[vc_row][vc_column][vc_column_text]امروزه ارزهای دیجیتال نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشورها بازی می‌کنند و حتی می‌توان گفت با گذشت زمان این ارزها جای پول واقعی را بگیرند و انسان‌ها از این ارزها برای تبادل استفاده کنند. همان طور که میدانید هر چیزی که در دنیای مجازی وجود داشته باشد در معرض تعرض هکرها و کلاهبرداران اینترنتی قرار دارد چه برسد به این موضوع که می‌توان گفت مانند پول واقعی است از این رو که رمز ارزها سرور مرکزی ندارند و آن‌ها معمولاً در میان شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر توزیع شده‌اند امنیت این ارزها بسیار مهم است چون در بانک‌ها اگر دستبردی انجام شود بیمه سرمایه‌ی شخص را باز می‌گرداند ولی در زمینه‌ی ارزهای مجازی تا الان چیزی مانند بیمه به وجود نیامده است شاید در آینده و با پررنگ‌تر شدن این ارزها در جهان همچنین گزینه‌ای مد نظر بیمه‌گذاران قرار گیرد.

بلاک چین چیست؟

برای درک بهتر رمز ارزهای دیجیتال بهتر است تا با مفهوم بلاک چین آشنا شوید:
ما برای انجام یک تراکنش مالی از یک واسطه نظیر بانک استفاده می‌کنیم. اما بلاک چین این امکان را به خریداران و فروشندگان (ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان پول مجازی) می‌دهد که به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند و نیاز به یک شخص ثالث به عنوان واسطه از بین برود. این شکل از تراکنش را همتا به همتا می‌نامند.
مارک اندرسن سرمایه گذار و مهندس نرم‌افزار معروف امریکایی تعریف جامعی از بلاک چین داده است:
بلاک‌چین برای نخستین بار برای کاربران اینترنت، امکان مبادله یک دارایی دیجیتال با کاربران دیگر را به روشی امن و ایمن فراهم ساخته است. همه افراد از انجام مبادله اطلاع دارند و هیچ کس نمی‌تواند مشروعیت انتقال را به چالش بکشد. نتایج این ابداع آن‌چنان گسترده است که نمی‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9568″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

رمز ارز چیست؟

توسعه‌دهندگان رمز ارزها از پروتکل‌های رمزگذاری و یا کد‌های فوق‌العاده پیچیده برای رمز‌گذاری دیتاهای حساس و انتقال آن‌ها استفاده می‌کنند تا معاملات امنی را فراهم کنند. این پروتکل‌ها بر اساس اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر بنا شده‌اند که تقریباً آن‌ها را غیرقابل نفوذ می‌کند (در واقع می‌توان گفت که تا الان روشی برای هک این نوع پرتکل‌های پیچیده به وجود نیامده است). همچنین این کدها (پروتکل‌ها) هویت اشخاص استفاده کننده از این رمز‌ ارز‌ها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند همچنین رمز ارزها برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند این بدان معناست که که تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار فقط و فقط توسط همین کدهای پیچیده‌ای که در مورد آن‌ها توضیح داده شد کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها و یا مقامات دولت‌ها کنترلی روی آن‌ها ندارند.
حال شاید از خود بپرسید با وجود این همه امنیت و کد‌های پیچیده پس چگونه ممکن است که ارز دیجیتالی خود را از دست دهیم؟
در جواب باید گفت که مشکل اصلی در این زمینه تبدیل این نوع ارز‌ها به ارزهای واقعی (حقیقی) است که هکرها برای ما مشکل‌ساز می‌شوند. شما می‌توانید در بعضی از مارکت‌های خاص و صرافی‌های شناخته شده، مانند بایننس (Binance)، ارز‌های دیجیتال خود را با دلار، پوند، یورو و غیره جایگزین کنید. خطر اصلی در همین مرحله اتفاق می‌افتد جایی که هکر‌ها و بدافزار‌ها ممکن است پول شما را در حین این انتقال بلوکه کنند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9570″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

ویژگی‌های کلیدی رمز ارزها

1- دیجیتالی بودن: رمز ارزها فقط به صورت مجازی و بر روی کامپیوتر‌ها قرار دارد هیچ گونه سکه، اسکناس یا جیزی که بتوان آن را لمس کرد در کار نیست و چیزی مانند بانک مرکزی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
2-همتا به همتا: در ارز دیجیتال رمز‌های ارز به صورت مستقیم بین افراد رد و بدل می‌شود و چیزی مانند بانک و یا واسطه‌ای در این بین وجود ندارد و افراد بدون وجود شخص ثالث می‌توانند تبادل خود را انجام دهند.
3-بدون نیاز به اعتماد: عدم وجود اشخاص ثالث معتمد به معنای این است که برای استفاده از سیستم لازم نیست لزوماً به شخص یا سازمان دیگری برای نظارت و کنترل دارایی خود اعتماد کنید. کاربران در همه حال کنترل کامل پول و اطلاعات خود را در اختیار دارند.
4-غیر متمرکز: این‌گونه رمزها در میان هزاران کامپیوتر پخش شده و چیزی به نام سرور مرکزی وجود ندارد. شبکه‌هایی که سرور مرکزی نداشته باشند، شبکه‌های غیر متمرکز نامیده می‌شوند.
5-بی نام بودن: همان‌طور که گفته شد برای استفاده از رمز ارزها لازم نیست که اطلاعات شخصی خود را ارائه نمایید شما می‌توانید با یک نام مستعار و به صورت ناشناس به معامله رمز ارزها بپردازید.
6-جهانی: هر کشور ارز مخصوص به خودش دارد که به آن ارز فیات می‌گویند. انتقال ارزهای فیات در سطح جهانی کار دشواری است ولی رمز ارزها را می‌توان بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی صاحب ارز تبادل کرد به همین دلیل ارزهای رمزنگاری ‌شده به ارزهای بدون مرز معروف هستند.
7-رمز نگاری شده: هر کاربر کد ویژه‌ای دارد که از دسترسی سایر کاربران به اطلاعات او جلوگیری می‌کند. به این عمل رمزنگاری گفته می‌شود و هک کردن آن تقریباً غیرممکن است. اینجاست که بخش Crypto از اصطلاح Cryptocurrency وارد بازی می‌شود. Crypto به معنای رمزنگاری شده و مخفی شده است. وقتی اطلاعات از طریق رمزنگاری مخفی می‌شود، اصطلاحاً می‌گویند اطلاعات رمزنگاری شده است.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9571″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

انواع رمز ارزها

اولین رمز ارز مبنی بر سیستم بلاک چین بیت کوین بود، که هنوز هم به‌عنوان پرکاربردترین، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین رمز ارز شناخته می‌شود. امروزه، هزاران رمز ارز جایگزین با عملکردها و خصوصیات متفاوت وجود دارند. برخی از آنها نسخه کلون شده یا فورک شده بیت کوین هستند، در حالی که گروهی از آنها نیز رمز ارزهای کاملاً جدیدی هستند که از پایه به‌صورت مستقل ساخته شده‌اند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *