مجازات جعل رایانه ای چیست؟ شاید بتوان گفت ارتکاب جعل در فضای مجازی و بر روی داده های رایانه ای از جمله مواردی است که مجازاتهایی را برای مرتکبین جرم جعل یا تغییر داده ها در فضای مجازی به دنبال دارد.اگر شما هم متهم به جعل رایانه ای شده اید و یا شخصی داده های رایانه ای قابل استناد شما را تغییر داده و یا حتی با هویت شما یک اکانت جعلی ساخته است می توانید از طریق مشاوره با ما تمامی سئوالات خود را مطرح سازید .

تعریف جعل:

جعل در لغت به معنای خود درآوردن و ساختن است، جعل در ماده 523 قانون مجازات اسلامی عبارتست از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص غیر رسمی یا رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو با اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب.

مطابق با ماده بیان شده هر کس اقدام به ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص به هر روشی کند مجرم است و مطابق با قانون مجازات خواهد شد.

تعریف جعل رایانه‌ ای:

در قسمت بالا گفتیم که جعل چیست و درباره آن توضیح دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم جرم جعل رایانه‌ای را تعریف کنیم و سپس به بررسی مجازات جعل رایانه ای بپردازیم

جرم جعل رایانه‌ای در قانون مجازات اسلامی و در ماده 734 آن قانون تحت عنوان جرائم علیه صحت و تمامیت داده و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی آمده است، برابر این ماده اگر شخصی یکی از اقدامات زیر را مرتکب شود بعنوان مرتکب جرم جاعل رایانه‌ای تحت مجازات قرار می گیرد:

الف) تغییر یا ایجاد داده‎‌های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده به آن‌ها.

ب) تغییر داده‎‌ها یا علائم موجود در کارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سامانه‌های رایانه‎ ای یا مخابراتی یا تراشه ‎ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده‎‌ها یا علائم به آن‌ها.

مصادیق جرم جعل رایانه‌‌ای

در بالا شما را با جعل و جرم جعل رایانه‌ای آشنا کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مصادیق جرم جعل رایانه‌ای را بیان کنیم.

ویژگی‌های جعل رایانه‌ای:

در این بخش از مقاله می‌خواهیم ویژگی‌های جعل رایانه‌ای را برای شما بیان کنیم‌:

نحوه اثبات جرم جعل رایانه‌ای

جعل رایانه ای و مجازات آن

از آنجا که جرم جعل رایانه‌ای در بستر سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی انجام می‌شود اثبات جرم نیز باید به وسیله جمع آوری ادله الکترونیکی باشد یکی از وظایف مهم وکیل متخصص جرائم رایانه ای جمع آوری و مستند سازی ادله ای است که میتواند به موکل برای اثبات ادعای وی کمک نماید.

زمانی که شما بعنوان متهم به جعل رایانه ای تحت تعقیب قرار می گیرید آنچه که میتواند به اثبات بی گناهی شما و تبرئه تان کمک نماید وکیلی است که با تسلط به دانش فارنزیک کامپیوتر و تخصص فنی لازم نسبت به دفاع از شما اقدام نماید.در این صورت است که میتوانید از مجازات جعل رایانه ای در امان بمانید

مجازات جعل رایانه‌ای چیست؟

مجازات جعل رایانه‌ای در ماده 734 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است و براساس این ماده هر کس اقداماتی که در بالا بیان شده است را انجام دهد جاعل رایانه‌ای است و به مجازات جعل رایانه ای به شرح زیر محکوم خواهد شد:

در ماده 735 قانون مجازات اسلامی بیان شده است که هر کس با علم به مجعول بودن داده‌ها یا کارت‌ها یا تراشه‌ها از آن‌ها استفاده کند هم به مجازات جعل رایانه ای محکوم خواهد شد.

مرجع صالح رسیدگی به مجازات جعل رایانه‌ای

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که مرجع صالح رسیدگی به جرم جعل رایانه‌ای چه مرجعی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قاعده کلی در خصوص صلاحیت محلی دادسرا صالح به رسیدگی به جرم این است که دادسرای محل وقوع جرم مکلف به انجام تحقیقات و رسیدگی است، در خصوص دادسرا و دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم جعل رایانه محل وقوع جرم است، همچنین براساس ماده 665 قانون آیین دادرسی کیفری در صورت مشخص نبودن محل وقوع جرم دادسرای محل کشف جرم مکلف به انجام تحقیقات و رسیدگی است.

آیا مجازات جعل رایانه‌‌ای قابل تعلیق است؟

براساس ماده ۴۶ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی که به جرایم قابل تعلیق پرداخته است، جرم جعل رایانه‌ای قابل تعلیق است، مجازات جعل رایانه ای با توجه به درجه پنج بودن و عدم احصا در ماده ۴۷ قانون مذبور قابل تعلیق است.

آیا استفاده از داده‌های مجعول جرم است؟

مجازات جعل رایانه‌ای چیست؟

مجازات جعل رایانه ای چیست؟

 

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا استفاده از داده‌های مجعول نیز جرم است؟ در واقع فرد جاعل نیست و فقط از این داده‌ها استفاده کرده است آیا قانونگذار او را هم مجرم می‌داند؟

جعل داده‌ به قدری مهم است که قانونگذار در برخی موارد استفاده از این داده‌های مجعول را هم جرم انگاری کرده است مطابق ماده ۷۳۵ قانون جرایم رایانه ای : هر کس با علم به مجعول بودن داده‎‌ها یا کارتها یا تراشه‎‌ها از آنها استفاده کند، به مجازات جعل رایانه ای یعنی یک تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.

مشاوره آنلاین یا تلفنی با وکیل جرم جعل رایانه‌ای

 وکیل جرم جعل رایانه‌ای کسی است که نسبت به جرم جعل رایانه‌ای و مصادیق آن و قوانین مربوط به آن اشرافیت کامل دارد و می‌تواند پرونده‌هایی که به این جرایم مربوط می‌شوند را به راحتی به نتیجه مطلوب برساند.

در صورتی که با جرم جعل رایانه‌ای مواجهه شدید یا متهم به جرم جعل رایانه‌ای شدید توصیه می‌کنیم از یک وکیل متخصص در حوزه راهنمایی بگیرد و مشاوره دریافت کنید، زیرا به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل مسیر رسیدگی به شکایت را دنبال کنید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

وکیل طباطبایی با سالها تجربه و تخصص در حوزه جرائم رایانه ای میتواند ضمن ارائه مشاوره تلفنی و آنلاین به شما نسبت به دفاع از شما در پرونده های مرتبط کمک نماید با وکیل طباطبایی تماس بگیرید

کلام آخر

 امید است اطلاعاتی که در حوزه مجازات جعل رایانه ای در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد، چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید بصورت آنلاین یا تلفنی از مشاوره با وکیل طباطبایی بهره مند شوید.برای مشاوره با وکیل جرائم رایانه ای اینجا کلیک کنید

سوالات متدوال

۱- جرم جعل رایانه‌ای چیست؟

جرم جعل رایانه‌ای شامل تغییر یا ایجاد داده‌های قابل استناد و تغییر داده‌های و علائم موجود بر کارت حافظه می‌شود برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر مقاله ما را مطالعه کنید.

۲- مصادیق جرم جعل رایانه‌ای چیست؟

 مصادیق جرم جعل رایانه‌ای شامل تغییر داده غیر مجاز و دگرگونی آن و ایجاد داده غیر مجاز، افزودن داده به داده‌های دیگر می‌شود برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر مقاله ما را مطالعه کنید.

۳- مجازات جرم جعل رایانه‌ای چگونه است؟

 مجازات جرم جعل رایانه‌ای مطابق با ماده ۷۳۴ قانون مجازات اسلامی یک تا پنج سال حبس یا جریمه نقدی یا هر دوی این‌ها خواهدبود برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر با ما تماس بگیرید.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *