مقدمه

در بخش اول کسب و کارها در متاورس در مورد فرصت های کسب و کاری در متاورس مانند: بازی، املاک و مستغلات، سرگرمی، تناسب اندام، همکاری در محل کسب و کار،آموزش در محل کار و … صحبت کردیم. اکنون در بخش دوم کسب و کارها در متاورس به بازسازی خانه، لایه‌های پشتیبانی فناوری و خلق ارزش و روش های کسب درامد خواهیم پرداخت.

بازسازی خانه در متاورس

شرکت Lowe’s یک ابزار متاورس ارائه می دهد که به کاربران کمک می کند تا پروژه های بازسازی خانه را تجسم کنند. این ابزار شامل 500 دارایی دیجیتال (مانند مبلمان و دکوراسیون منزل) به صورت رایگان می باشد که پیش بینی می شود فعالیت آنلاین به خرید اقلام فیزیکی تبدیل شود.

 متاورس فرصت جدیدی برای گسترش پایگاه مشتری، ایجاد مشارکت‌های جدید و ساختن هویت برند شما می باشد. شما می توانید خدمات جدید یا نسخه های جدید سرویس های موجود را با اتصال حضور فیزیکی خود به نسخه دیجیتال تان توسعه و توزیع کنید. هر چه قدر متاورس محبوب تر می شود، این اتصال و ارتباط برای رشد کسب و کار شما ضروری تر می شود.

برای خواندن جرایم در متاورس کلیک کنید.

لایه‌های پشتیبانی فناوری و خلق ارزش

متاورس، بسیاری از فناوری‌های مختلف مانند: پلتفرم‌های VR (واقعیت مجازی)، یادگیری ماشین، بلاک چین، گرافیک سه‌بعدی و حسگرها را بکار می گیرد. در سطوح بالا، سخت افزار مورد نیاز، برای شرکت در متاورس باید سه کار انجام دهد:

  1. اسکن

حسگرها و دوربین‌ها برای شناسایی و گرفتن سیگنال‌ از فضای فیزیکی مورد نیاز هستند. قیمت فناوری اسکن در سال های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. ولی، هنوز هم تصویرسازی سه بعدی نسبتاً گران قیمت می باشد.

  1. رندرینگ

رندرینگ فرآیند تولید یک تصویر از طریق برنامه کامپیوتری می باشد. برای این منظور از نرم افزار استفاده می شود، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای مجموعه اطلاعات بزرگتر استفاده میشوند.

  1. نمایش

این تصویر، تصویری ست که توسط کاربر نهایی مشاهده می شود. نمایشگر ظاهراً چالش برانگیزترین مؤلفه سخت افزاری متاورس می باشد. میزان وضوح، دورنما، نور، رنگ ها، زمینه و نرخ بازسازی تصویر همگی مهم هستند.

به طور کلی، عناصر بصری جزء ضروری تجربه متاورس محسوب می شوند، بنابراین تکنولوزی توانمندساز یکی از بزرگترین فرصت های تجاری را نشان می دهد، بویژه اینکه تعداد انگشت شماری از شرکت ها هدست های VR را تولید می کنند. بیش از 80 درصد از بازار هدست های واقعیت مجازی در سال 2019 تحت کنترل چهار شرکت قرار داشت.

اخیراً، یک شرکت ژاپنی بنام Sharp وارد بخش هدست‌های واقعیت مجازی شده است و اپل هم اعلام کرده است که قصد انجام همین کار را دارد (البته هنوز تاریخ عرضه مشخصی ارائه نشده است). بر اساس اطلاعات، هدست اپل دارای دو نمایشگر micro OLED، 15 ماژول دوربین، پردازنده های قدرتمند معادل تراشه های سری M، قابلیت ردیابی چشم و کنترل حرکات دست و ویژگی صدای فضایی می باشد.

گوگل در حال توسعه یک اتاق چت سه بعدی به نام Starline می باشد که به کاربران امکان می دهد تا هر کدام یک نسخه سه بعدی از همکار خود را ببینند. این پروژه هنوز در مرحله آزمایشی می باشد و هیچ نشانه ای از  اینکه چه زمانی تجاری سازی می شود، وجود ندارد.

گزینه‌های دیگر برای شرکت در متاورس عبارتند از Google Glass و Snap Spectacles میباشند اما این دستگاه‌ها به دلیل هزینه، قابلیت‌های محدود و نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی موفقیت‌های متفاوتی داشته‌اند.

دستکش های لمسی

متا (Meta) در حال توسعه دستکش های لمسی برای متاورس می باشد. این دستکش‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که اشیاء VR را با استفاده از محرک‌های پنوماتیکی احساس کنند و همچنین به عنوان کنترلر واقعیت مجازی هم عمل ‌می کنند. متا چندین سال است که در حال توسعه این فناوری می باشد. این دستکش در حال حاضر در مرحله پیش نمونه یا پروتوتایپ قرار دارد.

آنچه که باید کسب و کار شما بداند

روش های کسب درامد در متاورس

در کنار توسعه محصولات جدید، خدمات و تکنولوزی توانمندساز بحث هایی در مورد اینکه چگونه از طریق متاورس کسب درآمد کنیم، وجود دارد. آیا باید فضایی برای ریز معاملات، اشتراک، تبلیغات، شراکت، یا هر ترکیبی از همه اینها باشد؟

به نظر می رسد که هر چهار رویکرد بر روی پلتفرم های متاورس موجود، رایج هستند.

سکندلایف (Second Life) در متاورس

اقتصاد بازی سکندلایف (Second Life) بر اساس یک ارز مجازی بنام دلار لیندن یا Linden Dollar مدیریت می شود.

کاربران می توانند ارز واقعی را به ارز بازی تبدیل کنند.  کسب و کارها و تولیدکنندگان محتوا هم می توانند در بازی دلار لیندن کسب کنند. میانگین اندازه تراکنش بر روی سکندلایف 2 دلار میباشد. دو گزینه اشتراک وجود دارد: اشتراک Premium و Premium Plus. سازنده این بازی یعنی شرکت Linden Lab هم با استفاده از پورسانت اقلامی که در بازار سکندلایف به فروش می رسد، درآمد کسب می کند.

روش های زیادی برای تبلیغ در سکندلایف مانند داشتن حساب در بازی و ساختن سیستم های تبلیغاتی توزیعی وجود دارد.

سکندلایف در متاورس

روبلاکس(Roblox) در متاورس

بازیکنان Roblox می توانند پول را به ارز بازی Robux برای خرید لوازم جانبی، لباس، پوسته ها (skins) و … در بازی تبدیل کنند. کاربران می توانند Robux را از طریق اشتراک Roblox Premium خریداری کنند. سومین روش درآمدزایی Roblox از طریق کمیسیون هایی می باشد که توسط توسعه دهندگان و سازندگان دریافت می شود. کاربران می توانند تبلیغات خود را برای تبلیغ یک تجربه، گروه یا لوازم جانبی طراحی کنند.

فورتنایت (Fortnite) در متاورس

V-Bucks ارز رسمی بازی Fortnite می باشد اما بلیط، امتیاز ارتقاء، و شمش طلا هم به عنوان ارز وجود دارند. درآمد فورتنایت کاملاً از طریق ریز تراکنش‌ها به دست می‌آید. این بازی به خاطر داشتن تبلیغات جنجالی زیادی معروف می باشد. همچنین دارای یک گزینه اشتراک به نام Fortnite Crew و یک برنامه تشویقی به نام Support-A-Creator می باشد.

ماینکرفت (Minecraft)

سکه ماینکرفت (پول داخل بازی) می باشد که اصطلاحا به آن Minecoins (ماین کوین) می گویند، اما موارد دیگر را هم می توان به عنوان ارز مبادله کرد. این بازی دارای چندین “طرح قیمت گذاری” است که شامل برخی از اشتراک های معمولی می شود. بهترین فرصت تبلیغاتی، تبلیغ سرور Minecraft می باشد. فرصت های کمیسیون برای پوسته های Minecraft وجود دارد، اما ظاهرا خیلی رایج نیستند.

Old School RuneScape

Old School RuneScape یکی دیگر از MMORPG های (massive multiplayer online role-playing games) محبوب می باشد (نقش آفرینی چند نفره آنلاین کلان). بر اساس برآوردها تعداد بازیکنان فعال 35،560،615 باشد. ارز درون بازی «طلا» می باشد. باشگاه برتر بازی دارای اشتراک سالانه می باشد. به نظر می رسد هیچ تبلیغاتی در بازی وجود ندارد. قبلاً شامل سهام کمیسیون می شد، اما این عمل تا حد زیادی از سال 2017 ممنوع شده است.

وکیل طباطبایی می تواند بهترین راهکارها را در زمینه متاورس در اختیار شما قرار دهد.

در بخش سوم کسب وکارها در متاورس به Horizon Worlds و پیامدهای ناشی از متاورس خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *