هک قانونمند

جرایم سایبری با سرعتی خیره کننده و ویرانگر به رشد خود ادامه می دهد. بیش از 93 درصد از سازمان ها در حوزه مراقبت های بهداشتی به تنهایی در چند سال گذشته نقض داده ای را تجربه کرده اند.

با این که اکثر افراد در هر سطحی از سواد فناوری با هکرهای جنایتکار آشنا هستند اما تعداد کمتری از آنها در مورد هک قانونمند اطلاعاتی دارند. با تکامل تکنیک‌های حمله سایبری، جنبش هک (قانونی) هم با همان سرعت برای جلوگیری از فعالیت مجرمان سایبری ظهور کرده است: هک قانونمند.

 

تعریف هکر قانونمند

در نقطه مقابل هک قانونمند، مجرمان سایبری قرار دارند (که با عنوان هکرهای مخرب هم شناخته می‌شوند) که به دنبال آسیب‌پذیری‌هایی برای سوء استفاده از یک شبکه در سازمان هستند. از سوی دیگر، هکرهای قانونمند، کارشناسان امنیتی هستند که توسط سازمان‌ها استخدام می‌شوند تا به صورت فعال آسیب‌پذیری‌هایی را قبل از اینکه فردی با نیت بد آنها را کشف کند، شناسایی کنند. هکرهای قانونمند با یافتن نقاط ضعف و ارائه مشاوره اصلاحی، امنیت شرکت را بهبود می بخشند.

آشنایی با نقش های هک

حوزه امنیت سایبری بسیار گسترده و پیچیده می باشد، بنابراین تعجب آور نیست که جامعه هک دارای چندین زیرمجموعه باشد. هکرهای قانونمند ممکن است برای یک شرکت امنیت سایبری کار کنند، در یک سازمان کار کنند، یا با کار به عنوان مشاور مستقل، نقش های قراردادی داشته باشند.

تیم قرمز

تیم‌های قرمز هکرهای قانونمندی هستند که بر روی جنبه تهاجمی امنیت سایبری تمرکز می‌کنند، به طور صریح به سیستم‌ها حمله می‌کنند و دفاع را از بین می‌برند. پس از یک سری حملات شبیه سازی شده، تیم های قرمز توصیه هایی را در مورد چگونگی تقویت امنیت شبکه خود به سازمان ارائه خواهند کرد.

تیم آبی

وقتی تیم‌های قرمز در بازی امنیت سایبری تهاجمی بازی می‌کنند، تیم آبی بر روی دفاع از شبکه‌ها در برابر حملات سایبری و تهدیدات تمرکز می‌کند. آموزش کارکنان امنیت سایبری، اسکن آسیب‌پذیری شبکه، مدیریت ریسک، و تاکتیک‌های کاهش خسارت از جمله مسئولیت های تیم آبی می باشد.

هکرهای کلاه خاکستری

در کنار هکرهای قانونمند و هکرهای غیرقانونمند، هکرهای کلاه خاکستری هم هستند. این هکرها مانند هکرهای مخرب هستند زیرا مجوز سازمانی صریحی برای نفوذ به سیستم ها ندارند اما قصد بدی هم ندارند. در عوض، هکرهای کلاه خاکستری معمولاً علاقه به کسب تجربه یا شناخت هک دارند.

یک هکر کلاه خاکستری، آسیب‌پذیری‌هایی را که کشف می‌کنند، به سازمان نقض شده ارائه می‌دهد (و ممکن است برای انجام این کار هزینه کمی بخواهد، اگرچه این اقدام هدف اولیه آنها نیست و آنها چنین درخواستی را به عنوان باج مطرح نمی کنند). ولی، هک کلاه خاکستری همچنان غیرقانونی می باشد، زیرا فرد مورد نظر مجوز هک کردن سیستم را ندارد.

چگونه یک هکر قانونمند شویم؟

اگر علاقه مند به دنبال کردن حرفه ی هک قانونمند هستید، مهارت هایی که در زیر مطرح می کنیم، کمک کننده می باشند:

اکثر هکرهای اخلاقی همچنین دارای مدرک در زمینه های مرتبط با فناوری مانند: علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا امنیت سایبری هستند.

به غیر از این اصول، هکرهای قانونمند باید در آموزش های مداوم شرکت کنند، زیرا امنیت سایبری دائما در حال تکامل می باشد. متخصصان امنیت سایبری اغلب گواهینامه‌هایی را در زمینه‌های مربوطه دریافت می‌کنند، از جمله اعتبارنامه‌هایی که منحصرا بر روی هک قانونمند متمرکز می شوند.

در نهایت، کسب تجربه شخصی هک ضروری می باشد. چندین ابزار تست آسیب‌پذیری وجود دارد که هکرها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. متخصصان امنیت سایبری نیز تجربه عملی ارزشمندی را در محل کار کسب می کنند. به طور معمول، هکرهای قانونمند به عنوان اعضای یک تیم امنیتی یا فناوری اطلاعات گسترده‌تر شروع به کار می‌کنند و با کسب تجربه و آموزش بیشتر در سطوح بعدی پیشرفت می‌کنند.

فرآیند هک قانونمند

اکثر هکرهای قانونمند این فرآیند شش مرحله ای استاندارد صنعت را دنبال می کنند.

1. شناسایی

با دریافت رضایت صریح و قراردادی از سوی سازمان، بخش شناسایی فرآیند هک می تواند آغاز شود. این فرایند شامل جمع آوری اطلاعات (تا حد امکان) در مورد “هدف” با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند وب سایت شرکت، تحقیقات اینترنتی، و حتی مهندسی اجتماعی می باشد که در اختیار هکرها قرار می گیرد. همه اینها شبیه به انواع رفتارهایی است که یک هکر بدخواه هنگام تلاش برای نفوذ به یک سازمان انجام می دهد.

 

2. اسکن محیطی

در طول مرحله دوم یعنی فاز اسکن، هکر از جمع‌آوری اطلاعات غیرفعال شروع و به سمت جمع آوری اطلاعات فعال حرکت می‌کند و به دنبال روش هایی برای نفوذ به شبکه و دور زدن سیستم‌های تشخیص نفوذ در محل می باشد.

3. کسب دسترسی به سیستم

هنگامی که هکر در مرحله دوم موفق شد، وارد مرحله سوم می شود: حمله به شبکه. در طول این مرحله، هکر به هدف دسترسی پیدا می‌کند، تعیین می‌کند که آسیب‌پذیری‌های مختلف در کجا قرار دارند، و ارزیابی می‌کند که در حال حاضر با دسترسی آن‌ها به سیستم، چه میزان خسارت ممکن است وارد شود.

4. حفظ دسترسی به سیستم

با توجه به اینکه شناسایی یک نقض به طور متوسط 228 روز طول می کشد، می توان با اطمینان فرض کرد که مجرمان سایبری متوسط رفت و آمد مکرر ندارند. وقتی که با موفقیت به یک شبکه نفوذ کنند، تا جایی که ممکن است، می‌مانند. در مرحله چهارم، هکر روش هایی را جهت حفظ دسترسی خود بررسی می کند.

5. پاک سازی شواهد نقض

همانطور که یک جنایتکار بهنگام ورود غیر قانونی خود ممکن است جهت پاک سازی هر گونه شواهدی از جرمش وقت صرف کند، مجرمان سایبری هم احتمالاً همین کار را در زمینه دیجیتال انجام می دهند. در این مرحله هکر هر گونه اثری از فعالیت آنها را جستجو می کند و آنها را حذف می کند.

6. ارائه گزارش نهایی

جهت تحویل نهایی، هکر قانونمد تمام نکات آموزنده در مورد ماموریت خود را جمع آوری می کند و آنها را به سازمان گزارش می دهد، از جمله توصیه هایی برای جلوگیری از حوادث امنیتی آتی.

مزایای تبدیل شدن به یک هکر قانونمند

چندین مزیت برای دنبال کردن شغلی با عنوان یک هکر قانونمند وجود دارد:

با این که انتظار می رود در دسترس بودن مشاغل هک قانونمند، برای افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند، در سطح بالایی قرار داشته باشد اما تبدیل شدن به یک نامزد رقابتی مستلزم آموزش مداوم و ارتقاء مهارت بصورت مستمر در این زمینه می باشد.

وکیل طباطبایی آماده ی ارائه ی مشاوره در این زمینه می باشد. شما می توانید تمام سوالات خود را از ما بپرسید و به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *