آدرس: کرج، بلوار طالقانی شمالی، برج سایه، طبقه ۱۰، واحد ۳۱

info@vakiltabatabaee.ir

جستجو کردن

جرائم و کلاهبرداری رمز ارز

اشتراک گذاری مقاله

جرائم و کلاهبرداری رمز ارز

جرائم رمز ارز و نحوه تأثیرگذاری آن بر روی تجارت

جرایم رمز ارزها هم به اندازه اکثر جرایم مالی ناگوار و ناراحت کننده می باشند. جرایمی که در این زمینه مرتکب می شوند، از سرقت معمولی رمز ارزها گرفته تا پولشویی و کلاهبرداری در بازار به بازار را شامل می شود. سرمایه‌گذاران و مشتریان در معرض فیشینگ و کلاهبرداری قرار می‌گیرند و به آنها دستور داده می‌شود که رمز ارزها را به عنوان مبلغ باج به یک مکان خاص ارسال کنند. مانند: تمام جرایم مالی، خریداران باید از جرایم احتمالی آگاه باشند و آموزش های لازم را ببینند.

سرقت رمز ارزها

جرایم رمز ارز در حال افزایش می باشد. در طی همه‌گیری، بخاطر قرنطینه افراد بیشتری در معرض تجارت رمز ارزها قرار گرفتند. سارقان از دو روش مختلف برای سرقت رمز ارز شما استفاده می کنند. آنها یا سعی می کنند به کیف پول رمز ارز شما نفوذ کنند و مستقیماً ارز دیجیتال شما را سرقت کنند، یا شما را وادار می کنند که ارز دیجیتال خود را برای آنها ارسال کنید.

بر اساس گزارش در سال 2021، مجرمان رمز ارزها 3.2 بیلیون رمز ارز را سرقت کرده اند. حجم رمز ارزهای سرقت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل500 درصد افزایش یافته است. اکثر سرقت ها به روش کلاهبرداری به جای سرقت مستقیم رمز ارزها از طریق نفوذ به کیف پول های رمز ارز انجام شده است.

سرقت از کیف پول شما

تعدادی از سرقت های رمز ارز زمانی اتفاق می‌افتد که سارق مستقیماً از کیف پول رمز ارز شما سرقت می‌کند. کیف پول رمز ارز مکانی امن می باشد که در آن رمز ارز خود را با استفاده از یک آدرس دیجیتال برای تعیین میزان رمز ارزی که در حساب خود دارید، ذخیره می کنید.

هر رمز ارزی که مالک آن هستید، دارای آدرس متفاوتی می باشد. اکثر مشتریان در صرافی یک کیف پول امانی به امانت گذاشتند که در آن دارای کلید خصوصی هستند که رمز ارز را کنترل می کند.

کیف پول های امانی هیچ گونه عملیات مربوط به مطالبات مالی میزان پول نگهداری شده در حساب را تضمین نمی‌کنند. به عنوان مثال، اگر در بانکی که تحت بیمه  FDIC یا شرکت فدرال بیمه ی سپرده های بانکی (تقریباً همه بانک‌های ایالات متحده) می باشد، حساب بانکی دارید، سپرده‌های شما تا سقف مشخصی دلار (معمولاً 250.000 دلار) تضمین می‌شود. درنتیجه، اگر کریپتو را با استفاده از کیف پول دیجیتال معامله می کنید، در معرض چنین مسائلی هم قرار خواهید گرفت.

شرکت BitMart

متأسفانه، مشکلاتی وجود داشته است که برخی از صرافی‌ها هک شده‌اند و وجوه از حساب‌های مشتریان به سرقت رفته است. در دسامبر 2021، BitMart اعلام کرد که این شرکت هک شده است و فاش کرد که حدود 150 میلیون دلار آمریکا از کیف پول‌های رمز ارزها سرقت شده است.

استراتژی که یک مشتری می تواند برای جلوگیری از این سناریو استفاده کند، انتقال رمز ارز خود از یک کیف پول نرم افزاری به یک کیف پول سخت افزاری می باشد. این دستگاه را می توان از اینترنت جدا کرد.

سرقت با استفاده از کلاهبرداری

کلاهبرداری های سایبری فراگیر هستند. یکی از رایج ترین آنها ، کلاهبرداری های فیشینگ ایمیل و پیامک می باشد. اینها کلاهبرداری هایی هستند که در آن ایمیلی دریافت می کنید که از شما می خواهد نوعی ضمیمه یا لینک را باز کنید. این ایمیل‌ها شبیه ایمیل‌های واقعی کارفرما، بانک یا حتی دوستان و خانواده شما هستند.

بسیاری از کارفرمایان به کارکنان خود آموزش کلاهبرداری امنیت سایبری و نحوه جلوگیری از کلاهبرداری را ارائه می دهند. شما می توانید به آدرس ایمیلی که ایمیل فیشینگ از آن ارسال شده، نگاه کنید و  اشتباه املایی آن را بررسی کنید. اگر فراخوانی وجود دارد که از شما می‌خواهد روی یک لینک کلیک کنید یا یک پیوست را باز کنید، قبل از انجام این کار باید خوب فکر کنید.

هنگامی که روی لینک کلیک می کنید، ممکن است دسترسی سارقان به رایانه خود را فراهم کنید. آنها ممکن است بتوانند رمز عبوری که برای کیف پول دیجیتال خود استفاده می کنید را ردیابی کنند و مستقیماً رمز ارز شما را سرقت کنند. از طرف دیگر، برخی از کلاهبرداری ها از شما می خواهند که برای جلوگیری از جریمه شدن، پول ارسال کنید.

انواع مختلفی از کلاهبرداری ها

در ایالات متحده، انواع مختلفی از کلاهبرداری ها در مورد مالیات داخلی وجود دارد که در آنها از مردم خواسته می شود تا برای جلوگیری از جریمه شدن، فورا پول ارسال کنند. حتی ممکن است ایمیلی از سوی یکی از بستگان (یک کلاهبرداری) دریافت کنید که از شما می خواهد برای نجات آنها از زندان پول بفرستید. اگر مطلبی که می بینید، مشکوک بنظر می رسد، صبر کرده، فکر کنید و قبل از ادامه اقدامات خود را ارزیابی کنید.

 

برخی از کلاهبرداری‌ها می‌توانند در نقش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشروع ظاهر شوند، اما اینطور نیستند، مانند پلتفرم‌های معاملاتی تقلبی که از شما می‌خواهند رمز ارز سپرده گذاری کنید. کلاهبرداری‌های خاصی تنظیم شده‌اند تا شما را تشویق کنند که یک حساب رمز ارز باز کنید که می‌توانند قربانیان را گمراه کنند تا نرم‌افزار هک را روی سخت‌افزار خود نصب کنند و برای کلاهبرداران اجازه دسترسی به رمز ارز یا حساب بانکی را فراهم کنند.

پول شویی

پولشویی یکی از جرایمی ست که با رمز ارزها مرتبط می باشد. «عوامل بد»، اصطلاحی ست که برای توصیف عاملان کلاهبرداری‌های فین‌تک استفاده می‌شود، آنها جهت تأمین مالی کسب‌وکارهای غیرقانونی از رمز ارزهایی استفاده می‌کنند که ردیابی آنها دشوار می باشد.

سازمان‌هایی که مواد مخدر یا اسلحه‌های گرم غیرقانونی می‌فروشند، از مخاطبینشان می‌خواهند این اقلام را با استفاده از رمز ارز خریداری کنند. پولشویی، مشروعیت رمز ارزها را دشوارتر کرده است. وقتی مشتریان خرده‌فروشی در مورد محصولی فکر می‌کنند که می‌تواند برای فعالیت‌های شرورانه استفاده شود، این تفسیر شخصی دیدگاه آنها را خدشه‌دار می‌کند.

ارزش رمز ارزها از بازار به بازار

شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بیشتر در معرض رمز ارزها قرار دارند، آنها میزهای معاملاتی هم اضافه کرده‌اند. برخی از رمز ارزهایی که خرید و فروش می شوند، برای دوره های طولانی مدت هستند.

ارزش این رمز ارزها می تواند متفاوت باشد. میزهای معاملاتی می توانند از مدل هایی برای ایجاد ارزش های مشابه در مواردی استفاده کنند که برای ارزش گذاری تعهدات وام با وثیقه (CLO) قبل از بحران مالی استفاده می شد. وقتی صحبت از این ارزش‌ها می‌شود، هر گونه فعالیت متقلبانه می‌تواند مشکلاتی را برای شرکت‌هایی که این میزهای معاملاتی را اداره می‌کنند، ایجاد کند.

نمونه ای از کلاهبرداری رمز ارز در ایران

شرکتی بنام آمیتیس با وعده پرداخت سود روزانه یک درصدی از طریق سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در حوزه رمز ارزها، مبالغ چشمگیری از مشتریان خود جمع‌آوری کرد. این شرکت به وعده‌هایی که به مشتریانش داده بود، عمل نکرد. در این شرکت، بیش از ۱۸ هزار نفر، در مجموع بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده بودند که خبری از دارایی‌هایشان نیست و این سرمایه به آنها بازگردانده نشد.

سخن آخر

کلاهبرداری، تقلب و سرقت بخشی از دنیای تجارت رمز ارزها می باشد. سارقان سعی می کنند به رایانه شما دسترسی پیدا کنند تا رمز ارزها را از حساب شما سرقت کنند. در حال حاضر، هیچ نهاد نظارتی مانند FDIC در مورد وجوهی که در یک حساب رمز ارز نگهداری می شود، وجود ندارد. صدها کلاهبرداری فیشینگ برای متقاعد کردن شما جهت ارائه مستقیم رمز ارز به یک سارق مورد استفاده قرار می گیرد.

رمز ارزها با پولشویی مرتبط هستند، در این روش عوامل بد بخاطر رسیدن به رمز ارزها پولشویی می کنند و  از آنها برای خریدهای قانونی استفاده می کنند. با رایج‌تر شدن رمز ارزها، نیاز به محافظت بیشتری از مشتریان خرده‌فروش می باشد، آنها باید بتوانند به رمز ارز مانند یک ارز مستقل اعتماد کنند.

افرادی که قصد حضور در بازار رمز ارزها را دارند:

  • باید هشدارها و توصیه های پلیس را جدی بگیرند.
  • از مشاوران و وکلای خبره در زمینه رمز ارز کمک بگیرند.
  • چارچوب هایی جهت احراز هویت کاربران در این فضا فراهم شود.
  • بدون کسب آگاهی و دانش کافی وارد این حوزه نشوند.
  • باید عنصر قانونی جرم در این خصوص مدون شود
  • بانک مرکزی و دستگاه های مرتبط با این حوزه نیز دستورالعمل های صریحی را در این خصوص ابلاغ کنند.
  • اگر قربانی هستید، بهترین راه مراجعه به وکلای خبره جهت حل پرونده تان می باشد.
  • وکیل طباطبایی با دانش کافی در زمینه جرایم  رمز ارز به شما کمک می کند تا سرمایه تان را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات جدید