تهدید کردن یکی از جرایمی است که اهمیت آن بر قانون‌گذاران پوشیده نیست. با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی امکان ارتکاب جرم در این فضا نیز فراهم شده است. جرم تهدید در فضای مجازی یکی از مهم‌ترین جرایم رایانه‌ای است که در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پرداخته شده است.

بر طبق ماده ۶۹۹ قانون مجازات جمهوری اسلامی اگر فردی به ارعاب و ایجاد ترس در فضای مجازی بپردازد، به شلاق و زندان محکوم می‌شود. فرقی ندارد تهدید جانی باشد یا مالی، در هر صورت فرد مجرم شناخته می‌شود و به مجازاتی در حد ۷۴ ضربه شلاق و دو ماه تا دو سال زندان محکوم می‌گردد.

تهدید اینترنتی

اما اگر تهدید عملی نشود چه؟ آیا امکان شکایت از تهدیداتی که عملی نمی‌شوند وجود دارد؟

تهدید کردن در فضای مجازی حتی اگر اجرایی نشود نیز جرم محسوب می‌شود و فرد تهدیدشده با در دست داشتن مدارک لازم می‌تواند به مراجع قانونی مراجعه و شکایت کند.

اثبات جرم تهدید در فضای مجازی

شاید فکر کنید اثبات جرم تهدید در فضای مجازی بسیار سخت است، اما اینگونه نیست. بنا بر ماده ۱۲ قانون تجارت الکترونیک هر گونه پیام‌، صوت، تصویر، ویدیو و داده‌های تهدیدآمیز به عنوان ادله الکترونیک در نظر گرفته می‌شود؛ در واقع قاضی با توجه به این شواهد موجود و دیگر مدارک بر صدور رای نهایی می‌پردازد.

بنابراین اگر در فضای مجازی تهدید شدید، برای اثبات ادعای خود باید ادله الکترونیک و شواهد موجود را نگه دارید و به دادگاه ارائه کنید.

عمل به تهدید در فضای مجازی

چنانچه فرد تهدیدکننده به تهدید خود عمل کند، باید مجازات هر دو جرم ارعاب و عمل به آن را بپذیرد. بنا بر ماده‌های ۷۴۴ و ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی چنانچه فردی تهدید صورت‌گرفته خود را در فضای مجازی عملی کند به پرداخت جریمه نقدی پانصدهزار تومان تا چهار میلیون یا نودویک روز تا دو سال حبس محکوم خواهد شد. گاهی نیز ممکن است قاضی هر دو مجازات برای فرد متخلف در نظر بگیرد.

عدالت

مشاوره حقوقی سایبری برای پیگیری جرم تهدید رایانه‌ای

اگر مورد تهدید اینترنتی قرار گرفته‌اید و می‌خواهید این جرم را پیگیری کنید، بهتر است اول مشاوره حقوقی دریافت کنید. شما می‌توانید پس از مشورت با یک مشاور حقوقی آگاه، نسبت به اقدامات لازم برای پیگیری جرم اتفاق‌افتاده اقدام کنید.

مجموعه حقوقی وکیل طباطبایی از بهترین مجموعه‌های فعال در زمینه جرایم سایبری است. برای پرسش و پاسخ رایگان یا رزرو وقت مشاوره با متخصصان این حوزه کلیک کنید. همچنین برای دریافت خدمات حقوقی از مجموعه وکیل طباطبایی امکان ارتباط آنلاین، تلفنی و حضوری نیز فراهم شده است. برای برقراری ارتباط از اطلاعات موجود در سایت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *