آموزش سایبریآموزش و پیشگیری

نحوه شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا چگونه است؟

نحوه شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا

ارائه دادخواست شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا، امکان پذیر نیست. پلیس فتا یک مرجع قانونی برای رسیدگی به جرایم اینترنتی است و اگر این مزاحمت در شبکه های اجتماعی مانند واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، ایتا و سایر پیام رسان های داخلی باشد، امکان شکایت به پلیس فتا وجود دارد. بنابراین اگر قصد دارید از مزاحم تلفنی به مرجعی شکایت کنید، باید به دادسرا یا دادگاه کیفری مراجعه نمایید.

برای شکایت از مزاحمت تلفنی به کجا مراجعه کنیم؟

دفتر امور مشترکین، اپراتور های تلفن همراه، دادسرا و شرکت صادر کننده سیم کارت، مکان هایی هستند که می توانید برای ارائه شکایت و پیگیری پرونده به آنجا مراجعه کنید.

شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا تنها در صورتی امکان پذیر است که مزاحمت تلفنی ارتباطی با جرایم رایانه‌ای داشته باشد. از آنجا که خدمات پلیس فتا منحصر به جرایم اینترنتی است، اگر شما یا یکی از افراد خانواده‌ تان مزاحمت تلفنی مزاحم تلفنی دارید، می توانید بعد از بررسی پیام ها در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، جهت پیگیری مزاحمت تلفنی به پلیس فتا مراجعه نمایید.

در غیر این صورت باید به مراجع قضایی مانند دادسرا، دفتر امور مشترکین و مراجع قضایی مانند دادگاه مراجعه نمود. بعضی از افراد به اپراتور های تلفن و شرکت هایی که سیم کارت را از آنجا تهیه کرده ‌اند، مراجعه می کنند تا بتوانند خط فرد مزاحم را پیگیری کنند.

نکته: اگر مزاحمت تلفنی به صورت آگاهانه باشد، جرم تلقی می شود و مطابق با ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، منجر به حبس از ۱ تا ۶ ماه خواهد شد. گاهی اوقات مزاحمت از طریق پیامک و تماس تلفنی است و این پیام ها در شبکه های اجتماعی هم ارسال می شوند. در این گونه مواقع امکان پیگیری شکایت از طریق پلیس فتا هم وجود دارد.

برای دریافت یک پاسخ دقیق درباره نحوه شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا، می توانید با کارشناسان حقوقی و وکلای اینترنتی سایت ما مشورت کنید.

شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا

اثبات مزاحمت تلفنی و نحوه شکایت به پلیس فتا

برای اثبات مزاحمت تلفنی ارائه دلایل و مدارکی به دادگاه لازم است. پرینت تماس ها، مراجعه به شرکتی که سیم کارت از آنجا صادر شده و شکایت علیه فرد مزاحم جزو مواردی است که برای اثبات مزاحمت تلفنی باید انجام شود.

البته برای اثبات مزاحمت تلفنی ابتدا باید بدانید اصلاً مزاحمت تلفنی چیست و در چه موقعی شما می توانید به پلیس فتا یا مراجع قانونی دیگر شکایت کنید. بازرسان دادسرای صالح، سیم کارت مزاحم را تحت نظر می گیرند و با توجه به محل و لوکیشن فرد، او را پیدا می کنند و به دادگاه کیفری ارجاع می ‌دهند. بعد از اثبات جرم، برای شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا باید به دادگاه‌ های صالحه مراجعه نمایید تا ابلاغیه ‌ای از طرف مراجع قضایی برای شاکی و متهم ارسال شود.

هرگونه مزاحمتی که به صورت عمدی یا سهوی به وسیله تلفن ثابت یا تلفن همراه صورت بگیرد، مزاحمت تلفنی تلقی می شود. ممکن است مزاحمت تلفنی توسط یک فرد یا یک گروه در هر رده سنی اتفاق بیفتد. به هر حال برای اثبات مزاحمت تلفنی پیگیری دستگاه های مخابراتی لازم است و مقررات خاصی در شرکت مخابرات برای افرادی که مرتکب مزاحمت تلفنی شده اند، تعیین گردیده است.

از آنجا که مزاحمت تلفنی باعث ایجاد ضرر و سلب آسایش افراد می شود، یک جرم عمومی است و مطابق قانون فرد مزاحم از ۱ تا ۶ ماه محکوم به حبس می شود. گاهی اوقات افراد با مسدود کردن شماره مزاحم خیلی راحت از شر مزاحمت تلفنی خلاص می شوند. اما گاهی اوقات این مزاحمت در شبکه های اجتماعی هم ادامه پیدا می کند و شاکی چاره‌ ای ندارد، جز اینکه به پلیس فتا یا مراجع قانونی شکایت کند.

بعد از محرز شدن جرم، مزاحمت تلفنی، دادگاه کیفری حکم و مجازات فرد مزاحم را صادر می کند. نوشتن متن شکواییه برای مزاحمت تلفنی نیز توسط مالک خط یا همان شاکی ضروری است. اگر شما با نحوه نوشتن متن شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا و دادگاه آشنایی ندارید، می توانید از وکلای حقوقی ما و کارشناسان با تجربه موسسه نام سایت کمک بگیرید.

چگونه مزاحمت تلفنی را به پلیس فتا گزارش کنم

مدارک لازم برای شکایت از مزاحم تلفنی

برای شکایت از مزاحمت تلفنی، ارائه مدارک قانونی ضروری است. درست است که شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا ارجاع داده نمی شود. اما مراجع قضایی مانند دادسرا و دفاتر امور مشترکین نیاز به مدارکی برای طرح شکایت دارند. در سال‌ های اخیر با رشد تکنولوژی شماره فرد مزاحم روی تلفن همراه می ‌افتد و اثبات مزاحمت خیلی ساده‌ تر شده است. اما دارا بودن مدارک زیر نیز برای طرح شکایت ضروری است.

  • کارت ملی
  • مدرک شناسایی مانند شناسنامه یا پاسپورت
  • آخرین قبض پرداختی شماره مورد نظر
  • دریافت نامه‌ ای از مخابرات برای تایید مزاحمت
  •  ارائه پرینت مکالمات و پیامک‌ ها
  • شهادت شهود
  • دلایل مثبت برای اثبات مزاحمت

برای جمع آوری مدارک لازم برای شکایت از مزاحم تلفنی، می توانید از یک کارشناس حقوقی کمک بگیرید.

 

رای دادگاه برای شکایت از مزاحم تلفنی چیست؟

با توجه به اتهامات وارد شده به افرادی که مزاحم تلفنی می شوند، حکم دادگاه متغیر است. باید ابتدا دادگاه کیفری محتویات پرونده را بررسی کند و اقرار صریح متهم را بگیرد. بعد از این اقدامات، کیفرخواست دادستان صادر می شود و اثبات مزاحمت تلفنی انجام می شود. دادگاه بر اساس قانون مجازات اسلامی فرد مزاحم را به حبس محکوم می کند و این حبس می ‌تواند تبدیل به جزای نقدی شود. امکان برگزاری دادگاه تجدید نظر هم وجود دارد و مزاحم تلفنی می ‌تواند ظرف ۲۰ روز به این حکم اعتراض کند. در صورتی که در دادگاه تجدید نظر هم رای تغییر نکند، فرد مزاحم باید جزای نقدی بپردازد یا به حبس برود. مدت حبس هم بین ۱ تا شش ماه است.

نکته: لازم به ذکر است که قبل از شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا و ارجاع پرونده به بخش تعزیرات و دادگاه کیفری، اقدامات دیگری صورت می گیرد و اخطار هایی به مزاحم تلفنی داده می شود. در صورتی که این اخطار ها بی‌ فایده باشد، مراحلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، طی می ‌گردد. اقدامات اولیه عبارتند از:

اخطار شرکت مخابرات

اگر شرکت مخابرات جرم مزاحمت تلفنی را اثبات کند، اخطار هایی را برای مزاحم ارسال می کند و به عنوان جریمه برای مدتی هم تلفن فرد را مسدود می کند.

  • برای بار اول یک هفته ارتباط تلفنی فرد مزاحم را قطع می کند و از طریق اخطار کتبی به مزاحم اطلاع می ‌دهد. برای وصل مجدد خط تلفن نیز فرد مزاحم باید هزینه ‌هایی را پرداخت کند.
  • اگر بعد از وصل شدن خط باز هم مزاحمت تلفنی ادامه پیدا کند، برای بار دوم 3 ماه خط تلفن مزاحم قطع می شود و مجدداً اخطار کتبی برای او ارسال می شود.
  • چنانچه بعد از پرداخت هزینه ‌های لازم، مجدداً تلفن وصل شود و مزاحمت تلفنی ادامه پیدا کند، در مرتبه سوم شرکت مخابرات برای همیشه و به صورت دائمی شماره مزاحم را قطع می کند.

اگر این مزاحمت از طریق شبکه های اجتماعی پیدا کند، تکلیف آن را پلیس فتا معلوم می کند و شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا ارجاع داده می شود.

شکایت مزاحمت تلفنی ایرانسل

اگر اپراتور تلفن همراه شرکت ایرانسل باشد، روش های مختلفی برای شکایت از مزاحمت تلفنی وجود دارد.

  • در اولین مرحله فردی که دارای مزاحم تلفنی است، باید به نمایندگی‌ های حقوقی یا دفتر امور مشترکین ایرانسل مراجعه کند و شکایت خود را در آنجا ثبت کند.
  • در روش بعدی نیز فردی که مزاحم تلفنی دارد می‌ تواند به دادسرای محل وقوع جرم یا همان محل زندگی خود مراجعه کرده و از مزاحم تلفنی شکایت کند.
  • بعد از اثبات مزاحمت تلفنی، پرونده پیگیری می شود و برای دادگاه ارسال می ‌گردد.
ثبت شکایت مزاحمت تلفنی در پلیس فتا

شکایت از مزاحمت تلفنی همراه اول

شکایت مزاحمت تلفنی در اپراتور همراه اول نیز سه روش گوناگون دارد. این روش ‌ها عبارتند از:

  • مراجعه به دفتر امور مشترکین همراه اول و ثبت شکایت
  • پر کردن فرم مزاحمت در سایت همراه اول و فکس این فرم به دفتر امور مشترکین
  • تماس با شماره 9990 و ثبت گزارش مزاحمت تلفنی
  • مراجعه به دادسرا و شکایت از مزاحم تلفنی

نکته: تمام راهکار ها و روش هایی که اشاره کردیم مربوط به مزاحمت تلفنی از طریق خط تلفن با اپراتور های گوناگون بود. چنانچه مزاحمت از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی باشد، مراحل شکایت آن با مزاحمت پیامکی و تلفنی فرق می کند. در این مواقع شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا ارجاع داده می شود و دادسرای جرایم رایانه‌ ای وظیفه رسیدگی به چنین پرونده‌ هایی را خواهد داشت.

نمونه شکایت از مزاحم تلفنی

در بخش ‌های پیش گفتیم که شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا ضرورتی ندارد و از طریق مراجع قانونی دیگر باید مراحل شکایت طی شود. ابتدا باید شاکی به شرکت مخابرات مراجعه کند تا مخابرات قبل از شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا به مشتکی عنه اخطار دهد. در صورتی که علیرغم اخطار های مخابرات، همچنان مزاحمت ادامه داشته باشد، شاکی باید یک شکایت نامه تنظیم کند و آن را به مراجع قضایی تحویل دهد.

نمونه شکایتنامه و متنی که باید توسط شاکی آماده شود، به شرح زیر است.

با سلام و احترام

اینجانب …….. مالک خط تلفن با شماره ……. هستم. مشتکی عنه از طریق شماره‌ های ……. و …… از تاریخ ……. به مدت ……. برای اینجانب مزاحمت تلفنی ایجاد کرده است. علیرغم تقاضا های مکرر اینجانب برای عدم مزاحمت، ایشان همچنان از طریق شماره‌ های گوناگون به مزاحمت خود ادامه می ‌دهند و ضمن ایجاد مزاحمت تلفنی، پیامک ‌های غیر اخلاقی نیز برای بنده ارسال می کنند. مزاحمت ایشان باعث سلب آسایش بنده شده و درخواست دارم بر اساس شواهد و مدارک موجود در پرونده، تعقیب و مجازات ایشان را در دستور کار قرار دهید.

نکته: هر فردی اطلاعات کافی درباره ماده قانونی مجازات اسلامی تعزیرات برای تعقیب و مجازات مزاحم تلفنی را نداشته باشد و نداند که خسارت‌ های وارد شده باید چگونه به وی پرداخت شود، می‌تواند از یک وکیل حقوقی کمک بگیرد تا متن شکایت مزاحمت تلفنی را برای او آماده کند.

در چه صورت شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا ارجاع داده می شود؟

در ابتدای این بحث گفتیم که شکایت از مزاحمت تلفنی به دادسرا و دفتر امور مشترکین ارجاع داده می شود و ربطی به پلیس فتا ندارد. اما گاهی اوقات علاوه بر مزاحمت از طریق تماس تلفنی و پیامک؛ مزاحمت به شبکه های اجتماعی هم کشیده می شود و فرد مزاحم از طریق اینترنت مزاحمت خود را ادامه می ‌دهد. در این گونه مواقع که مزاحمت به بستر اینترنت هم کشیده می شود، می ‌توان توسط پلیس فتا این پرونده‌ ها را پیگیری نمود و شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا ارجاع داده می شود. حتی اگر شاکی از شکایت خود منصرف شود، جرم مزاحمت غیر قابل گذشت است و پرونده تا انتها پیگیری می شود و رای دادگاه برای فرد مزاحم لازم الاجرا است.

آیا مزاحمت اینترنتی هم مزاحمت تلفنی محسوب می شود؟

مزاحمت تلفنی تنها مزاحمت از طریق تماس و پیامک است و با مزاحمت اینترنتی فرق می کند. بنابراین مرجع شکایت برای مزاحمت تلفنی با مزاحمت اینترنتی متفاوت خواهد بود. چنانچه مزاحمت هم در اینترنت باشد و هم از طریق تماس و پیامک اتفاق بیفتد، شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا امکان پذیر است. اما اگر فقط مزاحمت تلفنی و پیامکی باشد، مکان هایی مانند دفتر امور مشترکین، اپراتور تلفن همراه، دادسرا و شرکت ‌های صادر کننده سیم کارت جایی هستند که باید به آن ها شکایت کنید.

کلام پایانی

مزاحمت تلفنی یک جرم است و در هر مقطع زمانی که اتفاق بیفتد از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است. بعضی از افراد تصور می کنند که شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا ارجاع داده می شود. اما تنها در صورتی این اتفاق می ‌افتد که این مزاحمت به فضای مجازی هم کشیده شود و در شبکه های اجتماعی نیز مزاحمت ادامه داشته باشد.

در صورتی که مزاحمت فقط از طریق پیامک و تماس تلفنی باشد، شکایت در مراجع قضایی مانند دادسرا پیگیری می شود و شاکی باید به دفتر امور مشترکین یا شرکتی که سیم کارت از آنجا صادر شده مراجعه نماید.

برای دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین یا حضوری در مورد طرح شکایت مزاحم تلفنی در اینترنتی و از طریق پیام رسان های داخلی یا خارجی نظیر واتساپ و تلگرام و ایتا و … می توانید با وکیل علیرضا طباطبایی تماس بگیرید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *