[vc_row][vc_column][vc_column_text]امروزه مهم‌ترین مشکلات شبکه‌های اجتماعی، خطر سرقت هویت توسط هکرها می‌باشد. در حال حاضر یکی از شناخته شده‌ترین راه‌های ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی می‌باشند، لذا این مسئله باعث شده است که هکرها بتوانند به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا نمایند. خوشبختانه با کمک روش‌هایی که در ادامه مقاله گفته می‌شود می‌توانید از حضور آنلاین خود در شبکه‌های اجتماعی محافظت نموده و اطلاعات شخصی و هویت خود را در شبکه‌های اجتماعی حفظ نمایید.

هویت چیست؟

هویت در فضای مجازی در واقع به معنای اسم، آدرس، گذرنامه، دارایی‌های مالی و …. می‌باشد. افراد با استفاده از آن برای دیگران قابل شناسایی می‌باشند، ولی گاهی اوقات در فضای مجازی تمام این اطلاعات مهم در یک حساب شخصی و یا یک کارت الکترونیکی قرار گرفته است و کاربر می‌تواند با زدن چند کلیک دستگاه‌های الکترونیکی و یا موبایل این اطلاعات شخصی را در اختیار دیگران قرار دهد.

چگونگی وقوع سرقت هویت

یکی از شایع‌ترین نمونه‌های سرقت اطلاعات هویتی به صورت آنلاین، هک پایگاه‌های داده دولت و نهادهای مالی به وسیله وب سایت‌ها می‌باشد. البته توجه داشته باشید که این اتفاق می‌تواند تنها روی یک وب سایت شخصی رخ دهد. اما با این حال که ما در مقابل بسیاری از ایمیل‌ها و پیام‌های وب سایت‌هایی که درخواست اطلاعات از ما دارند، بی‌تفاوت هستیم. سالانه هزاران نفر در جهان به دلیل بی‌توجهی به این موضوع قربانی سرقت اطلاعات می‌شوند. در دنیای امروز بد افزارهایی وجود دارند که برای سرقت اطلاعات افراد طراحی شده‌اند، بنابراین این تهدید برای افراد خطرناک‌تر از هر زمان دیگری می‌باشد.

چگونه از سرقت هویت جلوگیری کنیم؟

اولین روش برای جلوگیری از هک شدن اطلاعات این است که کاربران می‌توانند زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های فضای مجازی عضو می‌شوند، تیک تأیید هویت را فعال نمایند؛ لذا این موضع باعث می‌شود که فرد یک هویت با امنیت مناسب در فضای مجازی برای خود ایجاد کند. به این صورت که با داشتن صفحه رسمی، کاربران می‌توانند از طریق یک لینک مرجع جهت ارتباط مستقیم با خود برای افراد دنبال کننده در شبکه‌های مجازی قرار دهند که این موضوع باعث می‌شود فرد در معرض سرقت هویت قرار نگیرد.
کاربران می‌توانند با فعال نمودن گزنه تأیید دو مرحله‌ای در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نسبت به جلوگیری از هک شدن حساب کاربری خود اقدام نمایند. نکته قابل توجه در خصوص هویت و چالش‌های پیرامون آن این است که ابتدا باید فرهنگ‌سازی در جامعه صورت گیرد و این بستر فراهم شود که ارتقای این موضوع با سواد رسانه‌ای افراد امکان‌پذیر باشد. کاربران نباید هر خبری را که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌گردد، به‌سرعت قبول کنند زیرا اگر کاربری مورد سرقت هویت قرار بگیرد و خبر کذبی در ارتباط با وی منتشر گردد، مردم نیز آن را می‌پذیرند، در حالی که باید تشخیص خبرهای کذب با حقیقت برای همگان بازگو شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9624″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

روش‌های متداول و شایع سرقت هویت

با توجه به تشکیل شدن پرونده‌های متعدد در حوزه جعل و سرقت اطلاعات، کارشناسان پلیس فتا شیوه‌های رایج این نوع سرقت‌ها را اعلام کرده‌اند که آشنایی با این روش‌ها منجر به افزایش دانش سایبری می‌گردد و نسبت به راه‌های نفوذ افراد ساید به هویت افراد آشنایی می‌یابیم.

فیشینگ

کلاهبردار شما را برای تحویل اطلاعات شخصی خود فریب می‌دهد. در حالی ما نسبت به بسیاری از ایمیل‌ها و پیام‌های وب‌سایت‌هایی که از ما درخواست اطلاعات می‌کنند، بی‌تفاوت هستیم که سالانه هزاران نفر در سراسر جهان به دلیل همین بی‌توجهی قربانی سرقت اطلاعات می‌شوند. امروزه وجود بدافزارهایی که مخصوص فیشینگ طراحی شده‌اند، این تهدید را نزدیک‌تر از هر زمانی کرده است. هکرها با فریب‌دادن کاربران از طریق ایمیل‌های جعلی به ظاهر عادی و مناسبی که لینک مخرب و آلوده‌ای دارد، شما را ترغیب می‌کنند اطلاعات حساب کاربری خود مثل یوزر نیم و پسورد را در صفحه‌ای وارد کنید و بعد به‌سادگی آن را سرقت می‌کنند. دست آخر هم می‌توانند با وارد شدن به حساب شما به داده‌های پروفایلتان دسترسی پیدا کنند. در اغلب اوقات هم هکرها با ترغیب شما به نصب یک ابزار مخرب، که لینک دانلود آن را برایتان ارسال می‌کنند، به اطلاعاتتان دست پیدا می‌کنند. به عبارتی ساده‌تر دیگر کافی است آن بدافزار را روی دستگاه‌ خود نصب کنید تا هکرها بتوانند تمام کارهایی که انجام می‌دهید را ردیابی کنند.

هک کردن

افراد کلاهبردار با استفاده از نقاط ضعف امنیتی در رایانه، شبکه و یا تلفن همراه به اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌نمایند.

کلاهبرداری دسترسی از راه دور

افراد کلاهبردار شما را ترغیب می‌کنند تا بتوانند با دسترسی به رایانه خود به یک سرویس مورد نیاز خود بپردازند.

بدافزار و باج افزار

بد افزارها شما را وادار به نصب نرم افزاری ترک می‌کند و به scammers این امکان را می‌دهد تا به پرونده‌های شما دسترسی پیدا کنند. آنچه را که شما انجام می‌دهید را ردیابی می‌کند.

پروفایل‌های آنلاین جعلی

افراد کلاهبردار یک پروفایل جعلی را در یک رسانه اجتماعی و یا سایت دوست یابی تنظیم نموده و در خواستی به شما برای دوستی ارسال می‌کنند. برخی از کاربران در صفحه عمومی خود محتوایی شامل محل سکونت، تاریخ تولد، عکس را به اشتراک می‌گذارند و در دسترسی دیگران قرار می‌دهند. هکرها و سایر افراد سودجو به راحتی می‌توانند از این اطلاعات اشتراکی سوء استفاده نمایند.

سرقت اسناد

کلاهبردار از طریق صندوق پستی قفل نشده یا اسناد شخصی دور ریخته شده همچون اسناد تجدید بیمه یا سوابق مراقبت‌های بهداشتی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کنند.

دزدیدن اطلاعات شخصی کاربران از طریق نرم‌افزارهای شخص ثالث

گاهی در پنجره‌های پاپ‌آپ، استفاده از ابزارهای شخص ثالث از جمله نرم‌افزار یا افزونه مرورگر به کاربران پیشنهاد می‌گردد. بسیاری از افراد با بی‌توجهی کامل این پیام‌ها را تأیید کرده و ابزاری را نصب می‌کنند که هیچ کارایی برایشان ندارد و فقط یک نرم‌افزار مخرب است که به طور پنهانی اطلاعات کاربران را جمع‌آوری و به افراد سودجو ارسال می‌کند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9623″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

اگر مورد سرقت هویت قرار گرفتیم چه کنیم؟

هر شخصی اگر مورد سرقت هویت در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت باید از صفحه شبکه اجتماعی که مورد جعل قرار گرفته تصویربرداری نماید و مستندات را به دادسرای جرائم رایانه‌ای برده و تشکیل پرونده بدهد و در ادامه مأموران پلیس جرم را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

نقش سواد رسانه‌ای در محدود کردن سرقت هویت

افراد با کمک سواد رسانه قادر به کشف اطلاعات جعلی در فضای مجازی خواهند بود. این اطلاعات رسانه‌ای به افراد کمک می‌کند تا کذب بودن این پیام‌ها را درک نمایند و تعصبات و اطلاعات غلط رسانه‌ای را تشخیص دهند.
کاربران بدون تقویت سواد شبکه‌های اجتماعی مجازی و تفکر انتقادی، توان تشخیص اطلاعات جعلی را نخواهند داشت. این مسائل نیازمند تقویت تفکری تحلیلگرانه در مدیریت باورهایی است که توسط مجرمان سایبری مورد تهاجم قرار گرفته است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *