[vc_row][vc_column][vc_column_text]با گذر زمان و پیشرفت روز افزون فناوری و پررنگ‌تر شدن نقش اینترنت و فضای مجازی در امور روزمره انسان، خرید اینترنتی نیز بسیار افزایش داشته است. استفاده از این نوع خرید نیازی به حضور فیزیکی ندارد و به راحتی می‌توان با یک کلیک خرید را ثبت و سپس درب منزل تحویل گرفت پس می‌توان گفت با استفاده از خرید اینترنتی شما در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنید. از همین موضوع می‌توان فهمید که خرید اینترنتی بسیار بهتر از خرید کردن معمولی است به‌عنوان‌مثال برای خرید یک لباس می‌توان به صورت مجازی از هر سایتی که در این زمینه فعالیت می‌کند سفارش را ثبت کرد و یا می‌توان به مرکز خریدی مراجعه کرد و با گشتن آن مرکز لباس مورد نظر را خریداری کرد. امروزه از روش اول به مراتب بیشتر استفاده می‌شود اما مشکلی که وجود دارد این است که چون فرد برای خرید اینترنتی به طور مستقیم با فروشنده در ارتباط نیست پس فروشنده به راحتی می‌تواند بر سر او کلاه بگذارد و ازآنجاکه فروشنده مغازه‌ای به صورت فیزیکی ندارد و کسب‌وکار او به طور مجازی است آن فرد به سختی می‌تواند او را پیدا کند پس برای داشتن یک خرید اینترنتی ایمن بهتر است نکاتی رعایت شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا و معایب خرید اینترنتی

به طور کلی می‌توان گفت که خرید آنلاین به مراتب بهتر از خرید حضوری است اما در بعضی شاخصه‌ها از جمله امنیت خرید، خرید حضوری بسیار بهتر است ولی از نظر شاخصه‌های دیگر خرید اینترنتی بسیار راحت‌تر و به‌صرفه‌تر است. در خرید اینترنتی افراد به راحتی می‌توانند پول و اطلاعات شما را به سرقت ببرند ولی از سوی دیگر علاوه بر اینکه در وقت صرفه‌جویی می‌شود، مقایسه‌ی قیمت‌ها نیز بسیار آسان است و می‌توان نظرات و دیدگاه‌های مشتریانی که قبلاً این محصول را خریداری کرده‌اند بررسی کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9643″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

نکاتی برای خرید اینترنتی مطمئن

1- خرید کردن از وب‌سایت‌های مطمئن:

یکی از مزایای خرید از فروشگاه‌های واقعی این است که شما خودِ فروشگاه و موجودی کالا را به چشم می‌بینید، اما در وب، برخی فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها اصلاً وجود خارجی ندارند و صاحبان آنها وب‌سایت را صرفاً برای دستیابی به اطلاعاتِ کارت اعتباری و سایر مشخصات بازدیدکنندگان ساخته‌اند. به‌منظور خرید اینترنتی مطمئن، فقط به خرده‌فروشان معتبر که قبلاً هم از آنها خرید کرده‌اید، مراجعه کنید.
برای اینکه فهمید که یک فروشگاه اینترنتی معتبر است یا خیر بهترین راه داشتن نماد اعتماد الکترونیک است. نماد الکترونیک نشانه‌ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تأییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. نماد اعتماد الکترونیکی در یک وب‌سایت نشان‌دهنده بالا بودن امنیت آن در فضای تجارت مجازی است. تمامی کسب و کار‌های الکترونیکی برای اینکه بتوانند نماد اعتماد الکترونیک را کسب کنند و فعالیت خود را قانونی کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه نماد و ایجاد حساب کاربری، اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها کنند. معمولا فروشگاه‌هایی که این نماد را در اختیار دارند آن را در صفحه اصلی سایت خود قرار می‌دهند اما برای اطمینان از صحت این نماد می‌توان با مراجعه به سایت https:‌//enamad.ir و وارد کردن ادرس سایت، اطلاعات مربوط به صاحب ‌امتیاز فروشگاه را مشاهده کرد.

2- از Wi-Fi عمومی برای خرید اینترنتی استفاده نکنید:

به هیچ عنوان از Wi-Fi عمومی برای انجام دادن یک خرید اینترنتی استفاده نکنید زیرا شبکه‌های Wi-Fi از امواج رادیویی عمومی استفاده می‌کنند و یک سارق مجازی به راحتی می‌توان با استفاده از یک تکنولوژی نه‌چندان پیشرفته به اطلاعات شخصی ازجمله اسم و اطلاعات کارت اعتباری شما دسترسی پیدا کند.

3- استفاده از رمز‌های قوی:

همان‌طور که می‌دانید رمز اینترنتی مهم‌ترین شاخصه‌ی اکانت شما است و هرکس با داشتن آن می‌تواند بدون اطلاع شما وارد حساب شده، رمز را تغییر دهد و یا سفارشی را به ثبت رساند پس بهتر است که رمزی قوی برای حساب شخصی خود ایجاد کنید تا کسی نتواند به‌راحتی به آن نفوذ کند. برای داشتن رمزی قوی چند نکته را مد نظر قرار دهید:
1- از اطلاعات شخصی که قابل حدس‌زدن هستند پرهیز کنید، مانند تاریخ تولد، نام فرزندان یا رنگ مورد علاقه
2- برای هر حساب رمزی متفاوت داشته باشید. در این صورت پس از هک شدن یک حساب باقی حساب‌هایتان را از دست نمی‌دهید.
3- بهتر است که رمزتان مجموعه‌ای از حروف لاتین بزرگ و کوچک همراه با اعداد و نشانه‌های مختلف باشد.

4- اطلاعات شخصی خود را بیان نکنید:

برای انجام دادن یک خرید اینترنتی به اطلاعات زیادی نیاز نیست پس اگر هنگام انجام خرید از سایتی از شما اطلاعات زیادی مانند شماره ملی، کارت ملی خواسته شد، با شمارة خدمات به مشتری تماس گرفته و دلایل را جویا شوید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9641″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

5- از درگاه‌های پرداخت ایمن استفاده کنید:

بسیاری از سایت‌ها درگاه‌های ایمن برای پرداخت دارند. اگر درگاه پرداختیِ سایت ناشناخته بود یا تاکنون آن را ندیده‌اید، بهتر است از آن وب‌سایت خرید نکنید. به‌عنوان نمونه، یکی از درگاه‌های ایمن پرداخت اینترنتی که تقریباً همه با آن آشنایی دارند «شاپرک» است.

6- تخلفات شرکت‌های آنلاین را گزارش کنید:

برای داشتن فضایی ایمن و مورد اطمینان در صورت مشاهده هرگونه تخلف سریعاً آن را گزارش داده تا افراد دیگری در دام کلاهبرداران نیافتند. در صورت اثبات تخلف شما می‌توانید از آن سایت شکایت کرده و مراحل بازپس‌گیری پولتان را شروع کنید.

7- فریب قیمت کم اجناس را نخورید:

گاهی مشاهده می‌شود که قیمت جنسی در سایتی بسیار ارزان‌تر از حالت معمول است در این صورت عجولانه تصمیم نگیرید و با انجام کمی تحقیق در مورد سایت و خود جنس و همچنین مقایسه قیمت‌ها در سایت‌های دیگر از صحت آن اطمینان پیدا کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *