صفر تا صد کلاهبرداری رایانه ای

کلاهبرداری رایانه‌ ای از جمله جرائمی است که هر روز قربانیان زیادی را می‌گیرد شاید شما هم در خریدهای خود از فروشگاههای اینستاگرامی، یا از طریق کانالهای تلگرامی نظیر صیغه یابی و یا خرید و فروش رمز ارز، کار در خانه و … مالباخته شده و یا حتی متهم به کلاهبرداری رایانه‌ای شده باشید.

شاید یکی از کارمندان شما با دسترسی به سیستمهای مالی و حسابداری شرکت اقدام به تغییر مبالغ و برداشت وجهی به نفع خود یا دیگری نموده باشد و یا با وارد کردن اطلاعات به سیستمهای حسابداری شرکت وجوهی را به ناحق تحصیل کرده باشد

توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدام مقاله زیر را که در خصوص جرم کلاهبرداری رایانه ای و مجازات کلاهبرداری رایانه ای است مطالعه کرده تا ضمن آشنایی با کلاهبرداری رایانه‌ای بتوانید از حقوق خود دفاع کنید. پیشنهاد میکنیم چنانچه در اثر کلاهبرداری رایانه‌ای مالباخته شده اید و یا متهم به این جرم شده اید قبل از هر اقدام دیگری با ما مشاوره کنید، برای مشاوره مجازات کلاهبرداری رایانه‌ای اینجا کلیک کنید.

ویژگی های کلاهبرداری رایانه‌ ای

کلاهبرداری رایانه‌ای در بستر رایانه و اینترنت صورت می‌گیرد و گستردگی زیادی دارد، جرم کلاهبرداری رایانه‌ای با جرم کلاهبرداری سنتی و یا کلاهبرداری بوسیله رایانه تفاوت دارد، در کلاهبرداری رایانه‌ای انسان فریب نمی خورد بلکه کلاهبردار با استفاده از اختلال، محو، ورود، تغییر و توقف در سیستم رایانه‌ای امتیاز یا مالی را کسب می‌کند.

امروزه با گسترش اینترنت و فعالیت مردم در فضای مجازی جرایم نیز در بستر اینترنت و فضای مجازی گسترده شده است و یکی از مهم‌ترین جرایمی که در این فضا رخ می‌دهد کلاهبرداری رایانه‌ای است که مرتکب بدون فریب دادن قربانی و تنها از طریق دخالت در داده‌های رایانه‌ای یا در نحوه عملکرد سیستم رایانه مال را می‌رباید. مقاله زیر موارد مهمی را در خصوص جرم کلاهبرداری رایانه‌ای و مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌ای در اختیار شما می‌گذارد.

تعریف کلاهبرداری رایانه‌ ای

کلاهبرداری رایانه‌ای در ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی بدین صورت تعریف شده است: هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند مرتکب کلاهبرداری رایانه‌ای شده است.

رفتارهای مشمول کلاهبرداری رایانه‌ ای

 با توجه به تعریف قانونی فوق میتوان موارد زیر را جز رفتارهایی دانست که در صورت ارتکاب آن شخص به عنوان کلاهبردار رایانه‌ای تحت تعقیب قرار می‌گیرد بنابراین مجازات کلاهبرداری رایانه ای در صورتی اعمال می شود که یکی از موارد زیر صورت گرفته باشد

ورود: ورود یعنی وارد کردن اطلاعات در رایانه برای پردازش است‌، به طور مثال وارد کردن اطلاعات به سیستم اینترنتی بانک و واریز یا انتقال وجه به حساب خود و دیگران.

محو: محو یعنی از بین بردن و حذف کردن داده‌ها و اطلاعات است به طور مثال کسی با دسترسی به اطلاعات بانکی اسناد بدهکاری خود را در بانک از بین ببرند.

متوقف کردن: متوقف کردن یعنی ایجاد وقفه و قطع جریان دسترسی به اطلاعات می‌باشد به طور مثال کسی در هنگام انتقال وجه با قطع جریان دسترسی در هنگام واریزی به حساب دیگری، پول را وارد حساب خود کند.

ایجاد: ایجاد یعنی به وجود آوردن اطلاعاتی که وجود نداشته به طور مثال کسی که اطلاعات خود را صورت غیر مجاز وارد سایت کمیته امداد می‌کند تا مشمول دریافت هزینه ماهانه شود.

اختلال در سامانه: اختلال در سامانه یعنی اختلال به صورت غیر مجاز در سیستم رایانه‌ای اختلالی ایجاد شود تا فرد برای منفعتی کسب کند.

انواع روش‌های کلاهبرداری رایانه‌ ای

 مهم‌ترین روش‌های کلاهبرداری رایانه‌ای شامل موارد زیر می‌شود:

فروشگاه رایانه‌ای جعلی: در این نوع کلاهبرداری مجرم اقدام به طراحی صفحه‌ای فروشگاهی می‌کند که پس فروش محصول و پرداخت کارت به کارت توسط مشتری اقدام به بستن صفحه خود می‌کند شما پس از پرداخت وجه با صفحه‌ای مواجهه می‌شوید که از دسترس خارج شده است.

فرستادن پیام با هک صفحات شخصی: در این نوع کلاهبرداری مجرم با هک شبکه‌های اجتماعی افراد یا سامانه پیامک گوشی آنها اقدام به ارسال پیام به دوستان و آشنایان وی می‌کند و از آن‌ها درخواست می‌کند تا پولی را به حساب شخص واریز نمایند.

سو استفاده از دامنه‌های اسامی برندهای معتبر: در این نوع کلاهبرداری فرد با استفاده از آرم و مشخصات واحد تجاری صفحه فروشگاه آنلاین با مشخصات شبیه به سایت واقعی ایجاد و این طرق اقدام به فروش محصولات و جمع آوری پول می‌کند و بعد از آن صفحه فروشگاهی را از دسترس خارج می‌کند.

سایر روش‌های کلاهبرداری:

 حراج آنلاین

ارسال ایمیل

از طریق چت

اعلام برنده مسابقه یا قرعه کشی

آگهی تبلیغات و…

جرم کلاهبرداری رایانه‌ای

مجازات کلاهبرداری رایانه ای چیست؟

همچنین ما مقاله ای در زمینه مجازات جعل رایانه ای نوشته ایم که می توانید مطالعه کنید.

مجازات کلاهبرداری رایانه‌ای

 در بخش‌های بالا گفتیم که هر کس به صورت غیر مجاز با انجام اعمالی به داده‌ها و اطلاعات رایانه‌ای شخص دیگر دسترسی پیدا کند و از آن‌ها منفعت کسب کند مرتکب جرم کلاهبرداری رایانه‌ای شده است و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌ای براساس ماده ۷۴۱ قانون مجازات شخص مرتکب کلاهبرداری رایانه‌ای علاوه بر رد مال به صاحبش به جزای نقدی از پنجاه میلیون (000/000/50) ریال تا (000/000/250) دویست و پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

به طور کلی مجازات کلاهبرداری رایانه‌ای علاوه بر رد مال به صاحبش زد حبس و جزای نقدی می‌باشد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به کلاهبرداری رایانه‌ای

براساس قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه صالح برای رسیدگی به جرایم محل وقوع جرم است، اما در برخی از جرایم مانند جرم کلاهبرداری رایانه‌ای تعیین محل وقوع جرم دشوار است.

برابر رای وحدت رویه شماره ۷۲۹ مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۱ هرگاه تهیه مقدمات و نتیجه حاصل از آن، در حوزه‌های قضایی مختلف صورت گرفته باشد دادگاهی که بانک افتتاح کننده حساب زیان دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد صالح به رسیدگی است .

تفاوت کلاهبرداری رایانه ای و سنتی:

 در کلاهبرداری عمومی یا سنتی کلاهبردار با توسل به وسایل متقلبانه شخص را فریب می‌دهد و مال او را می‌رباید، در حقیقت فرد کلاهبردار با سوء نیت و از روی عمد اقدام به این امر می‌کند.

اما در کلاهبرداری مجازی کلاهبردار از طریق وارد کردن، تغییر یا محو داده‌ها یا مختل کردن سامانه مال یا منفعتی را تصاحب می‌کند، در حقیقت در کلاهبرداری رایانه‌ای برخلاف کلاهبرداری سنتی فریب دادن شخص مد نظر نیست بلکه استفاده متقلبانه از رایانه و اینترنت می‌باشد.

روشهای پیشگیری از کلاهبرداری رایانه‌ای

 راهکارهایی که برای جلوگیری از کلاهبرداری رایانه‌ای بیان شده بشرح زیر است:

مشاوره تلفنی کلاهبرداری رایانه‌ای

 اگر قربانی کلاهبرداری رایانه‌ای شده اید و یا به اتهام این جرم تحت تعقیب قرار گرفته اید قبل از هر اقدام با ما تماس بگیرید و از مشاوره تلفنی یا آنلاین ما بهره مند شوید.

وکیل کلاهبرداری رایانه‌ ای

 وکیل کلاهبرداری رایانه‌ ای کسی است در حوزه جرایم رایانه‌ای و کلاهبرداری در بستر اینترنت تخصص کافی دارد و تجربه کافی برای حل و فصل چنین پرونده‌هایی دارد.

در صورتی که از شما کلاهبرداری رایانه‌ای شده است می‌توانید برای شکایت و پیگیری آن از یک وکیل کلاهبرداری رایانه‌ای کمک بگیرید و وکالت خود را به او بسپارید؛ زیرا روند رسیدگی به این دعوی پیچیدگی‌های خاصی دارد و در صورت عدم آگاهی و تجربه ممکن است مدت زمان زیادی برای رسیدن به نتیجه مطلوب صرف کنید.

برای مشاوره با وکیل کلاهبرداری رایانه‌ای فرم مشاوره سایت را از اینجا پر کنید

نمونه شکواییه کلاهبرداری رایانه‌ ای

نام و نشانی شاکی:

نام و نشانی مشتکی عنه:

موضوع شکایت: کلاهبرداری اینترنتی

دلایل: رسید اینترنتی پرداخت وجه – تصویر چت‌های مربوطه

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ….

با سلام

احتراما؛ به استحضار می‌رساند:

موکل این جانب در تاریخ….. اقدام به خرید اینترنتی یک دستگاه موبایل سامسونگ به مبلغ بیست میلیون تومان از سایت …. نموده که با توجه به ارزان بودن قیمت آن ترغیب به خرید شدهو نیمی از وجه را بعنوان بیعانه بصورت اینترنتی پرداخت کرده ام.

با گذشت چند روز و پیگیری‌های مکرر متوجه شدم که سایت مزبور کلاهبردار بوده است لذا ضمن تقدیم مستندات مربوطه تقاضای رسیدگی به موضوع و تعقیب شخص کلاهبردار را دارم.

کلاهبرداری رایانه‌ای

مجازات کلاهبرداری رایانه ای

برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید:جعل رایانه‌ای و مجازات آن هرآنچه باید بدانید!

مشاوره کلاهبرداری اینترنتی

 با توجه به اینکه پیگیری جرم کلاهبرداری اینترنتی و طرح شکایت از اشخاصی که بصورت اینترنتی اقدام به کلاهبرداری می‌نمایند پیچیدگی‌های خاصی دارد و ممکن است با توجه به اینکه شخص کلاهبردار از طریق فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری نموده رد پاهای خود را تا حدود زیادی از بین برده باشد.

 لذا توصیه می‌شود چنانچه مالباخته جرم کلاهبرداری رایانه ای شده اید قبل از هر اقدام با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *