آدرس: کرج، بلوار طالقانی شمالی، برج سایه، طبقه ۱۰، واحد ۳۱

info@vakiltabatabaee.ir

جستجو کردن

وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری

وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری
اشتراک گذاری مقاله

آشنایی با وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری

پیشرفت در عرصه ارتباطات رایانه ای در سال های اخیر و همچنین ظهور تکنولوژی های جدید، موجب استفاده بیشتر از دستگاه های متصل به اینترنت به صورت روزانه شده است. امروزه کمتر کسی است که از رایانه و اینترنت برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده نکند. البته اگر نیمه خالی لیوان را هم ببینیم، ظهور اینترنت سبب پیدایش جرایم جدیدی شده است که اصطلاحا جرایم رایانه ای و سایبری نام دارند.

همین موضوع بسیاری از افراد را وادار کرده تا وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری استخدام کنند؛ وکیلی که در این زمینه تخصص فراوان دارد و میتواند از حق موکل خود دفاع نماید. این وکیل باید دانش زیادی در مورد قوانین رایانه ای داشته باشد. در این مطلب نیز به این موضوع اشاره خواهد شد. به بیان دیگر می خواهیم ببینیم جرایم سایبری و رایانه ای چه مواردی را شامل می شود و چطور می توان جلوی آن ها را تا حد زیادی گرفت.

وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری

جرایم رایانه ای چطور انجام می شود؟

فضای سایبری و اینترنتی امروزه رو به توسعه است و از این رو شاهد افزایش ارتکاب جرم در این زمینه هستیم. این جرایم با ابزارها و فناوری هایی مانند رایانه های شخصی و حتی تلفن های همراه انجام می شود که البته موارد دیگری هم هستند، اما این دو آمار بالایی را به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین وکیل جرایم رایانه ای با داشتن اطلاعات و آمار به روز می تواند پرونده های سایبری شما را به نتایج مطلوبی برساند.

مطلب مفید | کلاهبرداری تعویض سیم کارت

وکیل دعاوی جعل رایانه ای شاید به صورت انفرادی فعالیت کند. یا شاید یک تیم حقوقی را برای بررسی دقیق تر پرونده ها به همراه داشته باشد. این تخصص در میان سایر زیرشاخه های وکالت به خاطر نوظهور بودن اینترنت نسبتا جدید است و همزمان با ظهور اینترنت و افزایش جرایم و دعاوی اینترنتی به وجود آمد. افراد حاضر در آن نیز باید به روزترین اطلاعات ممکن را در این حوزه داشته باشند.

پس اگر بخواهیم تعریفی از وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری داشته باشیم، وی را باید وکیل پایه یک دادگستری دانست که به صورت تخصصی در حوزه سایبری و رایانه فعالیت داشته و به جرایم اینترنتی و مجازی آشنایی کافی دارد.

چرا به وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری مراجعه کنیم؟

قوانین خاصی برای جرایم و اشتباهات سایبری و رایانه ای تعریف شده است که در صورت استفاده زیاد از اینترنت باید از آنها آگاهی داشته باشیم. به گفته وکیل دعاوی کلاهبرداری رایانه ای، افراد گاهی اوقات مرتکب چنین جرایمی شده، در حالی که خودشان از این موضوع بی خبر هستند.

به خاطر تازه بودن این جرایم و در کل این حوزه، وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری باید تازه ترین اطلاعات و اخبار را پیرامون آن داشته باشد. اگر چنین نباشد، طبیعتا وکیل در بررسی پرونده و دفاع از موکل خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد. پس در انتخاب وکیل باید نهایت دقت را به خرج داد.

بررسی مصادیق جرایم رایانه ای و سایبری

هر نوع رفتاری شامل انجام یا ترک فعل که در قانون برای آن ها مجازات مشخص شده باشد در اصطلاح جرم است. جرم رایانه ای نیز بیشتر به انجام کاری اشاره دارد و تخلفاتی است که از طریق سامانه های رایانه ای و اینترنت انجام میگیرد. خوشبختانه برای برقراری نظم در فضای مجازی نیز قوانینی تعیین شده تا برخی افراد سودجو پای خود را فراتر نگذاشته تا دیگران در امنیت کامل بتوانند از این فضا استفاده کنند.

پس جرایم رایانه ای مجموعه ای از جرایمی در حوزه اینترنت است که با استفاده از ابزارهای رایانه ای یا مخابراتی به وجود می آید. در این نوع از جرایم، سیستم های مخابراتی و اینترنتی را به عنوان وسایل و ابزارهایی از سوی مجرمین می شناسیم و ارتکاب جرم با آن ها صورت می گیرد. البته تعریفی کامل و جامع از جرم رایانه ای در قانون بیان نشده و این تعریف از سوی وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری با تجربه در دسترس قرار گرفته است.

مصادیق و مجازات جرایم سایبری از سوی قانون معرفی شده است. با توجه به کارایی و مزایای فراوان این فضا، برخی مجرمان نیز به راحتی از سادگی دیگران سواستفاده کرده و به جعل یا جرایم دیگر می پردازند. برخی متخلفین که با نام هکر شناخته می شوند، اغلب به سیستم افراد دیگر نفوذ کرده و از اطلاعات شخصی و مالی آن ها برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می کنند.

انواع جرایم رایانه ای و سایبری

به نقل از وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری و براساس قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388، چندین نوع جرم برای فضای مجازی تعیین شده است و افراد در صورت انجام آنها مجرم شناخته می شوند. با ادامه این امور، آنها تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازاتی برایشان تعیین می شود.

از مهم ترین جرایم می توان به موارد این قسمت از مقاله اشاره داشت. البته به غیر از این موارد، جرایم دیگری به چشم می خورند، اما رواج آن ها به این مقدار نیست.

  • هک سامانه مخابراتی و رایانه ای که فردی به نام هکر که دانش کافی در مورد دسترسی غیر مجاز به ابزارها برای پی بردن به اطلاعات شخصی و مالی افراد دارد، دست به چنین کاری می زند.
  • هر نوع شنود غیر مجاز مرتبط با سامانه و داده های مخابراتی و رایانه ای که سازمان ها نسبت به آن مطلع شوند.
  • جعل رایانه ای برای سواستفاده از اطلاعات افراد حقیقی یا حقوقی
  • جاسوسی رایانه ای که فردی طی آن بخواهد در مورد سازمان، فرد یا گروه دیگری اطلاعات به دست آورد.
  • بروز انواع اختلالات در سامانه های اینترنتی که مردم در حال استفاده از آن ها هستند.
  • سرقت اینترنتی از افراد و گروه های جامعه
  • انجام انواع جرایم بر علیه اخلاق و عفت عمومی
  • انتشار محتویات آموزشی غیر مجاز و در دسترس قرار دادن آن ها برای دیگران که باعث منحرف شدن افکار آن ها شود.
  • هتک حیثیت، بردن آبرو و نشر اکاذیب در هر زمینه ای و مرتبط با هر شخصی

مثال هایی رایج از جرایم رایانه ای

آشنایی با نمونه هایی رایج در دسترس قرار گرفته از وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری در مورد جرایم رایانه ای سبب آشنایی بیشتر شما با آن ها می شود. این مثال ها کمک می کند تا خودتان مرتکب این جرایم نشده و نسبت به شناسایی آن ها نیز موفق عمل کنید.

قانون جرایم رایانه ای به عنوان مرجع اصلی و قانونی برای رسیدگی به انواع این جرایم شناخته می شود که مراجع قضایی نیز برای صدور احکام و تعیین این جرایم از راهنمایی های این قانون استفاده می کنند. شما عزیزان برای شکایت در زمینه جرایم رایانه ای و سایبری می توانید ابتدا به وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری مراجعه کرده و از راهنمایی وی استفاده کنید.

1- کلاهبرداری اینترنتی

سال 1392 بود که ماده 13 قانون جرایم رایانه ای مقرر کرد هر فرد که به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، اعمالی مانند محو، توقف یا ایجاد داده ها را انجام داده و به طور کلی اختلالاتی در این سیستم به وجود آورد، مرتکب جرم شده است. این کار ممکن است در راستای رسیدن منفعت به خود و دیگران صورت گیرد.

در چنین شرایطی جدا از رد مال به صاحب آن، 1 تا 5 سال حبس برای مجرم در نظر گرفته شده و یا باید جزای نقدی آن را پرداخت نماید. روش های معروف کلاهبرداری رایانه ای عبارت از فیشینگ یا همان درگاه پرداخت جعلی، اسکیمر یا به وجود آوردن کارت بانکی جعلی، انواع پیامک های تبلیغاتی که پلیس فتا نیز در موردشان هشدار می دهد، سایت های شرط بندی جعلی و سرقت اطلاعات هویتی هستند.

2- انتشار محتویات خصوصی مردم در فضای مجازی

قانون در برابر انتشار هر گونه محتویات شخصی افراد در فضای مجازی سفت و سخت عمل کرده و آن را رفتاری مجرمانه و غیراخلاقی می داند. جرم انتشار عکس، فیلم و سایر اطلاعات خصوصی افراد که متاسفانه در سال های اخیر به وفور هم شاهدش بودیم، مستند به ماده 17 قانون جرایم رایانه ای به عنوان هتک حیثیت و نشر اکاذیب شناخته می شود.

این اطلاعات جزء اسرار زندگی هر فرد شناخته می شود. آن هم با توجه به این که فرد مرتکب شاید با هدف اخاذی و تهدید برای گرفتن پول یا انجام کاری بخواهد آن ها را منتشر کند. اگر فردی این اطلاعات را به قصد در دسترس قرار داده باشد، 91 روز تا 2 سال حبس به همراه جزای نقدی در انتظارش خواهد بود. مقدار حبس به تشخیص قانون و میزان جرم بستگی داشته و وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری به خوبی می تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

3- شنود غیرمجاز

یکی دیگر از مصادیق در مورد جرایم رایانه و سایبری را باید شنود غیرمجاز عنوان کرد که به ماده 2 قانون جرایم رایانه ای مربوط می شود. هر فردی که به صورت غیرقانونی از طریق ابزارهای ارتباطات عمومی بخواهد در سامانه های مخابراتی و رایانه ای به شنود بپردازد، مجازاتی برابر با حبس 6 ماه تا 2 سال و نیز جریمه نقدی را پیش روی خود خواهد دید. خوشبختانه میزان این نوع از جرایم با توجه به تعیین این قوانین و پیگیری های پلیس فتا به نسبت گذشته کمتر شده است.

4- جعل رایانه ای

حوزه فضای مجازی با جرایم زیادی همراه بوده و جعل رایانه ای یکی دیگر از آن ها است که ماده های 6 و 7 قانون جرایم به آن ها پاسخ داده است. طبق این قانون، افرادی که به صورت غیرمجاز مرتکب چنین اعمالی شده و داده هایی قابل استناد در داده یا اطلاعات کارت های حافظه یا قابل پردازش را به عنوان ابزارهای سواستفاده انتخاب نمایند، جعل رایانه ای را مرتکب شده و حبس تعریزی از 1 تا 5 سال به همراه جزای نقدی در انتظارشان خواهد بود.

5- انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی

در نهایت بد نیست به یکی دیگر از رایج ترین جرایم رایانه ای و سایبری به نقل از وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری بپردازیم که همان انتشار تصاویر و ویدیوهای مستهجن در این فضا است. فردی که چنین تصاویر و ویدیوهایی را در اینترنت عرضه کند، طبق ماده 14 قانون جرایم رایانه ای مجرم شناخته خواهد شد.

عده ای گاهی اوقات از انجام این کار به کسب درآمد می پردازند که این هم جرم به شمار می آید. در واقع هر گونه توزیع، فروش و تولید این دسته از محتویات در فضای مجازی با جزای نقدی همراه است که مقادیر آن به شدت جرم و نظر قاضی بستگی دارد.

یک وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری چه ویژگی هایی دارد؟

همان طور که پیش تر هم گفته شد، دنیای فناوری و اینترنت از بحث های جدید به حساب آمده و قوانین آن نیز از سال 1388 به بعد به تصویب رسیده است. بنابراین طبیعی است بسیاری از افراد اطلاعات چندانی در مورد جرایم سایبری نداشته باشند. این جاست که وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری می تواند به یاری افراد بشتابد. استفاده از تجارب چنین وکیلی با توجه به پیچیده بودن این پرونده ها بسیار کارساز است.

طرز برخورد و شیوه دفاع وکلا در دادگاه اهمیت زیادی داشته و درصد موفقیت آن را تا حد زیادی افزایش می دهد. از جمله وظایفی که یک وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری برای رسیدگی به پرونده انجام می دهد، به این موارد میتوانیم اشاره کنیم:

  • در ابتدا وکیل باید به جمع آوری و مستندسازی شواهد بپردازد تا به اطلاعات بیشتری در مورد اتفاقات پیش آمده دست پیدا کند.
  • نوع جرم ارتکابی باید توسط این شخصی مشخص شود که یکی از انواع گفته شده یا در برخی شرایط خاص، موارد دیگری را شامل می شود.
  • تعقیب مجرم نیز به اقدامات قانونی نیاز داشته و وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری با تجربه از عهده آن بر می آید.
  • در ادامه وکیل باید از موکل خود در دادگاه دفاع کند که شاید مهم ترین وظیفه وی در این پروسه باشد.
  • حفاظت از حقوق شخصی و حریم خصوصی یکی دیگر از امور یک وکیل مجرب است.

جمع بندی

در صورت وقوع هر یک از موارد فوق، کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت برای استخدام و دریافت راهنمایی از وکیل جعل و کلاهبرداری سایبری استفاده کنید. چنین فرد متخصصی در تمام مراحل در کنار شما خواهد بود تا دفاع در پرونده به بهترین شکل صورت گیرد. همچنین تخمین هزینه های احتمالی در قالب مشاوره در اختیار موکل قرار می گیرد که میزان آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات جدید