آدرس: کرج، بلوار طالقانی شمالی، برج سایه، طبقه ۱۰، واحد ۳۱

info@vakiltabatabaee.ir

جستجو کردن

مجازات حذف داده چیست؟

مجازات حذف داده
اشتراک گذاری مقاله

مجازات حذف داده چیست؟ چگونه میتوان از این جرم شکایت کرد و چگونه میتوان در برابر این اتهام دفاع کرد؟

آیا می دانید مجازات حذف داده چیست؟

اگر شما هم متهم به حذف داده های کارفرمای خود شده اید یا داده های رایانه ای شما توسط کارکنانتان حذف گردیده است، مقاله مجازات حذف داده را بخوانید تا با روشهای طرح شکایت و یا دفاع از خود در برابر این اتهام آشنا شوید.

توصیه میشود قبل از طرح هر گونه شکایت و یا پاسخگویی بابت این اتهام با ما مشورت کنید

در عصر دیجیتال و مدرن امروز که بسیاری از فعالیت‌ها به شکل الکترونیکی و آنلاین صورت می‌گیرد، امنیت و حفظ داده‌ها ام ری بسیار ضروری است. با این حال تهدیداتی از سوی برخی افراد سودجو وجود دارد که منجر به تخریب یا حذف داده می‌شود. چنانچه جرم این افراد اثبات شود بر اساس ماده ۷۳۶ قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات حذف داده خواهند شد.

اختلال و یا حذف داده‌ها، مسیرهای دیجیتالی را با مشکلات مختلفی مواجه ساخته که این امر در اغلب مواقع تاثیر سوئی بر زندگی و شغل افراد می‌گذارد. بر همین اساس حفظ امنیت اطلاعات و داده‌ها و جلوگیری از تخریب یا اختلال در آنها، امری مهم و حیاتی به شمار می‌آید. در صورت مواجهه با هرگونه اختلال یا حذف داده، مشاوره با وکیل حذف داده و کسب راهنمایی‌های لازم در این باره بهترین اقدام از سوی شما خواهد بود. در نظر داشته باشید که در جرایم اینترنتی پیگیری درست و به موقع همراه با سرعت عمل نقش موثری در احقاق حقوق شما و مجازات مجرم دارد. در اولین اقدام می‌توانید روی لینک مشاوره با وکیل حذف داده کلیک کرده تا راهنمایی‌های لازم را در این باره کسب کنید.

تعریف جرم حذف داده:

هرگونه صدمه رساندن، خراب کردن، حذف کردن، متوقف کردن یا تغییر دادن غیر مجاز داده‌های دیگری از طریق سامانه‌های مخابراتی، رایانه‌ای و یا حامل داده تحت عنوان تخریب یا حذف داده محسوب می‌شود و شخص مرتکب به مجازات حذف داده محکوم می گردد. جرم حذف داده‌ها زمانی صورت می‌گیرد که تمامیت و صحت داده‌ها نقض شده، به نحوی که اطلاعات دچار آسیب یا تغییر شوند. به طور کلی حفظ امنیت و تمامیت داده‌ها امری بسیار مهم است تا از قابل اعتماد و معتبر بودن اطلاعات موجود اطمینان کسب شود. در واقع هیچگونه شخصی و اشخاصی حق تخریب و حذف داده‌ها را بدون کسب مجوز قانونی ندارد. مجازات حذف داده طبق قانون تعریف شده و شامل چندین بخش است که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مجازات حذف داده چیست؟

مجازات حذف داده چیست؟

مجازات حذف داده چیست؟:

مجازات حذف داده طبق ماده ۷۳۶ در قانون مجازات اسلامی بدین صورت است که:

چنانچه شخصی به شکل غیر مجاز داده‌ها و اطلاعات دیگری را از طریق سامانه‌های مخابراتی، رایانه‌ای یا حامل‌های داده مختل، تخریب، حذف و یا غیر قابل پردازش نماید، محکوم به حبس از مدت ۶ ماه الی ۲ سال و یا پرداخت جزای نقدی از مبلغ ۲۵ میلیون ریال الی ۱۰۰ میلیون ریال و یا هر دو مجازات خواهد شد.برابر این ماده مجازات حذف داده حبس یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات به اختیار قاضی است.

به طور کلی مختل یا تخریب کردن سامانه شامل ۴ رفتار اصلی تحت عنوان حذف کردن، مختل کردن، تخریب و غیر قابل پردازش کردن داده‌ها است. هر یک از این موارد به زمینه‌های مختلفی از جرم شناسی مربوط می‌شوند. به عنوان مثال اخلال در داده‌ها یا تخریب داده‌ها و… می‌تواند شامل مختل کردن عملکرد سیستم، ایجاد تغییرات موقتی و یا ممانعت از دسترسی به اطلاعات و داده‌ها باشد.

تخریب یا حذف کردن داده‌ها چنانچه منجر به ایجاد اختلال یا از کار انداختن کارکرد سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای گردد به عنوان جرم حذف داده یا اخلال در سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای شناخته می‌شود.

مجازات حذف داده یا اختلال در سامانه طبق ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی اینگونه تعریف شده است:

هر شخصی که به صورت غیر مجاز و با انجام اعمالی مانند انتقال دادن، وارد کردن، حذف کردن، پخش، متوقف کردن، تخریب یا دستکاری کردن داده‌ها و اطلاعات یا امواج نوری و الکترومغناطیسی، باعث از کار انداختن سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای دیگری شود و یا منجر به اختلال در کارکرد آنها گردد، محکوم به حبس از شش ماه الی دو سال و یا پرداخت جزای نقدی از مبلغ ۲۵ میلیون ریال الی ۱۰۰ میلیون ریال و یا هر دو مجازات خواهد شد.

این ماده مجازات حذف داده را در زمانی که اقدام شخص منجر به اختلال در سامانه های رایانه ای گردد مد نظر قرار داده است

آشنایی با روش‌های تخریب و حذف داده‌ها:

روش‌های مختلفی برای تخریب و حذف داده‌ها وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ویروس‌ها، اسب های تروجان و کرم‌های رایانه‌ای اشاره کرد. بد افزارهای فوق به شکل پنهانی بر روی سیستم‌های رایانه‌ای نصب و اجرا شده و منجر به انجام عملیات غیر مجازی مانند جمع آوری اطلاعات کاربران، حذف یا تغییر فایل‌ها و در مواردی کنترل کامل سیستم می‌گردند. با توجه به اینکه بدافزارها به شکل مخفیانه اجرا و انجام می‌شوند در اغلب مواقع جزو برنامه‌های معمول قلمداد شده و شناسایی عامل یا عاملان آنها امری پیچیده و چالش برانگیز خواهد بود.

راه‌های پیشگیری از حذف یا تخریب داده‌ها:

برای حفاظت از اطلاعات و داده‌های مهم و پیشگیری از تخریب آنها راهکارها مختلفی به شرح زیر وجود دارد:

نصب و به روز رسانی مداوم آنتی ویروس

از اقدامات بسیار مهم برای حفظ داده‌ها و مراقبت از سیستم، نصب و بروز رسانی نرم‌افزارهای آنتی ویروس است که امکان حذف و شناسایی بدافزارها را دارند.

نصب فایروال

استفاده از فایروال قوی امکان دسترسی های غیر مجاز به سیستم را بسیار اندک و محدود می‌سازد.

بک آپ گیری از اطلاعات و داده‌ها

تهیه نسخه بک آپ به صورت مستمر و منظم از داده‌ها و اطلاعات باعث می‌شود تا در زمان تخریب و حذف داده‌ها بتوانید اطلاعات خود را مجدداً بازیابی نمایید.

رمزنگاری اطلاعات

هر چند بر اساس قانون مجازات حذف داده برای سوُ استفاده کنندگان و کلاهبرداران اینترنتی در نظر گرفته شده اما رمزنگاری از راه‌های موثر برای حفاظت از داده‌ها و فایل‌های حساس است که از دسترسی غیر مجاز دیگر افراد جلوگیری می‌کند.

به روز رسانی نرم‌افزارها و سیستم عامل

نرم‌افزارها و سیستم عامل بایستی به صورت مداوم به روز رسانی شده و مجهز به آخرین اصلاحات و پچ‌های امنیتی باشند.

مدیریت و کنترل دسترسی

اجازه دسترسی به سیستم‌ و داده‌های حساس را تنها به افراد مورد اطمینان سپرده تا از بروز حملات داخلی و خارجی به داده ها پیشگیری شود.

نظارت و ثبت اتفاقات رخ داده

نظارت مستمر بر فعالیت‌های سیستم و ثبت اتفاقات رخ داده می‌تواند تا حد زیادی در شناسایی و پاسخگویی هرچه سریع‌تر به حملات امنیتی موثر باشد.

در صورت تخریب و حذف داده‌ها مراجعه به وکیل حذف داده می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. وکیل حرفه‌ای و متخصص در زمینه جرایم رایانه‌ای و حقوق دیجیتال می‌تواند راهنمایی‌های ارزنده‌ای را به شما ارائه داده و از حقوق شما در برابر حذف داده‌ها و خسارات به وجود آمده دفاع نماید.

نحوه اثبات جرم حذف داده:

برای اطلاع از نحوه اثبات جرم حذف داده مشاوره با وکیل سایبری امری ضروری است. بهتر است بدانید که در جرم حذف داده‌ها نیاز نیست داده یا اطلاعاتی که موضوع جرم محسوب می‌شود کاملاً از بین رفته باشد. حتی اگر به بخشی از آن آسیب وارد شود، در واقع جرم صورت گرفته و محقق شده است. همچنین حتماً نبایستی حذف داده‌ها باعث ایجاد اختلال بر سیستم رایانه گردد، زیرا در صورت اختلال در سیستم، این امر جرمی جداگانه محسوب شده که در ماده 737 قانون مجازات اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس صدمه رساندن حتی به یک داده موجود بر روی رایانه و یا هر وسیله حاوی اطلاعات و داده متعلق به شخص دیگر، تحت عنوان جرم تخریب و حذف داده‌ها تلقی گردیده و مشمول مجازات حذف داده خواهد شد.

نمونه شکوائیه حذف داده

نمونه شکوائیه حذف داده

مراحل شکایت از جرم حذف داده:

برای شکایت از جرم حذف داده می‌توانید از دو طریق عمل نمایید.‌ اول اینکه به یک دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید. شکوائیه بعد از ثبت در سامانه به پلیس فتا یا دادسرا انتقال داده می‌شود تا در خصوص آن رسیدگی‌های لازم انجام گردد.

اما راه حل دوم مراجعه به وکیل حرفه‌ای و متخصص در زمینه جرایم رایانه‌ای از جمله حذف داده است. وکیل حذف داده با توجه به تجربه و مهارتی که در خصوص جرایم رایانه‌ای دارد می‌تواند شما را در خصوص تهیه و تنظیم شکایت کمک نماید. همچنین وکیل در تمامی مراحل پیگیری شکایت، اثبات جرم و مجازات حذف داده همراه شما خواهد بود.

نمونه شکوائیه حذف داده:

تنظیم شکوائیه حذف داده از مهم‌ترین مراحل شکایت از جرم حذف داده است که در اولین قدم بایستی انجام شود. وکیل حذف داده بر اساس جرم صورت گرفته این شکوائیه را برای شما تنظیم خواهد کرد.

در ادامه با نحوه تنظیم  شکوائیه حذف داده آشنا خواهید شد.

در ابتدای مشخصات شاکی و سپس مشخصات مشتکی عنه ثبت می‌شود. البته در ابتدا ممکن است مشخصات مشتکی عنه با توجه به نامعلوم بودن آن مجهول ثبت گردد.

سپس موضوع شکایت مطرح می‌شود که می‌تواند شامل اعمالی از جمله وارد کردن، حذف کردن، انتقال دادن، متوقف کردن، پخش، دستکاری یا تخریب داده‌ها باشد که منجر به اختلال یا از کار افتادن سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای شده است.

در قسمت بعدی شکوائیه، دلایل و منضمات کافی بایستی ارائه شوند. سپس متن شکوائیه خطاب به ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب تنظیم می‌شود. وکیل حذف داده اطلاعات و تجارب بالایی در خصوص تنظیم شکوائیه مربوط به جرایم حذف داده داشته و می‌تواند شما را در این خصوص یاری کند.

مشاوره تلفنی با وکیل حذف داده:

در عصر دیجیتال امروز، داده‌ها و صحت آنها نقش مهمی بر پیشرفت داشته و هرگونه اقدامی که صورت می‌گیرد مبتنی بر داده‌ها است. اما در این بین ممکن است تهدیداتی مانند دسترسی‌های نامناسب، بدافزارها و ویروس‌ها از سوی شخص یا اشخاصی بروز پیدا کند که باعث اختلال این جریان اطلاعاتی شود‌. بر همین اساس حفظ امنیت اطلاعات و داده‌ها امری بسیار پرچالش بوده و هر سازمان یا فردی بایستی اقدامات لازم را در خصوص مقابله با آن انجام دهد. اما چنانچه فردی به صورت غیر مجاز داده‌ها و اطلاعات شخص یا سازمان دیگری را به وسیله سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای مورد حذف، تخریب یا اختلال قرار دهد بر اساس ماده ۷۳۶ و ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات حذف داده خواهد شد. چنانچه اطلاعات و داده‌های شما نیز در معرض اختلال، تخریب و یا حذف قرار گرفته است می‌توانید در اولین قدم از مشاوره تلفنی با وکیل حذف داده کمک بگیرید. وکیل حذف داده با توجه به تخصص و اطلاعات کافی که در حوزه فناوری دارد، موارد قانونی و راه حل‌های لازم را برای شما تشریح کرده و رسیدگی به پرونده را تا حصول نتیجه لازم بر عهده می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات جدید