آدرس: کرج، بلوار طالقانی شمالی، برج سایه، طبقه ۱۰، واحد ۳۱

info@vakiltabatabaee.ir

جستجو کردن

وکیل دعاوی ملکی و 3 نکته مهم در این رابطه

وکیل دعاوی ملکی
اشتراک گذاری مقاله

آشنایی با وکیل دعاوی ملکی

وکیل دعاوی ملکی باید در زمینه حل و فصل پرونده های خلع ید، الزام به تمکین سند، اثبات مالکیت و … از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشد. این شخص با عنوان وکیل مستغلات با تخصص و دانش مرتبط باید بتواند به نحو احسن از حقوق موکل و یا مالک واقعی خود دفاع کند. بنابراین در پرونده های اختلافات ملکی سعی کنید حتما بهترین وکیل ملکی مجرب و متخصص در این زمینه را پیدا کنید تا در وقت و هزینه خود بیشتر صرفه جویی کنید. در ادامه مطلب می توانید ویژگی و فعالیت های یک وکیل دعاوی خرید و فروش ملک را مطالعه کنید تا با اطلاعات کامل تر یک وکیل ملکی خوب انتخاب نمایید.

 

    • پرونده های سلب مالکیت

    • سند مالکیت و پرونده های ثبتی

    • قراردادهای اجاره

    • قرارداد ساخت و ساز

    • قرارداد مدیریت ساختمان

    • قرارداد مدیریت پروژه

    • قانون عمومی املاک و مستغلات

    • قرارداد حق ارتفاق طبقه

    • پرونده های ابطال مشارکت

    • قراردادهای مدیریت مراکز خرید

    • و…

اهمیت انتخاب وکیل دعاوی ملکی

معاملات املاک و مستغلات اغلب تصمیمات مهمی هستند که ارزش مالی بالایی دارند و فرآیندهای حقوقی پیچیده ای را شامل می شوند. بنابراین انتخاب بهترین وکیل دعاوی ملکی برای به حداقل رساندن مشکلات احتمالی در این گونه معاملات و حفظ حقوق شما به بهترین نحو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این انتخاب نه تنها از سرمایه گذاری مالی شما محافظت می کند، بلکه تضمین می کند که فرآیندهای قانونی به سرعت و خیلی روان پیش می روند. خواه در حال خرید خانه، فروش زمین یا اختلافات اجاره ای باشید، پشتیبانی و وجود یک وکیل متخصص در این زمینه می تواند شما را در هر مرحله از این فرآیند راهنمایی کند.

معاملات املاک و مستغلات، اختلافات اجاره، مسائل مربوط به سند مالکیت و سایر مسائل مربوط به مالکیت از جمله پیچیده ترین شرایط قانونی است که افراد و برخی مشاغل ممکن است با آن مواجه شوند. در چنین مواردی راهنمایی یک وکیل دعاوی مالکیت برای تصمیم گیری صحیح و به حداقل رساندن خطرات قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این حال، انتخاب وکیل دعاوی ملکی مناسب، به خصوص در مورد املاک و مستغلات، آسان نیست. در این مقاله به تفصیل بحث خواهیم کرد که در انتخاب یک وکیل متخصص در حقوق املاک چه مواردی را باید در نظر گرفت. کار با وکیلی که به قوانین پیچیده حقوقی، تغییرات لازم الاجرا و نحوه انعکاس این قانون در معاملات املاک و مستغلات آشناست، می تواند شما را از بسیاری از خطرات احتمالی محافظت کند.

اگر قصد دارید از یک وکیل دعاوی ملکی آگاه در زمینه حقوق املاک و مستغلات حمایت کنید، این راهنما برای شما مناسب خواهد بود. قبل از شروع، ما مراحلی را که در طول فرآیند انتخاب وکیل باید طی شود و مهم ترین عناصری که در این زمینه باید در نظر گرفته شود، جمع آوری کرده ایم. با توجه به این عناوین، شما قادر خواهید بود به تمام اطلاعاتی که برای تصمیم گیری آگاهانه و صحیح در هنگام انتخاب یک وکیل دعاوی ملکی نیاز دارید، دسترسی داشته باشید.

زمینه های فعالیت وکیل دعاوی مالکیت

همانطور که می دانید اموال غیرمنقول به اموالی گفته می شود که قابل نقل و انتقال نیست. املاک و اراضی بخشی از این اموال محسوب می شوند. املاک و اراضی را می‌توان در چند حالت در محدوده شهری، خارج از محدوده شهری و همچنین به املاک تجاری، کشاورزی و مسکونی تقسیم کرد. ازاین جهت دعاوی مختلفی برای انواع تقسیم بندی و مالکیت آنها به وجود می آید که کلیه این دعاوی همگی در حوزه کاری یک وکیل دعاوی ملکی و وکیل دعاوی قراردادی نهاده شده است.

در ایران نیز مانند سایر کشورها، هر فردی حق مالکیت بر روی زمین، خانه، وسیله نقلیه، ویلا و … خود را دارد. زمانی که حق مالکیت این اموال از شخصی سلب می شود وجود وکیل دعاوی ملکی یا وکیل پیش فروش آپارتمان برای حل دعاوی مربوطه لازم می شود.

به عنوان نمونه وقتی که فردی منزل یا ملکی خریداری می کند باید با وجود سند و مدارک قانونی مربوط به این اموال حق مالکیت را دریافت کند پس حتما باید مدارکی برای انتقال و اثبات مالکیت لحاظ شده باشد. در دعاوی ملکی با سند رسمی یا غیر رسمی می توان نشان داد که مالک کیست‌. درنتیجه حتما باید یک سند رسمی تک برگ یا سند غیر رسمی، قولنامه و همچنین نسخ قدیمی در زمان معامله وجود داشته باشد‌ تا شخص ادعای مالکیت داشته باشد.

در ضمن یک وکیل دعاوی ملکی بدون وجود چنین مدارکی نمی تواند ادعای مالکیت موکل خود را ثابت کند. در نتیجه باید گفت حوزه کاری یک وکیل ملکی شامل امور قانونی زیر می شود: صدور سند، الزام به تنظیم سند، تنظیم قرارداد خرید و فروش ملک، کلیه دعاوی مربوط به اینگونه قراردادها، دعاوی مربوط به امورات دارایی، تصرف غیر قانونی، امور شهرداری و…

موارد حقوقی و کیفری امور ملکی کدامند؟

شاید از نظر برخی افراد پیدا کردن وکیل دعاوی ملکی کار راحتی باشد. اما لازم است بدانید که در بین تعداد زیادی از وکیل های متخصص که در این زمینه فعالیت دارند انتخاب یک وکیل باتجربه و متخصص کار چندان ساده ای نیست.

وکیل ملکی شخصی است که نقش تاثیرگذاری در احقاق حق موکل خود دارد و افراد حتما بایستی در زمان انتخاب وکیل ملکی خود توجه و دقت بالایی داشته باشند چرا که ممکن است کمترین کوتاهی و یا کم کاری در پرونده شما را متضرر کند. اکثر اختلافاتی که در مورد املاک مطرح می شوند؛ شامل موارد حقوقی و کیفری می شوند. هریک از این اختلافات قانونی نیز انواع مختلفی دارند. که در ادامه چند نمونه از آنها را با هم بررسی می کنیم:

اخذ پایان کار

اخذ پایان کار از پرتکرار های موارد حقوقی در زمینه فعالین وکیل دعاوی ملکی است. در این مورد، وکیل دعاوی ملکی یا خود شخص سازنده ملک باید پس از اتمام ساخت ساختمان به شهرداری مراجعه کنند. مثلا در شهر تهران باید به شهرداری تهران(منطقه مربوطه) مراجعه و درخواست اخذ پایان کار بدهند. پس از آن شهرداری با انجام بررسی های لازم و تایید کارشناسان مربوطه فرآیند صدور پایان کار را اجرا نمایند.

این مراحل در صورتی به درستی و سرموقع انجام می شود که ملک ساخته شده هیچگونه بدهی و یا خلافی در شهرداری نداشته باشد. در صورتی که در زمان اخذ پایان کار با هر گونه مشکلی مواجه شدید می توانید با وکیل دعاوی ملکی یا وکیل فسخ و بطلان قرارداد در شهر خود تماس حاصل فرمایید و این مسائل را به راحتی حل کنید.

تنظیم سند رسمی

تنظیم سند رسمی از دیگر موارد بسیار مهمی است که توصیه می شود حتما با حضور یک وکیل دعاوی ملکی انجام شود. پیشنهاد می شود در چنین اموری، وکیل متخصص و باتجربه ای را که در زمینه ملکی تجربه کافی دارد، حتما عملیات تنظیم سند رسمی را انجام دهد تا در آینده به مشکل برنخورید.

در صورتی ک قصد خرید ملکی را دارید، باید حتما از سند دار بودن ملک مطمئن شوید و با پیگیری های به موقع و اصولی بررسی کنید سند ملک خریداری شده رهن بانک و یا… نباشد. زیرا چنانچه در زمان تنظیم سند به موارد قانونی و مهم آن دقت نشود مشکلاتی پیش می آید که در چنین شرایطی دادگاه به نفع خریدار رایی صادر نمی کند‌.

پیگیری سند جعلی و کلاهبرداری

همانطور که گفته شد در اختلافات ملکی موارد کیفری زیادی نیز وجود دارد. برای پیگیری و حل این موارد، باید مستند به قانون آیین دادرسی کیفری ، قانون مجازات اسلامی و قوانین خاص دیگر اقدام کرد. افراد باید با دانش و آگاهی کافی در این مقوله وارد شوند. شما در صورتی که مشکلی دارید، بهتر است حتما از وکیل ملکی متخصص کمک بگیرید.

 

شخصی که در حوزه خرید و فروش املاک در حق او کلاهبرداری شده باشد؛ حتما نیاز به مدارک معتبر دارد تا بتواند رای دادگاه را از آن خود کند. یک وکیل ملکی آگاه و مسلط به این امور بهتر می تواند به شخص در جمع آوری مدارک معتبر و قابل قبول از نظر دادگاه کمک کند. در مواردی مانند جعل سند چنانچه خود فرد اقدامی نکرده باشد، وکیل می تواند با تهیه مدارک لازم از دادگاه تقاضای احقاق حق برای شخص نماید.

تنظیم قرارداد ساخت و ساز

قرارداد ساخت و ساز در ازای سهم زمین قراردادی است که بین مالک زمین و پیمانکار منعقد می‌شود و از پیمانکار درخواست می‌شود که در ازای دریافت سهم یا آپارتمانی از زمین، بخش‌هایی از زمین را بسازد و با سرمایه خود ساختمانی ایجاد کند که سهم تعیین شده را به مالک زمین واگذار می کند.

بنابراین بهتر است چنین قراردادهایی با یک وکیل مشارکت در ساخت یا وکیل دعاوی قراردادی اجرا شود. قراردادهایی که بدون نظارت یک وکیل ملکی متبحر یا وکیل فسخ و بطلان قرارداد تنظیم نشوند، اختلالات بسیاری در مرحله ساخت و ساز رخ می دهد و پرونده های قضایی متعددی برای آن مطرح می شود.

بنابراین زمانی که قراردادهای ساخت و ساز در قبال سهم زمین منعقد می شود، باید با کمک وکیل دعاوی ملکی تهیه و هماهنگی های لازم برای آن انجام شود. به‌هرحال، رفع کلیه مشکلات مربوط به قرارداد از قبیل فسخ قرارداد، دعاوی جبران خسارت، پرونده های انطباق و … با وکیل متخصص در زمینه کاری خود ضروری است.

 

نقش وکیل دعاوی ملکی در دعاوی های ملکی 

مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخش کوچکی از اختلافات حقوقی و کیفری در زمینه ی املاک است و هر کدام قوانین و شرایطی خاص دارد که نیازمند یک وکیل متبحر خواهد بود. قطعا اشخاصی که در این زمینه اطلاعات ناچیزی دارند و با فوت و فن این گونه دعاوی آشناییت ندارند قادر به پیگیری و رسیدگی به این گونه پرونده ها نخواهند بود و در نهایت با شکست مواجه خواهند شد.

اگر فردی قصد داشته باشد به تنهایی وارد این فرآیندهای پیچیده قانونی شود قطعا زمانی طولانی نیاز دارد. بنابراین برای صرفه جویی در زمان، هزینه و … لازم است حتما وکلای ملکی حقوقی و متخصص به کار گرفته شود. در این حالت علاوه بر پیش رفتن صحیح روال پرونده، از نظر زمانی در کمترین مدت زمان لازم روند پرونده به خوبی اجرا می شود.

حق الزحمه وکیل دعاوی مالکیت

در ایران نیز همچون سایر کشورها حق الزحمه وکیل دعاوی ملکی هر سال تغییر می کند. درواقع تعیین عدد دقیق برای دعاوی ثبت شده در زمینه املاک ممکن است بسته به حق الزحمه دعاوی در سایر مناطق متفاوت باشد. علاوه بر این، خدمات و هزینه های دادرسی توسط وزارت دادگستری تعیین می شود و این هزینه ها ممکن است هر سال تغییر کند. حق الوکاله بسته به نوع و پیچیدگی پرونده یا میزان رسیدگی توسط وکلا تعیین می شود.

شما می توانید با تماس با مرکز وکالت جناب طباطبایی که در زمینه های خود متخصص هستند اطلاعات دقیق تری در مورد هزینه های وکالت دریافت کنید و در صورت تمایل جلسه مشاوره رایگان داشته باشید. برای شروع همکاری با وکلای حرفه ای ما و یا بهره مندی از خدمات مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید.

کلام پایانی

قانون املاک و مستغلات قانونی است که از اختلافات احتمالی در مورد اموال غیرمنقول جلوگیری می کند و حقوق مربوط به اموال غیر منقول را تعیین می کند. از آنجایی که حقوق املاک یک شاخه جامع حقوقی است، لازم است از وکلای آموزش دیده ویژه کمک بگیرید. شما می توانید برای دریافت مشاوره های لازم در زمینه ی کلیه اختلافات حقوقی مربوط به خرید و فروش املاک با یک وکیل دعاوی ملکی در مرکز حقوقی طباطبایی تماس حاصل فرمایید. بدین منظور شماره های مندرج در سایت برای مشاوره و راهنمایی شما کاربران محترم آماده پاسخ گویی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات جدید