آدرس دادسرای جرایم رایانه ای ناحیه 31 تهران کجاست؟
آدرس دادسرای جرایم رایانه ای
در حال حاضر جرایم متعدد و پیچیده ای از طریق اینترنت و فضای مجازی کاربران را تهدید می کند؛ بنابراین افراد باید نسبت به مدیریت این فضا اطلاعات ضروری را بدانند و با راه حل های مواجه با این جرایم و یا انواع کلاهبرداری در اینترنت آشنا شوند. دولت برای رسیدگی به پرونده های جرایم سایبری مراجع قضایی مختلفی را راه اندازی کرده است که مهم ترین آن ها پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای هستند.
افراد می توانند در صورت مشاهده هر نوع جرم در فضای مجازی مراتب را ابتدا به پلیس فتا گزارش دهند تا مجرم و جرم تحت تعقیب پلیس قرار گیرند. اگر شما هم علاقه مند به آشنایی با این مراکز هستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
آشنایی با دادسرای جرایم رایانه ای
دادسرای جرایم رایانه ای یک نهاد قضایی است که برای جلوگیری و رسیدگی به جرم های اینترتی و پاسخ گویی دقیق قانونی و دقیق به چالش های نوظهور در زمینه جرایم سایبری، قانونی به نام قانون جرایم رایانه ای تصویب شده و مجازات مجرمان این دسته جرم ها به این دادسرای سپرده می شود.
دادسرای جرایم رایانه ای وظیفه کشف جرم، تعقیب متهم و تحقیقات مقدماتی جرم را برعهده دارد و می تواند با بهره گیری از دانش تخصصی و فنی متخصصان و مشاوران خود رویکرد موثری را در جهت شناسایی و محاکمه مجرمان اینترنتی ارائه دهد.
انواع جرایم سایبری در فضای مجازی اتفاق می افتد و رسیدگی به پرونده های این گونه کلاهبرداری ها و جرم ها باید توسط افراد متخصص در این حوزه صورت گیرد. برای احقاق حق و راهنمایی در مورد پرونده های مربوط به جرایم رایانه ای تنها مسیر دریافت مشاوره حقوقی از مشاورین حقوقی جرایم اینترنتی و وکیل پلیس فتا که در این زمینه تخصصی کافی و لازم را دارند امکان پذیر است؛ زیرا این دعاوی ها جدید هستند و میزان ان ها نسبت به دیگر جرایم کمتر است.
انواع جرایم رایانه ای که در بستر اینترنت اتفاق می افتد
کلاهبرداری ها و جرایم رایانه ای در بستر فضای مجازی به اشکال مختلفی رخ می دهند که جرایم ساده مثل دزدی اطلاعات خصوصی تا کلاهبرداری های پیچیده مانند حملات سایبری امنیتی سازمانی یک کشور را شامل می شود.
- هک و دسترسی غیر قانونی به سیستم ها و شبکه های رایانه ای کاربران
- سرقت اطلاعات هویتی و خصوصی افراد برای کلاهبرداری
- فیشینگ و کلاهبرداری آنلاین از طریق ارسال پیامک های جعلی به نام مراکز معتبر برای دسترسی به اطلاعات مالی و امنیتی کاربران
- توزیع بدافزار به سیستم ها و گوشی های افراد برای آسیب به رایانه ها و تلفن های همراه برای اهداف مجرمانه
- حملات سایبری با هدف تخریب و اختلال در شبکه ها و سیستم های اینترنتی
آدرس دادسرای ناحیه 31
برای مراجعه حضوری به دادسرای جرایم رایانه ای ناحیه 31 در تهران می توانید از برنامه های مسیریابی مختلفی استفاده کنید؛ آدرس دقیق دادسرایی جرایم رایانه ای در فلکه دوم صادقیه، بزرگراه آیت الله کاشانی، خیابان اباذر، نبش خیابان شالی واقع شده است.
در شهرستان ها و دیگر حوزه های قضایی نیز یک شعبه به طور اختصاصی در دادسرای عموم و انقلاب برای رسیدگی به جرایم رایانه ای دایر شده است و تحقیقات مقدماتی در مورد انواع کلاهبرداری های سایبری را بر عهده دارد. افراد شهرستانی می توانند با مراجعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت خود را ثبت نمایند تا در سامانه ثنا ابلاغیه قرار بگیرد؛ در این صورت نیازی به مراجعه حضوری به مراجع قضایی نیست و شاکی می تواند از روند رسیدگی به شکایت خود در دادسرای جرایم رایانه ای مطلع گردد.
مسیر رفت و آمد به دادسرای جرایم رایانه ای
دادسرای جرایم ناحیه 31 در منطقه 2 شهرداری تهران قرار دارد که اگر بخواهید با وسیله شخصی به آنجا بروید زمان زیادی را باید در ترافیک بمانید؛ بنابراین بهترین مسیر برای رفتن به دادسرای جرایم رایانه ای استفاده ا وسایل نقلیه عمومی است.
مسیر یک- سفر با مترو یکی از بهترین مسیرهای پیشنهادی برای رفتن به دادسرای جرایم رایانه ای است؛ می توان در ایستگاه صادقیه از مترو پیاده شد و با تاکسی شهری به دادسرا رفت.
مسیر دوم- مسیر دوم استفاده از اتوبوس های بی آر تی یا اتوبوس های سریع السیر در میدان آزادی هستند؛ می توان با این اتوبوس به سمت خیابان آیت الله کاشانی بیایید و بعد از پیاده شدن با کمی پیاده روی خود را به دادسرای ناحیه 31 برسانید.
راه های ارتباط تلفنی با دادسرای جرایم رایانه ای
چنانچه سوالی دارید که می خواهید به صورت تلفنی از دادسرای جرایم رایانه ای بپرسید می توانید با شماره تلفن ۴۴۰۹۲۹۹۳-۰۲۱ با این نهاد قضایی ارتباط برقرار نمایید.
روز و ساعت کاری دادسرای ناحیه ۳۱
دادسرای جرایم رایانه ای از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 14 فعال است؛ ولی در روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل است و امکان مراجعه حضوری مراجعان به این نهاد وجود ندارد.
نحوه مراجعه به دادسرای جرم های رایانه ای
در حال حاضر استفاده از فضای مجازی در بین تمام اقشار گسترش یافته و به تبع انجام جرم و کلاهبرداری نیز از طریق اینترنت نیز افزایش پیدا کرده است.
به همین دلیل افرادی که با هر نوع کلاهبرداری سایبری مواجه می شوند باید بدانند شکایت خود را به کجا ارجاع دهند؛ دادسرای ویژه جرایم رایانه ای یکی از نهادهای فعال در این زمینه است که افراد در صورت مشاهده با هر یک از انواع جرایم اینترنتی شامل سرقت اطلاعات خصوصی، فیشینگ، توهین و تهدید در فضای مجازی می توانند با مراجعه به این نهاد پرونده تشکیل دهند و راهنمایی لازم را دریافت کنند.
برای شکایت از مجرمان سایبری باید مدارک شناسایی خود و مستندات اولیه از جرم اتفاق افتاده را همراه خود به دادسرای جرایم رایانه ای ببرید.
مراحل تشکیل پرونده و پیگیری پرونده جرایم رایانه ای در دادسرا
بعد از اینکه شاکی شکواییه و طرح دعوا را تنظیم کرد در دادسرای جرایم رایانه ای روند عملی رسیدگی به پرونده توسط کارشناسان مراجع ذیصلاح شروع می شود. نقش پلیس فتا در فرآیند رسیدگی به جرم های اینترتی یکی از مهم ترین مراحل رسیدگی به پرونده جرایم سایبری در دادسرا است؛ در هنگام مراجعه به این مرکز باید مدارک مورد نیاز را به همراه داشت و شاکی باید بداند در کدام تاریخ به چه مرجع قضایی مراجعه کرده است.
در مرحله بعد پلیس فتا دستورات مقام قضایی را به عنوان ضابط دادگستری به صورت دقیق انجام داده و گزارش خود از پرونده را تکمیل می کند و سپس آن را به دادسرای جرایم رایانه ای می فرستد. عملیات قانونی و تحقیقات مقدماتی در مورد پرونده جرایم رایانه ای بعد از رسیدن به دادسرا و بررسی مفاد و متن گزارش توسط متخصصان این نهاد انجام می شود. برای پیگیری روند رسیدگی به پرونده باید شاکی یا وکیل سایبری از سوی فرد شاکی به دادسرا یا پلیس فتا بر حسب مورد مراجعه نمایند.
روش کار دادسرای جرایم رایانه ای
در دادسرای جرایم رایانه ای برای رسیدگی به یک پرونده مربوط به یک جرم سایبری چندین مرحله انجام می شود.
1.شناسایی و ثبت جرم
اولین قدم برای رسیدگی به پرونده های کلاهبرداری های اینترنتی، شناسایی جرم و ثبت آن در سامانه مربوطه است؛ ثبت جرم به شکل خودکار توسط سیستم های نظارتی یا از طریق گزارش هایی که شهرروندان و سازمان ها می دهند صورت می گیرد.
2.تحقیقات اولیه از سوی دادسرا
در گام بعدی جمع آوری اطلاعات و شواهد در رابطه با جرم بت شده توسط متخصصان دادسرا انجام می شود که می تواند شامل بررسی لاگها، تحلیل داده های دیجیتال و دیگر فعالیت های فارنزیک باشد.
3.صدور احکام قضایی
در صورتی که نیاز به اقدامات قضایی از سوی مراجع قضایی باشد باید احکام لازم مثل توقیف اموال یا دسترسی به داده های خصوصی از سوی دادسرای جرایم رایانه ای صادر شود.
4.تعقیب قضایی جرم و مجرم
چنانچه تحقیقات و شواهد کافی جمع آوری شده باشد دادسرا می تواند متهمان را تحت تعقیب قضایی قرار دهد که شامل تنظیم کیفر خواست برای متهم و ارائه آن به دادگاه مربوطه است.
5.محاکمه مجرم
بعد از اینکه پرونده به دادگاه رسید نوبت به محاکمه مجرم می رسد در این مرحله متهمان در دادگاه حاضر شده تا در مورد اتهامات وارده به آن ها توسط قاضی تصمیم گیری شود.
6.اجرای حکم
در مرحله آخر از رسیدگی به پرونده جرایم رایانه ای حکم توسط دادگاه صادر می شود و مسئولیت اجرای آن بر عهده دادسرای تخصصی است؛ نظارت بر تحمل کیفر یا پرداخت جریمههای مالی از جمله کارهایی است که دادسرای جرایم رایانه ای بر عهده دارد.
صلاحیت دادسرای جرایم رایانه ای برای رسیدگی به جرایم سایبری
رسیدگی به هر نوع جرمی که در فضای اینترنت و به صورت مجازی اتفاق می افتد در صلاحیت دادسرای جرایم رایانه ای با همکاری پلیس فتا است.
از مهم ترین جرایمی که در بستر فضای مجازی روی می دهد و رسیدگی به آن ها در صلاحیت دادسرای جرایم رایانه ای می توان به دسترسی غیر مجاز به اطلاعات از طریق هک و تخریب داده ها، انواع کلاهبرداری اینترنتی، توهین به مقدسات اسلامی در شبکه های اجتماعی، انتشار تصویر و فیلم خصوصی افراد در فضای مجازی و فعالیت شرکت های هرمی اشاره کرد.
شاکیانی که در فضای مجازی با هر یک از این جرایم مواجه شدند می توانند با ارائه دلایل و مستندات مستحکم در دادسرای جرایم رایانه ای و پیش از آن با مراجعه به پلیس فتا طرح شکایت کنند.
نحوه تنظیم شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای
قبل از طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای شاکی باید با مشاوران و وکلای متخصص در مورد جرم اتفاق افتاده مشورت نماید تا تحقیقات کامل در این زمینه انجام شود. در صورتی که طرح شکایت به درستی صورت نگیرد هزینه های پرداخت شده و زمان صرف شده برای تنظیم شکایت به هدر می رود و ممکن است پرونده مختومه اعلام شده و قرار منع تعقیب دعوا صادر گردد.
مراحل انجام تشکیل پرونده در دادسرای جرایم رایانه ای
شخص شاکی باید به صورت حضوری برای ارائه مدارک و شکوائیه به دادسرا مراجعه نماید و تمبر را ابطال نموده و هزینه های مربوطه را پرداخت نماید. در مرحله بعد به دستور معاونت دادسرای جرایم رایانه ای به منظور مستند سازی دلایل و تحقیق از شاکی نامه ای به پلیس فتا تنظیم شده و به شاکی ارائه می شود تا شاکی بتواند شکایت خود را به پلیس فتا ارجاع دهد.
ارجاع پرونده به شعب دادسرا
پلیس فتا به دستور معاونت دادسرا در مدت معنی تحقیقات خود را در خصوص جرم رخ داده به اتمام می رساند و پرونده مورد نظر را به دادسرا ارجاع می دهد. در گام بعد پرونده به یکی از شعب دادیاری و یا بازپرسی به تشخیص معاونت دادسرا ارسال می شود؛ شاکی می تواند اطلاعات مربوط به شماره پرونده و شعبه را از بخش رایانه دادسرا به دست آورد و سپس با مراجعه به شعبه رسیدگی به پرونده شکایت خود را با استناد به مدارک و مستندات خود برای ریاست شعبه شرح دهد.
وظایف قضات دادسرای جرایم رایانه ای
قاضی دادسرای جرایم رایانه ای وظیفه دارد به شکایات حوزه فناوری اطلاعات و جرایم سایبری بر اساس قانون جرایم رایانه ای مصوب سال 1388 رسیدگی نماید. بعد از اینکه تحقیقات اولیه در مورد جرم انجام شد استعلام های لازم به دستور رئیس شعبه گرفته و از سوی قاضی دستورات تکمیلی داده می شود و پرونده مراحل بعدی را طی می کند.
جمع بندی
یکی از با اهمیت ترین چالش های امنیتی در ایران و جهان جرایم رایانه ای پیچیده ای است که هر روز با ترفندهای جدیدی گریبان کاربران در فضای مجازی را می گیرد. پیشگیری از این گونه جرایم به یک رویکرد تخصصی و بینالمللی نیازمند است؛ این راستا دادسرای جرایم رایانه ای به عنوان یک نهاد قضایی در ایران با همکاری پلیس فتا در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت خود را شروع کرده است.
این دادسرا نقش اصلی را در شناسایی جرم، تعقیب و محاکمه مجرمان اینترنتی ایفا می کند و برای موفق شدن در روند رسیدگی به پرونده های جرایم سایبری نیاز به سرمایه گذاری مداوم و همکاری گسسترده در زمینه آموزشی و فناوری های نوین دارد.