شما با خواندن این مطلب میتوانید ضمن آشنایی با جرم دسترسی غیرمجاز از مجازات آن آگاه شده و تاثیر اخذ رضایت در این جرم همچنین نحوه شکایت از مرتکب جرم دسترسی غیر مجاز و مراحل طرح شکایت از مرتکب را یاد بگیرید خلاصه اینکه صفر تا صد جرم دسترسی غیر مجاز در این مطلب ارائه شده است

توجه داشته باشید اگر متهم به جرم دسترسی غیر مجاز شده اید این مطلب را بخوانید

همچنین اگر اطلاعاتی را در خصوص مجازات دسترسی غیر مجاز به گوشی همسر خود می خواهید بدانید خواندن این مطلب به شما توصیه می شود.

چنانچه خواهان اطلاعاتی در خصوص جرم دسترسی غیر مجاز به حساب بانکی خود هستید خواندن این مطلب به شما توصیه می شود.

صفر تا صد جرم دسترسی غیر مجاز

به استناد ماده‌ی 729 قانون مجازات اسلامی هر کس به طور غیر مجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله‌ی تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد به حبس از 91 روز تا 1 سال یا جزای نقدی از 2 1 میلیون تا 8 1 میلیون تومان یا هر 2 مجازات محکوم خواهد شد .

برای این که بتوانیم بفهمیم چه شخصی مشمول این مجازات می‌گردد ابتدا باید چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد:

 الف) منظور از جرم دسترسی غیر مجاز چیست ؟

منظور از جرم دسترسی غیرمجاز آن است که این دسترسی می‌بایست بدون مجوز و اجازه‌ی صاحب اطلاعات یا صاحب سامانه صورت گرفته باشد پس در نتیجه اگر شخصی که به عنوان کارمند شرکتی مشغول فعالیت در آن شرکت می‌باشد به داده‌های شرکت در مدت همکاری خود با آن شرکت دسترسی داشته باشد این موضوع نمی‌تواند به عنوان دسترسی غیرمجاز تلقی گردد همچنین زمانی که شما شخصی را برای مدیریت  صفحه‌ی اینستاگرامی خود استخدام می‌کنید و رمز عبور خود را در اختیار وی قرار می‌دهید دیگر نمی‌توان عنوان دسترسی نامبرده را دسترسی غیرمجاز دانست.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که اگر شخصی کلمه‌ی عبور خود را بر روی رایانه‌ی خود چسبانده باشد و همکار وی با استفاده از این کلمه‌ی عبور وارد سامانه‌ی وی شود آیا می‌توان عمل وی را دسترسی غیرمجاز دانست ؟به نظر می‌رسد که صرف  آشکار بودن رمز عبور نمی‌تواند بعنوان مجوزی برای دسترسی اشخاص دیگر باشد.

ب) منظور از تدابیر امنیتی در قانون چه می‌باشد؟

در ماده ی یک قانون جرائم رایانه‌ای ( یا همان ماده‌ی 729 قانون مجازات اسلامی) هیچ تعریفی از تدابیر امنیتی وجود ندارد این در حالیست که یکی از شروطه ارتکاب جرم دسترسی غیرمجاز آن است که داده ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی مورد بحث می‌بایست به وسیله‌ی تدابیر امنیتی محافظت شده باشد. به نظر می‌رسد  منظور از محافظت به وسیله‌ی تدابیر امنیتی همان استفاده از کلمات عبور یا توکن‌های ورود به سیستم و یا هر اقدام دیگریست که توسط صاحب داده‌ها به منظور محافظت از داده‌های خود به کار گرفته شده است.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر شخصی کلمه‌ی عبور ساده‌ای مثل 1 2 3 را برای گوشی خود انتخاب کرده باشد و شخص دیگری با حدس زدن این کلمه‌ی عبور به آن وارد شود آیا مشمول این مجازات می‌گردد؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این سوال مثبت است چرا که درست است که کلمه‌ی عبور انتخاب شده بسیار ساده و قابل حدس زدن می‌باشد لیکن خود نوعی تدبیر امنیتی ست که به وسیله‌ی مالک گوشی تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته است.

ج) داده یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی چه تعریفی دارند؟

برابر قانون تجارت الکترونیک و طبق بند الف ماده‌ی 2 این قانون داده پیام هر نمادی از واقعه ،اطلاعات یا مفهوم است که با وسایل الکترونیکی نوری و یا فناوری‌های جدید اطلاعات تولید، ارسال ،دریافت ،ذخیره یا پردازش می‌شود

همچنین طبق بند و ماده‌ی 2 همین قانون سیستم‌های رایانه‌ای هر نوع دستگاه یا مجموعه‌ای از دستگاه‌های متصل سخت‌افزاری -نرم افزاری است که از طریق اجرای برنامه‌های پردازش خودکار داده پیام عمل می‌کند

در خصوص سامانه‌های مخابراتی تعریفی که در بند پ ماده‌ی 1 آیین‌نامه‌ی نحوه‌ی استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی شده بنظر می رسد کامل ترین تعریف موجود است برابر این تعریف سامانه‌ی مخابراتی عبارتست از : هر نوع دستگاه یا مجموعه‌ای از دستگاه‌ها برای انتقال الکترونیکی اطلاعات میان یک منبع فرستنده یا منبع نوری و یک گیرنده یا آشکارساز نوری از طریق یک یا چند مسیر ارتباطی به وسیله‌ی قراردادهایی که برای گیرنده قابل فهم و تفسیر باشد

با توجه به تعاریف فوق می‌توان گفت دسترسی به گوشی تلفن همراه، رایانه‌ی شخصی و قابل حمل ،سرورهای موجود در شرکت‌ها ،سیستم‌های مخابراتی و ماهواره‌ای و هر نوع تجهیزات الکترونیک دیگری که قابلیت نقل و انتقال داده‌های افراد را دارند مشمول این ماده شده و چنانچه به صورت غیرمجاز صورت گرفته باشد می‌تواند منجر به مجازات مرتکب گردند

مجازات مرتکب جرم دسترسی غیر مجاز چیست؟

همانگونه که قبلا گفته شد چنان چه شخصی به جرم دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با صدور قرار کیفر خواست مواجه شود دادگاه می‌تواند برای او مجازات حبس از 91 روز تا 1 سال و یا جریمه از 2 میلیون تا 5 میلیون تومان در نظر بگیرد .

البته مشروط به آنکه مرتکب جرم با داده‌های مورد نظر اقدام مجرمانه‌ی دیگری انجام نداده باشد به عنوان مثال آن داده‌ها را سرقت نکرده و یا در آن‌ها تغییری نداده باشد.

همچنین دادگاه این اختیار را دارد که هر دو مجازات را برای مرتکب جرم اعمال کند.

آیا مجازات مرتکب جرم دسترسی غیر مجاز با رضایت شاکی خصوصی منتفی می شود؟

جرم دسترسی غیر مجاز از جمله جرائمی که با رضایت شاکی خصوصی قابل توقف مجازات باشد نیست به عبارت دیگر این جرم قابل گذشت نیست. لیکن در اغلب مواقع چنانچه شاکی پرونده رضایت خود را اعلام نماید معمولا دادگاه‌ها میتوانند با صدور قرار مبنی بر توقف اجرای حکم از مجازات شخص مرتکب خودداری نمایند.

نمونه شکایت از جرم دسترسی غیر مجاز:

موضوع اتهام :  دسترسی غیرمجاز به داده ها و سیستم های رایانه ای یا مخابراتی

دلایل و منضمات:   1- شهادت شهود       2- صدور قرار کارشناسی       3- تحقیق محلی  4- معاینه محل       5- اظهارت مطلع         6- گزارش ضابطان            7- سایر قراین و امارات

تاریخ وقوع جرم: ……../………/…….139    محل وقوع جرم: ………………………………………………     نام کلانتری ……………………………….  ضرر و زیان مالی: ………………………………

(شرح شکواییه)

رئیس محترم دادسرای عمومی و انقلاب  شهرستان ……………….. (………………………………………………………………………)

با سلام و احترام، به استحضار آن مقام محترم قضایی می رساند:

نظر به اينكه آقا/خانم………………………………………………. در نشانی ………………………………………………………………………………………….. حوزه کلانتری …………………….. اقدام به دسترسي به داده ها و سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي…………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. به صورت غيرمجاز نموده است.

لذا بنا به مراتب مذكور به استناد مواد 8، 9، 11، 12، 14، 15، 68، 123 و 155 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392/12/04 و ماده 729 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب 1375/03/2 و اصلاحات بعدی، تعقيب كيفري و مجازات نامبرده مورد استدعاست.

مراحل شکایت از جرم دسترسی غیر مجاز:

برای طرح شکایت از جرم دسترسی غیرمجاز اولین اقدام شما می‌بایست جمع آوری مدارک و مستنداتی باشد که وقوع این جرم را ثابت می‌کند به عنوان مثال اگر شخصی به اینستاگرام شما دسترسی پیدا کرده است مستنداتی که به ایمیل شما و یا به پیج شما ارسال شده و نشان از دسترسی شخص دیگری به صفحه‌ی شما دارد می‌تواند دلیلی برای اثبات ادعای شما باشد توجه داشته باشید که اثبات جرم دسترسی غیرمجاز بحثی بسیار فنی بوده که نیازمند بررسی کامل گوشی و یا کامپیوتر شما می‌باشد توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از هرگونه شکایت بعدی شخص متهم علیه شما مبنی بر تهمت و افترا قبل از طرح هر گونه شکایت با ما تماس بگیرید.

پس از جمع‌آوری مدارک و مستندات لازم اقدام بعدی شما مراجعه به دفتر خدمات قضایی می‌باشد ، پس از آن با ارسال شکواییه شما به دادسرا پیامکی برای شما مبنی بر مراجعه به پلیس فتا و یا کلانتری ارسال می‌شود در این مرحله می‌بایست با حضور در مرجع انتظامی مربوطه نسبت به ارائه‌ی اصل مستندات خود اقدام نمایید

چنانچه پلیس فتا یا کلانتری مربوطه مدارک شما را مورد تایید قرار دهند نسبت به شناسایی مرتکب جرم اقدام و مراتب را به دادسرا اعلام خواهند نمود .

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تلفنی در خصوص جرم دسترسی غیر مجاز می توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *