وکیل جرائم اینترنتی وکیلی است به صورت تخصصی در حوزه جرائم اینترنتی و سایبری فعالیت می‌کند و می‌تواند سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌ها را به نتیجه مطلوب برساند.

در این مطلب از وکیل سایبری می‌خواهیم اطلاعاتی درباره وکیل جرائم اینترنتی و موارد پیرامونی آن در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

جرائم اینترنتی چیست؟

وکیل جرائم اینترنتی

جرائم اینترنتی به مجموعه اقداماتی که باعث اذیت و آزار و نادیده گرفتن حقوق دیگران شده و خارج از خطوط قوانین انجام شود، تخلف می‌گویند. اما اگر اینتخلفات از طریق اینترنترخ داده باشد، به این اقدامات تخلف و جرم در اینترنت گفته می‌شود که انواع مختلفی داشته و به روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد از جمله مهمترین آن‌ها میتوان به آزار و اذیت، توهین، افترا، مزاحمت، انتشارات اطلاعات، کلاهبرداری، نقض قوانین کپی رایت و غیره اشاره کرد.

برخی از این تخلفات نیز جنبه امنیتی و سیاسی داشته و باعث ایجاد اختلال در امور مهم کشوری می‌شود که از مهمترین آن‌ها میتوان به جاسوسی، انتشار اطلاعات سیاسی، حملات ویروسی و سایبری، هک سیستم‌های بانکی و غیره اشاره نمود.

به همین منظور انواع مختلفی از قوانین و مجازات جهت برخورد با تخلفاتی تعریف شده تا بتوان با استفاده از آن‌ها میزان تخلفات از طریق اینترنت را کاهش داده و با متخلفین برخورد شود.

جرائم شایع اینترنتی

در قانون جرایم اینترنتی در خصوص جرایم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتیوضع قانون نموده است که عبارتند از:

وکیل جرائم اینترنتی چه کسی است؟

وکیل جرایم رایانه‌ای در واقع یک وکیل پایه یک دادگستری است که به فعالیت در زمینه جرایم رایانه‌ای میپردازد. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، فضای رایانه و اینترنت بسیار گسترده شده است. لذا راه‌های ارتکاب جرم برای افراد مسلط به این حوزه نیز افزایش یافته است. امروزه با پیشرفت چشم گیر جرایم در فضای مجازی یا همان فضای سایبر روبه رو هستیم. گاها بزه دیدگان این حوزه ضرر‌های مالی هنگفتی را متحمل می‌شوند. لذا مطالبه حقوق از دست رفته و جبران ضررهای وارده، در تخصص وکیل جرایم رایانه‌ای می‌باشد. با توجه به تخصصی بودن دعاوی در خصوص جرایم رایانه‌ای توصیه می‌گردد، الزاما از دانش، تجربه، تخصص و مهارت وکیل متخصص جرایم رایانه‌ای مجرب استفاده گردد

مجازات جرائم اینترنتی

 جرم شنود غیر مجاز مطابق ماده ۷۳۰: هرکس به طور غیرمجاز محتوای درحال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه مخابراتی یا الکترومغناطیسی را شنود کند به حبس از ۶ماه تا دو سال یا جزای نقدی ۲۰ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات می‌شود.

جرم جعل رایانه‌ای باتوجه به ماده ۷۳۴: به این صورت است که رکن مادی جرم با تغییر یا ایجاد داده‌های قابل قبول و علائمی در کارت‌های حافظه یا تراشه‌ها و یا استفاده آگاهانه از کارت‌های مجهول صورت می‌گیرد و مجازات آن حبس یا جزای نقدی می‌باشد.

جرم دسترسی غیرمجاز: هرکس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه رایانه‌ای یا اینترنتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده باشد دسترسی پیدا کند مطابق ماده ۷۲۹ به حبس ۹۱ یا جزای نقدی ۵ تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو، مجازات می‌شود.

جرم سرقت رایانه ای: در تعریف آن باید گفت که هرکس به غیرمجاز داده‌های که متعلق به دیگری باشد را برباید مرتکب جرم شده و مطابق ماده ۷۴۰ مجازات او به حبس از ۹۱ روز تا یکسال و جزای نقدی محکوم می‌شود.

جرم کلاهبرداری رایانه ای: مطابق ماده ۷۴۱ هرکس مرتکب جرم مذکور شود محکوم به حبس از یک تا ۵ سال یا جزای نقدی در حق دولت می‌شود.

جرم تخریب رایانه ای: هرکس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را از سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای تخریب، حذف، غیرقابل پردازش و مختل کند، مطابق ماده ۷۳۶ محکوم به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و جزای نقدی برای دولت می‌شود.

جرم علیه عفت عمومی: مطابق ماده ۷۴۲ هرکس که محتوای مستهجن و ممنوع را در قالب سامانه‌های اینترنتی و مخابراتی منتشر کند بسته به اینکه برای چند نفر و از چه طریقی منتشر کرده به مجازات قانونی حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

جرم نشر اکاذیب: مطابق ماده ۷۴۶ هرکس به طور غیر مجاز به منظور تشویش اذهان عمومی یا اضرار غیر در سامانه‌های اینترنتی و مخابراتی دروغ منتشر کند به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

همچنین هرکس با استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، تصویر، صوت، فیلم خانوادگی یا خصوصی یا اسرار دیگری انتقال یا منتشر کند، محکوم به حبس از ۹۱ روز تا دو سال و پرداخت جزای نقدی می‌شود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرائم اینترنتی

مطابق ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری گفته می‌شود که می‌توان در مورد جرائمی که محل وقوع جرم آن مشخص نیست، دادسرا و دادگاه محل کشف جرم را صالح به رسیدگی است.

ماده ۶۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌کند: «قوه قضائیه موظف است به تناسب ضرورت، شعبه‌ای از دادسراها، دادگاههای کیفری یک، کیفری دو، اطفال و نوجوانان، نظامی و تجدیدنظر را برای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای اختصاص دهد.

همچنین مقامات قضائی دادسراها و دادگاههای مذکور از میان قضاتی که آشنایی لازم به امور رایانه دارند انتخاب می‌شوند.»

شعب مورد نظر این ماده دادسراها و دادگاههای تخصصی بوده و نباید آنها را با دادگاههای اختصاصی اشتباه گرفت، بنابراین امکان ارجاع سایر پرونده به شعب تخصصی وجود دارد، البته دادگاه‌های انقلاب رسیدگی به برخی از جرایم رایانه‌ای در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب است.

ویژگی‌های وکیل جرایم سایبری

به طور کلی هر وکیلی در زمینه تخصصی یکسری ویژگی‌ها دارد که وکیل جرایم اینترنتی و سایبری از آن مستثنی نیست از مهم‌ترین ویژگی‌های وکیل جرایم رایانه‌ای باید به آگاهی کافی در زمینه جرائم سایبری و فضای مجازی اشاره کرد. همان طور که گفته شد هر وکیل پایه یک دادگستری نمی تواند در همه زمینه‌ها متخصص و مسلط بر قوانین خاص باشد.

بنابراین وکیل جرایم رایانه‌ای متخصص در این حوزه و آشنا بر همه جانبه‌های آن می‌باشد که او را از دیگر وکلا متمایز می‌کند، همچنین لازم است که وکلای باتجربه از آرا وحدت رویه دادگاه‌ها مطلع باشند.

وکیل جرایم سایبری باید توانایی لازم برای تنظیم یک لایحه و دادخواست محکم و طبق چارچوب‌های قانونی و حقوقی را داشته باشد.

وظایف وکیل جرایم اینترنتی

یکی از مهم‌ترین وظایف وکیل خوب جرایم سایبری این است که مهارت کافی در مقوله فن بیان داشته باشد به این ترتیب وکیل خوب، شخصی است که بتواند در همه پرونده‌های تخصصی خود با تسلط کافی بر قوانین مطروحه و با اندوخته‌ی علم و دانش خود و همچنین مهارت‌هایی مانند فن بیان قوی و گویش مناسب حقوق موکل خود را تامین کند. اهمیت مهارت فن بیان آن قدر زیاد است که حتی در مواردی ممکن است مدارک و مستندات پرونده گواه و تایید کننده ادعای شاکی باشد اما شاکی نتواند ادعا و حرف خود را ثابت کند در نتیجه اینجاست که وکیل باتجربه و ماهر می‌تواند با قدرت فن بیان و دانش خود نتیجه پرونده را به نفع موکلش برگرداند.

مشاوره با وکیل جرائم اینترنتی

وکیل جرایم اینترنتی کسی است که نسبت به جرایم اینترنتی مصادیق آن و قوانین مربوط به آن اشرافیت کامل دارد و می‌تواند پرونده‌هایی که به این جرایم مربوط می‌شوند را به راحتی به نتیجه مطلوب برساند.

در صورتی که با جرایم اینترنتی مواجهه شدید یا متهم به جرم اینترنتی شدید توصیه می‌کنیم از یک وکیل متخصص در حوزه راهنمایی بگیرد و مشاوره دریافت کنید، زیرا به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل مسیر رسیدگی به شکایت را دنبال کنید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

موسسه وکیل طباطبایی دارای وکلای مجرب و متخصص در حوزه جرایم اینترنتی است شما می‌توانید با استفاده از فرم مشاوره موجود در سایت و تکمیل آن منتظر تماس مشاوران ما باشید و سوالات و ابهامات خود درباره جرم جعل رایانه‌ای بپرسید.

 وکیل سایبری در تهران

وکیل جرایم اینترنتی خوب، وکیلی است که با هدف خدمت رسانی و با حسن نیت و دلسوزی به مراجعین و موکلین خود مشاوره دهد تا در رسیدن مسیر پرونده به نتیجه یاری برساند. مشاوره حقوقی با وکیل جرایم رایانه‌ای در تهران به صورت حضوری یا تلفنی یا آنلاین در فضای مجازی صورت می‌گیرد اما پیشنهاد می‌شود برای اینکه ابهامی در پرونده باقی نماند، با وکیل به صورت حضوری مشاوره داشته باشید، بهتر است بدانید که هر پرونده با پرونده دیگر در موضوع واحد، متفاوت می‌باشد، به همین دلیل وکیل باید پرونده و مدارک شما را بررسی کند تا بتواند شما را به درستی راهنمایی نماید.

همان طور که می‌دانید کسب اطلاعات و آگاهی شما درخصوص پرونده حقوقیتان بسیار مهم و ضروری است چراکه شما می‌توانید با شناخت بهتر نسبت به پرونده تصمیم و اقدام کنید و همچنین شما را در انتخاب وکیل متخصص یاری می‌کند.

کلام آخر

به پایان این مطلب از وکیل طباطبایی رسیدیم امید است اطلاعاتی که در حوزه جرایم اینترنتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد، چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *