[vc_row][vc_column][vc_column_text]در دنیای امروزه با توجه به گسترش و فراگیری شبکه‌های اینترنتی و استفاده عموم مردم از این فناوری، جرایمی را نیز در این زمینه به وجود آورده است و افراد سودجو زیادی از این موضوع سوءاستفاده نموده و مرتکب جرایمی می‌شوند. از شایع‌ترین شکایات در این روزها می‌توان به انتشار تصاویر خصوصی و محرمانه در فضای مجازی اشاره نمود که در مراجع مربوطه مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

جرم و مجازات انتشار فیلم و عکس دیگران

پخش کردن تصاویر و عکس‌های خصوصی و محرمانه در فضای مجازی شرایطی را برای افراد سودجو فراهم آورده است که می‌توانند از فیلم‌ها و تصاویر افراد هرگونه استفاده‌ای کنند. این جرم دو جنبه اصلی دارد که برای جرم تلقی نمودن عمل باید وجود داشته باشد:
طبق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای:
1. «هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
تبصره: چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد
2.مورد دوم اینکه شخصی که مرتکب هتک حرمت و حیثیت افراد می‌شود، اقدام به انتشار فیلم و عکس و صدای دیگران بدون رضایت و اجازه آن‌ها کند، چنانچه عکس و تصاویر منتشر شده جزء دسته تصاویر مستهجن قرار گیرد حتی اگر با اجازه و رضایت شخص صاحب فیلم و عکس و یا حتی متعلق به خود شخص باشد مجرم شناخته شده و به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم می‌گردد.
مطابق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای:
«هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد»[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9596″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

آیا تهدید به انتشار تصاویر خصوصی و فیلم‌های خصوصی و محرمانه افراد جرم محسوب می‌شود؟

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که شخصی شما را تهدید به انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی کند، شما باید در ابتدا به چند نکته توجه داشته باشید که آیا صرفاً این یک تهدید لفظی است و یا به مرحله عمل می‌رسد؟ لذا قانون شرایطی را تعیین کرده است که در صورت تحقق جرم تهدید به انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی تصمیم مقتضی گرفته شود که این شرایط به‌صورت زیر می‌باشد:
1. در مرحله اول باید در نظر گرفت که آیا شخصی که تهدید می‌کند واقعاً توانایی انتشار تصاویر را دارد یا خیر؛ چون در اغلب موارد ممکن است که آن شخص دسترسی به اینترنت نداشته باشد و یا سواد کافی برای کار با اینترنتی را نداشته باشد که در این موارد اگر تهدید به انتشار تصاویر خصوصی کند جرم محسوب نمی‌گردد.
2. در مرحله دوم باید توجه داشته باشید که آیا شخصی که شما را تهدید می‌کند از شما عکس و یا فیلم خصوصی دارد یا خیر، بنابراین تهدید شخصی که از شما هیچ‌گونه عکسی و یا فیلمی ندارد، جرم محسوب نمی‌شود.
3. در آخرین مرحله دقت نمایید که بر اساس شرایط عرفی، تهدید شونده دچار ترس شده است یا خیر، دراین‌خصوص تهدید شونده و عرف ملاک تشخیص و عمل است. لذا اگر که تهدید عرفاً موجب خوف و ترس در تهدید شونده گردد، چنانچه تهدید به مرحله عمل نرسد، می‌توان بابت تهدید به منتشر نمودن تصاویر و یا فیلم‌ها شکایت نمود و صرف عملی نشدن تهدید نمی‌تواند موجب گردد تا مجازاتی برای تهدیدکننده در نظر گرفته نشود.

جمع‌آوری ادله

در این مرحله قربانی باید ابتدا اقدام به جمع‌آوری ادله نماید. اسکرین‌شات‌ها، ضبط صدا، رسیدهای پرداختی (اگر بابت حق‌السکوت مبلغی پرداخت نموده است) و در صورت امکان شهادت شهود، همگی اماره و ادله وقوع جرم محسوب می‌شود.
شاکی باید تمامی داده‌ها را حفظ و ذخیره کند و به هیچ عنوان در این مدت اقدام به پاک کردن حافظه گوشی نکند، چرا که ممکن است داده‌های ارزشمند در جهت اثبات جرم از بین برود و موجب اطاله دادرسی شود.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9595″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

نتیجه گیری

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی روزافزون و وجود فضای مجازی اینترنت، افرادی پیدا می‌شوند که از این طریق به دنبال اخاذی باشند. در بسیاری از موارد این افراد برای رسیدن به خواسته خود نسبت به تهدید دیگران با استفاده از تهدید به انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی اقدام می‌نمایند و یا این عمل را انجام می‌دهند و با شرف و حیثیت افراد بازی می‌کنند. مردم نباید در مقابل افرادی از این قبیل تسلیم خواسته‌های آنان شوند و می‌توانند با طرح شکایت و یا مراجعه به وکلای حرفه‌ای و مجرب سریعاً به این موضوع رسیدگی نمایند.
به عنوان سخن پایانی به این نکته توجه داشته باشید که صلاحیت رسیدگی به این موارد برای دادسرای ارشاد رسیدگی می‌باشد و در صورتی که قربانیان در برابر این جرایم سکوت نمایند و پیگیری نکنند، موجب می‌گردد تا مجرمان بیشتری در جامعه باعث قربانی شدن افراد زیادی شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *