کنید. تبریک! شما این قابلیت را در تلفن همراه خود فعال کرده‌اید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9629″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

آموزش راه‌اندازی ردیابی گوشی شیائومی

برای یافتن موبایل شیائومی، باید قبل از گم شدن گوشی، گزینه Find Device یا پیدا کردن دستگاه را فعال کنید. برای این کار، از تنظیمات، وارد بخش حساب‌ها (Accounts) شوید. Mi Account را انتخاب کنید سپس از برگه خدمات (Services)، وارد Mi Cloud شوید. پس از ان از این بخش به فعال کردن گزینه مذکور بپردازید. در صورتی که حساب شیائومی نساخته باشید، احتمالاً دستگاه از شما می‌خواهد که اکانتی برای خود بسازید. از این پس می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل، کنترل موبایل شیائومی خود را از طریق سایت i.mi.com به دست بگیرید.

آموزش راه‌اندازی ردیابی گوشی سامسونگ

کاربران در گوشی سامسونگ غیر از ویژگی ردیابی گوشی گوگل، از یافتن تلفن من (Find My Mobile) نیز بهره‌مند هستند. برای استفاده از این ویژگی باید ابتدا حساب کاربری سامسونگ داشته باشید و این قابلیت را فعال کرده باشید. همچنین اجازه دسترسی گوگل به مکان را بدهید و با شرایط و ضوابط استفاده از شبکه‌های بی‌سیم موافقت کنید. برای روشن کردن این قابلیت مراحل زیر را طی کنید:
وارد تنظیمات (Settings) شوید.
گزینه بیومتریک و امنیت (Biometrics and Security) را انتخاب کنید.
در بخش امنیت (Security) به یافتن تلفن من (Find My Mobile) بروید.
یافتن تلفن را روشن کنید.
اگر در گذشته حساب سامسونگ ساخته‌اید اطلاعات آن را وارد کنید یا حساب جدیدی بسازید، می‌توانید با حساب گوگل هم وارد شوید.

آموزش ردیابی گوشی آیفون گم‌شده

برای شروع وارد قسمت تنظیمات یا Settings شوید. گزینه iCloud را انتخاب کرده و پس از وارد کردن اطلاعات حساب اپل خود (Apple ID)، سرویس Find My iPhone که آیکون رادار را دارد را روشن نمایید. سپس برای اطلاع از مکان دقیق دستگاه Location Services را فعال کنید. برای این کار، پس از رفتن به تنظیمات و ورود به بخش حریم خصوصی (Privacy)، سرویس‌های مکان را فعال نمایید.
حال اگر گوشی آیفون شما گم شد، می‌توانید از طریق وب‌سایت icloud.com اطلاعات حساب کاربری اپل یا همان اپل آیدی خود را وارد کرده و وارد حساب خود شوید. سپس روی Find My iPhone کلیک کرده و با انتخاب گزینه All Devices، تمامی دستگاه‌های متصل به اپل آیدی خود را مشاهده نمایید.
دستگاه‌های متصل به اینترنت با رنگ سبز و دستگاه‌های آفلاین با رنگ خاکستری نمایش داده می‌شوند. بعد از انتخاب موبایل سرقتی به صفحه اطلاعات دستگاه و مکان دقیق دستگاه دسترسی پیدا خواهید کرد. می‌توانید از این صفحه صدایی از موبایل پخش کنید و یا با انتخاب حالت گم شدن (Lost Mode) آن را قفل کنید. اگر از ردیابی گوشی خود ناامید شده‌اید بر روی گزینه Erase iPhone کلیک کنید تا اطلاعات موجود در دستگاه حذف شوند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9630″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

کمک گرفتن از اپراتورهای تلفن همراه

در صورتی که گوشی تلفن گم‌شده شما خاموش باشد و یا به هر دلیلی به اینترنت متصل نباشد، تنها راهکاری که در این شرایط می‌توانید از آن کمک بگیرید، اپراتورهای تلفن همراه هستند.

همراه اول

اگر سیم‌کارت شما همراه اول است کافی است با یک خط همراه اول دیگر شماره سریال گوشی گم‌شده یا دزدیده شده‌ی خود را از طریق 2 روش زیر برای سامانه ارسال نمایید.
شماره گیری کد: #سریال گوشی*2041*10*
ارسال کد 2141 به شماره 10
این سرویس پس از دریافت شماره سریال گوشی شما به مدت 10 روز به جستجو و ردیابی گوشی می‌پردازد. پس از پایان این مهلت در صورتی که موفق به یافتن موقعیت گوشی شود نتیجه از طریق پیامک به شماره‌ای که سریال را با آن ارسال کرده بودید به اطلاع شما می‌رسد. شما می‌توانید پس از دریافت این پیامک مراحل قانونی و قضایی دیگر را طی نمایید. اما اگر جستجو موفقیت‌آمیز نباشد، می‌توانید مجدداً سرویس را فعال کنید.

ایرانسل

اگر از مشترکین ایرانسل هستید، باید خط خود را مسدود کرده و 5 روز صبر کنید. برای مسدود کردن سیم‌کارت می‌توانید از نسخه وب ایرانسل من استفاده نمایید و یا با شماره‌تلفن‌های 700 و 7033 (از خط ایرانسل) یا 09377000000 و 09377033000 (از سایر خطوط) تماس بگیرید.
سپس با استفاده از یک خط ایرانسلی دیگر کد # ۶۱۰۱* را شماره‌گیری نمایید. شماره سریال 15 رقمی (کد IMEI) گوشی دزدیده شده را وارد کنید، این کد روی جعبه دستگاه نوشته شده است. اگر کد دستگاه مفقودی با موفقیت ثبت گردیده باشد پیامکی با مضمون درخواست شما ثبت شد، پاسخ ظرف 48 ساعت از طریق پیامک ارسال خواهد شد، دریافت خواهید کرد. بعد از 48 ساعت، پیامکی به همراه نتیجه ردیابی گوشی برای شما ارسال می‌گردد. توجه داشته باشید که هزینه این ردیابی 1000 است، که از حساب شما کم می‌شود.

سخن پایانی

امروزه به دلیل مشغله‌های ذهنی به نظر می‌رسد که گم‌شدن گوشی تلفن همراه، امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتماً برای ردیابی گوشی به هنگام گم شدن یا به سرقت رفتن از برنامه‌های مخصوص ردیابی استفاده نمایید. همچنین اطلاعات روی تلفن خود را رمزگذاری کنید تا هنگام دزدیده شدن، اطلاعات مهم شما به راحتی در اختیار افراد غریبه و سودجو قرار نگیرد.
توصیه آخر ما به شما این است که حتی‌الامکان تصاویر شخصی و اطلاعات مهم بانکی خود را بر روی تلفن همراه ذخیره نکنید، زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *