آموزش نسل جوان در پیشگیری از جرایم رایانه ای
در حال حاضر بخشی از فرایند آموزش رسمی و غیر رسمی به صورت مجازی و آنلاین برگزار میشود. بنابراین، همه افراد آموزش گیرنده، یک شبکه را به اشتراک می گذارند و آن اینکه وضعیت آموزش امنیت سایبری خطرات سایبری بسیار زیادی ایجاد می کند.
به رغم گسترش استفاده از اینترنت در آموزش از راه دور، هنوز هم در مدارس هیچ تمهیدی برای افزایش امنیت آموزش از راه دور وجود ندارد. زیرا امنیت سایبری در اولویت قرار ندارد. از این رو مجرمان سایبری متوجه شده اند که دانش آموزان راحت ترین هدف برای حملات مهندسی اجتماعی هستند.
فقدان آموزش آگاهی امنیت در مدارس به این معناست که دانش آموزان آنطور که باید در مورد خطرات جرایم سایبری محتاط نیستند و والدین و کودکانی که شبکهها و دستگاهها را به اشتراک میگذارند، میتوانند خطرات بیشتری را برای بخشهای آسیبپذیر کسبوکارهای بزرگترهایشان ایجاد کنند.
امنیت سایبری موضوع پیچیده ای است که دامنه های متعددی را در بر می گیرد و نیاز به ابتکارات چند بعدی دارد. فضای سایبری به دلیل توسعه سریع فناوری اطلاعات و برنامه های تجاری مرتبط با آن، در مدت کوتاه حضورش، به صورت چشمگیری گسترش پیدا کرده است. تمام زیرساخت ها در ارتباطات و تراکنش های تجاری به انتقال و بازپخش داده ها بستگی دارد.
تهدیدات سایبری
ثبات عملیاتی و امنیت زیرساخت های اطلاعاتی حیاتی برای امنیت اقتصادی کشور حیاتی است. تهدیدات سایبری می تواند مثل هک ساده گوشی یا ایمیل و ختی جنگ علیه یک دولت باشد. به استفاده از فضای مجازی، مثل رایانه، اینترنت، تلفن همراه و سایر ابزارهای فناورانه برای ارتکاب جرم توسط یک فرد یا گروه سازمان یافته، جرایم سایبری می گویند. آنها از ضعف طراحی نرم افزار و سخت افزار با استفاده از بدافزار سوء استفاده می کنند.
اقدام به جرایم مختلف ممکن است با استفاده از شبکه های رایانه ای در قالب کلاهبرداری های اقتصادی برای بی ثبات کردن اقتصاد، حمله به سیستم های معاملات بانکی، استخراج پول از طریق کلاهبرداری و سرقت مالکیت معنوی تسهیل گردد. اختلال در عملکرد یک وب سایت یا خدمات از طریق تغییر اطلاعات و تخریب اطلاعات نیز ممکن است آسان تر شود.
اولویت آموزش سایبری
انتشار پورنوگرافی، نقض حق نشر، مزاحمت های مجازی و محتوای ناپسند برای آسیب رساندن به شهرت و اعتبار دیگران ممکن است توسط مجرمان سایبری انجام شود. سایر اقدامات مضر هم استفاده نادرست از رسانه های اجتماعی برای دامن زدن به حساسیت افراد، تحریک کسب و کار تجاری و پست کردن مطالب تحریک آمیز می باشد که هدفشان ایجاد جرائم ناشی از نفرت می باشد.
همانطور که بخش آموزش در حوزه دیجیتالی خودش پیشرفت می کند، مؤسسات آموزشی هم بیشتر از پیش در معرض آسیب پذیری زورگویی سایبری، از حملات باج افزار گرفته تا نقض داده ها قرار می گیرند. وقت آن رسیده است که مسئولان حوزه آموزش، امنیت سایبری را از طریق آموزش سایبری در اولویت قرار دهند. مسلماً اینترنت دارای پتانسیل بالایی است برای اینکه همه از آنها بهره ببرند، اما مطمئناً وقتی منجر به خطرات سایبری شود، مضر و آسیب رسان می باشد.
آموزش سواد دیجیتالی
از آنجایی که افزایش قابل توجهی در نوآوری های اجتماعی، بازار و فناوری وجود دارد و استفاده از اینترنت به سرعت در حال رشد می باشد، نقش ارائه دهندگان آموزش در آموزش سواد دیجیتالی اساسی به دانش آموزان و همچنین راهنمایی والدین در مورد استفاده از اینترنت در خانه مهم و حیاتی می باشد.
هدف آموزش امنیت سایبری باید یادگیری کاربران در مورد خطراتی باشد که هنگام استفاده از ابزارهای ارتباط اینترنتی مانند چت رسانه های اجتماعی، بازی آنلاین، ایمیل و پیام رسانی با آن مواجه می شوند. دنیای رو به رشد فضای سایبری ممکن است اثرات نامطلوبی مانند جرایم سایبری بر روی کاربران اینترنت داشته باشد. چنین مسائلی باید زودتر برطرف شود. از آنجایی که جرایم سایبری ممکن است در هر مکان و هر زمانی رخ دهد، آموزش امنیت سایبری امری ضروری تلقی می شود.
احساس نیاز به برنامه های پیشگیری از جرایم رایانه ایسایبری
برنامه های پیشگیری از جرایم رایانه ای در مدارس و بطور کلی سیستم آموزشی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. نیاز به امنیت سایبری ممکن است به عنوان فعالیت، فرآیند، توانایی یا حالتی تعریف شود که به موجب آن سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی و اطلاعات موجود در آن از آسیب و سوء استفاده محافظت می شوند.
آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای برای کنترل اعتیاد به بازی های رایانه ای لازم است. آموزش استفاده ایمن و مسئولانه از منابع و پلتفرم های آنلاین و ایجاد فرهنگ ایمنی سایبری برای کودکان ضروری است. پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب محبوب ترین اپلیکیشن های اینترنتی هستند. انتشار اطلاعات موجود به وقوع خطرات مربوط به امنیت کمک می کند.
اولویت اصلی آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای
کودکان باید به اندازه کافی مجهز به آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای باشند تا از خود در برابر تهدیدات احتمالی سایبری دفاع کنند. همچنین معلمان باید به اندازه کافی آموزش آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای ببینند تا شناخت درست را به جای رویکردهای محدودکننده در مورد ایمنی سایبری ارتقا دهند. ایجاد نیروی کار امنیت سایبری در آینده و ادغام آگاهی امنیت سایبری در تمام صنایع از اولویت های اصلی امنیت ملی می باشد. آموزش امنیت سایبری ممکن است به یکی از سریع ترین جریان های در حال رشد در آموزش عالی و آموزش حرفه ای تبدیل شود.
موسسات آموزش عالی ما باید برنامه های آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای را معرفی کنند که بتواند ارتباط آنها را با دانشجویان افزایش دهد. یکپارچهسازی برنامههای امنیت سایبری در سطوح فنی و غیرتکنولوژیکی حیاتی می باشد. آموزش امنیت سایبری ممکن است به روش های مختلفی اجرا شود.
پیشرفت حرفه ای برای یادگیرندگان بزرگسال یا آموزش دقیق پیشگیری از جرایم رایانه ای ممکن است، فراهم شود. علاوه بر این، دانشآموزان در رشتههای تجارت، حقوق و عدالت کیفری ممکن است از مهارتهای اطلاعاتی سایبری پیشرفته برای انجام بررسیهای لازم، تحقیقات آنلاین، دعاوی قضایی، اقدامات ضد پولشویی، تجزیه و تحلیل بازار و سایر عملکردها استفاده کنند. ممکن است به دانشآموزان در مقاطع غیرفناوری، شناخت دقیقی در مورد اقدامات حفاظت از جرایم سایبری و روشهای اطلاعاتی ارائه شود.
آموزش آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای در مدارس
تبدیل شدن مدارس به مراکز دانش جهت شفاف سازی مسائل مربوط به آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای برای جامعه بسیار مهم است. مدیران مدرسه و معلمان ممکن است با هم گفتگو کنند و برنامه هایی را درباره امنیت سایبری سازماندهی کنند. معلمان هنگام گفتگو درباره اصول امنیت سایبری با یادگیرندگان ممکن است از منابعی نظیر برنامه های ویدیویی استفاده کنند.
برنامه درسی مدارس باید دربرگیرنده آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای باشند. ارائه دانش جهت ارتقاء شناخت معلمان و دانش آموزان در مورد مسائل سایبری می تواند به عنوان یکی از گام هایی باشد که برای محافظت از چنین گروه هایی در برابر تهدیدات سایبری، برداشته میشود. برنامه های آگاهی امنیتی می تواند آموزش امنیت سایبری را در مدارس ارتقا دهد.
طی سالها تحقیق در عرصه روانشناسی اجتماعی اصول آگاهی سایبری اصلاح شده است اما هنوز توجه متخصصان فناوری اطلاعات را به خود جلب نکرده است. مدیران مدارس همچنین می توانند سازمان های سایبری را در مجموعه خود راه اندازی کنند. دانشآموزان هم میتوانند از رویکرد یادگیرندهمحور پیروی کنند تا اطلاعاتی درباره امنیت سایبری در اینترنت پیدا میکنند. در واقع، چالشهای آموزش امنیت سایبری شامل سطح دانش معلمان، کمبود تخصص، بودجه و منابع می باشد.
نتیجه گیری
تهدیدات سایبری در کمین فرزندانمان ماست، بنابراین باید اقدامات درستی انجام دهیم و از حریم خصوصی خودمان حفاظت کنیم، همه ما باید از مشاوران و وکلای سایبری راهنمایی و کمک بگیریم.
مشاوره با وکیل طباطبایی با تجربه فراوانی که در زمینه آموزش پیشگیری از جرایم رایانه ای دارد، می تواند راهکارهای مناسبی جهت حفظ حریم خصوصی شما در اختیارتان قرار دهد.