آدرس: کرج، بلوار طالقانی شمالی، برج سایه، طبقه ۱۰، واحد ۳۱

info@vakiltabatabaee.ir

جستجو کردن

6 ویژگی وکلای جنایی در قتل

ویژگی وکلای جنایی
اشتراک گذاری مقاله

آشنایی با ویژگی وکلای جنایی در قتل

رسانه‌های عمومی، بنا بر دلایلی جنایت‌هایی را که در طول روز رخ می‌دهد را شرح نمی‌دهند اما با توجه به اینکه کاربرد فضای مجازی در این روزها گسترده‌تر شده است، خبرهایی از این قبیل به دلیل نشر بیشتر در کوتاه‌ترین زمان به گوش مردم می‌رسد. متأسفانه تعداد این چنین خبرها کم نیست این روزها اخبار جنایت فرزند کشی، بیشتر از گذشته به گوش می‌رسد و خاطر عموم مردم را مکدر ساخته است. هدف از انتشار این مقاله معرفی ویژگی‌ وکلای جنایی بویژه در پرونده‌های قتل می‌باشد. وکیل کیفری در حقیقت مسئولیت این قبیل پرونده ها را با تسلط بر قوانین مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری و دیگر قوانین برای وکالت می پذیرد.

ویژگی وکلای جنایی چیست؟

معرفی ویژگی وکلای جنایی در قتل

در حالت کلی باید بیان نمود که در پرونده‌هایی همچون قتل، مواد مخدر، اتهامات جنسی، کلاهبرداری‌های مالی و … باید وکیلی را استخدام نمود که دارای مدرک جنایی باشد. اکثر افراد، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز به هنگام مواجه شدن با اتهام به چنین شخصی نیاز خواهند داشت.


البته بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک برای جلوگیری از اتفاقات ناگهانی و از پیش برنامه‌ریزی نشده ترجیح می‌دهند تا از قبل وکیل مختص خود را داشته باشند. در مجموع باید در صورت برخورد با هرگونه اتهاماتی مانند خشونت، مواد مخدر و سرقت باید تحت مشاوره حقوقی جنایی قرار گرفت.

مهارت‌های وکیل جنایی

مهارت های وکیل جنایی

مهم‌ترین نکته این است که وکیل جنایی باید مهارت‌های عالی و حرفه‌ای برای دفاع از متهم در برابر قضات را داشته باشند. آنان باید قادر به اقناع هیئت داوران باشند. مهارت‌های تحقیقاتی در ایجاد یک پرونده و ایجاد دفاع قوی نیز حائز اهمیت می‌باشد. وکلای جنایی باید تفکر خلاق و قوی و مهارت‌های تحلیلی را برای توسعه یک استراتژی حقوقی و تحلیل پرونده قضایی و پرونده‌های پیچیده را داشته باشند.
همچنین وکلای جنایی باید درک عمیق از قوانین ، سیر پرونده‌ و رویه های قضایی داشته باشند.


علاوه بر آن، مهارت‌های بین فردی برای ایجاد یک ارتباط قوی بین متهم و وکیل از ملزومات می‌باشد. متهمان جنایی یک گروه فریبنده هستند. چنانچه وکیل دارای تجربه نباشد ممکن است از طرف متهم اعوا شود و فریب بخورد.

وکیل جنایی در پرونده قتل

از مهم‌ترین پرونده‌هایی که نیازمند وکیل می‌باشد، پرونده‌های قتل است. جرم قتل هم برای متهم به قتل و هم برای خانواده مقتول فراز و نشیب‌هایی را به همراه دارد و نیازمند بهره مندی از وجود یک وکیل متخصص پرونده های کیفری خواهد بود.

اشاره به 6 ویژگی وکلای جنایی در قتل

الف) دانش و تجربه یک وکیل در خصوص ابعاد حقوقی پرونده‌های قتل از مهم‌ترین ویژگی‌های وکیل قتل موفق می‌باشد. وکیل‌ قتل اصولاً دارای تحصیلات تخصصی و دارای تجربیات فراوان در خصوص پرونده‌های کیفری می‌باشند.

آشنایی با وکیل جنایی و کیفری

ب) وکیل کیفری لازم است اطلاعات کامل و به روز در خصوص پرونده‌های قتل داشته باشد. وکلای جنایی که وکالت متهم به قتل را بر عهده می‌گیرند، باید آگاه باشند که این کار حساسیت‌های زیادی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. آنان باید در مقام دفاع و لایحه‌ تقدیمی خود با دقت تمام و احترام کافی، الفاظ را بکار ببرند.

پ) وکیل جنایی یا وکیل کیفری صرفاً از حقوق متهم دفاع می‌کند، نه اعمالی که وی انجام داده است. از این رو، باید در کلام خود دقت نماید تا حساسیت جامعه را نسبت به متهم برانگیخته نکند.

ت) سرعت عمل یک وکیل در پیگیری پرونده‌های مورد نظر بسیار حیاتی و سرنوشت ساز می‌باشد. بنابراین قدرت تصمیم گیری یک وکیل در پرونده قتل بخشی از خصوصیات بارز آن‌ها است.

ث) در این پرونده‌ها به دلیل داشتن تنش‌های زیاد، لازم است تا وکلای جنایی استرس و اضطراب خود را کنترل نمایند. همچنین یک وکیل حرفه‌ای احساسات خود را در دادگاه باید کنترل کند و نباید از نظر احساسی بیش از اندازه به موکلش نزدیک شود، زیرا این یک رفتار حرفه‌ای است که در جهت پیشبرد روند پرونده بسیار الزامی می‌باشد.

ج) یکی از چالش‌های مهم برای وکیل ، تبدیل کردن قصاص به حبس است. این امر مستلزم این است که وکیل قادر به شناخت و کنترل متهم باشد. بطور قطع این امر با داشتن اطلاعات کافی در خصوص شرایط روانی میسر می‌گردد.

نقش وکیل جنایی در پرونده‌های کلاهبرداری

در این قسمت ابتدا باید بگوییم که کلاهبرداری به کارهایی گفته می‌شود که بر اساس فریب و دروغ بنا شده‌اند و در فریب کاری مانور متقلبانه نیز وجود دارد، زیرا در غیر این صورت هر فریبی را کلاهبرداری نمی‌نامند.
از جمله بهترین فرد برای تشخیص این که کاری که انجام شده کلاهبرداری است یا خیر، وکیل کیفری می‌باشد. معمولاً وکیل کیفری تخصص و تجربه بالایی در زمینه جرم‌شناسی داشته و می‌تواند به آسانی جرم‌های مختلفی را همچون کلاهبرداری تشخیص دهد.

مشخصات یک وکیل جنایی موفق در پرونده‌های کلاهبرداری

کلاهبرداری جرمی است که دارای شرایط ویژه‌ای است، بنابراین هر نوع تحصیل مال نامشروع و یا هر دروغی، کلاهبرداری محسوب نمی‌گردد. یک وکیل آگاه باید کاملاً به ارکان مختلف جرایم مشابه کلاهبرداری مسلط بوده و تفاوت آن را با جرایم مختلف بداند.
وکلای پرونده کلاهبرداری چه وکیل متهم باشد و چه وکیل بزه دیده باید به نحوه مانورهای متقلبانه و فریبکاری‌هایی که با توجه به پیشرفت‌های امروزی اتفاق می‌افتد آگاه باشد.


فرایند شکلی در این گونه پرونده‌ها قواعد خاص خود را دارد. لذا یک وکیل جنایی موفق می‌تواند در ایرادات شکلی لوایح دقیق عمل نماید.
وکیل جنایی در پرونده کلاهبرداری باید از فنونی که بلد است برای راهنمایی قاضی استفاده کند نه پیچیده کردن و طولانی کردن دادرسی.
وکیل متخصص در پرونده‌های کلاهبرداری بهتر است در راستای دفاع مناسب از موکلش کیس‌های مشابه را مطالعه نماید تا بتواند با الهام از موارد مشابه بهترین دفاع را ارائه نماید.

نتیجه گیری

به هنگام انتخاب وکیل خوب و با تجربه باید اطمینان حاصل نمود که وکیل مورد انتخاب ملزم به حرکت در مسیر درست می‌باشد. یک وکیل جنایی موفق به جهت آگاهی از قوانین و مسیرهای قانونی می‌تواند کار موکل خود را به تعویق بیندازد و البته چنین است که وکیل دادگستری دانش خود را در مسیر سرعت بخشیدن و به‌دست‌آوردن نتیجه به کار می‌بندد و بیشتر وکلای دادگستری رعایت منافع و مصلحت موکل را از وظایف خود دانسته و به آن پایبندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات جدید