دعوای الزام به تسلیم مبیع چیست؟ چه شرایطی دارد و چگونه باید آن را مطرح کرد ؟ برای پاسخ به این سئوالها مطلب زیر را بخوانید . توصیه میشود قبل از طرح این دعوا با ما بصورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید .

شاید شما هم خودرویی را حریده اید و فروشنده از تحویل آن خودداری می کند یا شاید خانه ای را خریده اید و همچنان منتظرید تا فروشنده ملک را به شما تحویل دهد .در این گونه مواقع که فروشنده از تحویل مورد فروخته شده (مبیع) به شما خودداری می کند قانونگذار راهی مناسب را برای حمایت از خریدار و جلوگیری از تضییع حقوق وی در نظر گرفته است.

دعوای الزام به تسلیم مبیع

دعوای الزام به تسلیم مبیع

شرایط طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع:

برای طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع شرایطی لازم است که در صورت عدم وجود آن شرایط دعوای الزام به تسلیم مبیع با شکست مواجه می شود و حتی ممکن است حق شما بطور کامل پایمال گردد برای همین توصیه می شود قبل از طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع حتما با یک وکیل متخصص مشورت کنید

1- اثبات و احراز وقوع بیع

2- اثبات عدم تحویل مبیع به خریدار

3- فرا رسیدن زمان تحویل مبیع در تعهدات مدت دار

بیشتر بخوانید: دعوای اثبات وقوع بیع چیست و چگونه باید آن را مطرح کنیم

برابر بند 1 ماده 362 قانون مدنی ” به مجرد وقوع عقد بیع مشتری مالک مبیع می گردد” با توجه به این بند ماده 362 قانون مدنی چنانچه خریدار بتواند وقوع عقد بیع را اثبات کند طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع به راحتی امکان پذیر است و خریدار می تواند با طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع نسبت به ملزم کردن فروشنده به تسلیم مبیع اقدام کند.

تسلیم مبیع یعنی چه؟

برابر ماده 367 قانون مدنی ” تسلیم عبارتست از دادن مبیع به تصرف مشتری به نحوی که متمکن از انحای تصرفات و انتفاعات باشد و قبض عبارتست از استیلای مشتری بر مبیع”

برابر این تعریف تسلیم مبیع به خریدار زمانی تحقق پیدا می کند که وی بتواند بگونه ای به مال خریداری شده دسترسی داشته باشد که هر نوع اقدامی را خواست بتواند در مورد آن مال انجام دهد در غیر اینصورت تسلیم مبیع صورت نگرفته و ضرورت دارد دعوای الزام به تسلیم مبیع علیه فروشنده مطرح گردد.

برای طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟

در دعوای الزام به تسلیم مبیع بسته به نوع جنس خریداری شده دادگاه محل طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع متفاوت است بدین صورت که اگر مال فروخته شده مال منقول باشد (زمین و ملک نباشد) دعوا را باید در دادگاه های حقوقی محل انعقاد عقد بیع یا محل اقامت خوانده و یا محل تعهد شده برای تسلیم مبیع مطرح نمود.

چنانچه مبیع زمین یا ملک یا آپارتمان باشد دعوا باید در محل وقوع ملک مطرح گردد ولو آنکه طرفین قرارداد در شهر دیگری ساکن باشند .

بعنوان مثال اگر شخص الف و ب مبایعه نامه ای را در مورد یک ویلا در رامسر تنظیم نموده اند و اکنون در تهران سکونت دارند دعوا باید در دادگاههای حقوقی رامسر مطرح گردد.

دعوای الزام به تسلیم مبیع

الزام به تسلیم مبیع

نحوه محاسبه هزینه دادرسی در دعوای الزام به تسلیم مبیع:

دعوای الزام به تسلیم مبیع یک دعوای مالی محسوب میشود و مشمول هزینه دادرسی است که این هزینه در مرحله بدوی 3/5 درصد ارزش مال مورد دعوا است شایان ذکر است که اگر ارزش مال مورد دعوا (مال فروخته شده) زیر بیست میلیون تومان باشد دعوا را باید در شوراهای حل اختلاف مطرح کنید اگر ارزش مال تا یکصدمیلیون تومان باشد طبق قانون جدید شورای حل اختلاف این دعوا در دادگاههای صلح باید مطرح شود و مبالغ بیشتر از این میزان در دادگاههای حقوقی مطرح میشود.

در خصوص اموال غیر منقول میزان هزینه دادرسی بر اساس ارزش منطقه ای ملک تقویم میشود و این محاسبه توسط دفاتر خدمات قضایی برآورد و به خواهان دعوا اعلام میشود .

توصیه میشود قبل از طرح دعوای الزام به تسلیم مبیع نسبت به ارسال اظهارنامه برای فروشنده اقدام نمائید

نمونه اظهارنامه دعوای الزام به تسلیم مبیع:

موضوع اظهارنامه:       تسلیم مبیع (مورد معامله)

(شرح اظهارنامه)

مخاطب محترم جناب آقای/ سرکار خانم …………………………………………………………….

با سلام و احترام،

                        همانگونه که مستحضر می باشید: بموجب قرارداد/ مبایعه نامه شماره …………………………………….. مورخ ……../………/……..13 تنظیمی در ………………………………………………………… اینجانب اقدام به فروش………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..بمبلغ………………………………………….ریال به شما نموده و برابر توافق بعمل آمده مقرر بود شما در تاریخ………./………../………13 مورد معامله را تحویل گرفته و در تاریخ ………../………../……….13 نیز با حضور در دفترخانه اسناد رسمی شماره ……………….. شهرستان ……………………….. نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام گردد. لیکن با وجود درخواست های مکرر اینجانب، جنابعالی تاکنون از تحویل گرفتن مبیع (مورد معامله) امتناع می فرمایید.

                       لذا مستندا به ماده 156 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب 1379/01/21 با ارسال این اظهارنامه مراتب به طور رسمی به شما ابلاغ میگردد مقرر است بلافاصله پس از تاریخ ابلاغ این اظهارنامه و حداکثر ظرف 72 ساعت جهت تحویل گرفتن مبیع مرجعه فرمایید در غیر این صورت اینجانب هیچگونه تعهدی در خصوص خسارت تاخیر تادیه به شما نخواهم داشت.

نمونه دادخواست دعوای الزام به تسلیم مبیع:

موضوع خواسته:1)تسلیم مبیع(شامل شش دانگ یک دستگاه خودرو ………….. به شماره انتظامی ………………………………….. موضوع قرارداد عادی شماره ……………………………………………مورخ ………………………………) بمبلغ…………………..ریال  2)خسارات دادرسی             

دلایل و منضمات:           تصویر مصدق سند رسمی/عادی(قرارداد)

 بهای خواسته:                مبلغ معین(بیش از 000/000/200ریال)

(شرح دادخواست)

رئیس محترم مجتمع دادگاه های عمومی حقوقی دادگستری شهرستان …………….

با سلام  و احترام، به استحضار آن مقام محترم قضایی می رساند:

به دلایل اعلامی اینجانب اقدام به خرید تمامی شش دانک یکدستگاه خودرو……………….….….  به شماره انتظامی ……………………………………………………… به مبلغ ……………………………….ریال از خوانده نموده و ثمن معامله را پرداخت

و  بر اساس توافقات انجام شده می بایست مورد معامله در تاریخ  ………/…………../…………..139 تحویل می گردید.

با توجه به درخواست مکرر از خوانده متأسفانه از اجراي تعهد و تحویل آن خودداري نموده است.

لذا با تقدیم این دادخواست و مستندا به مواد 198، 515 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی، صدور حکم بر

محکومیت خوانده به تسلیم مبیع  و پرداخت کلیه خسارات قانونی از جمله خسارات دادرسی مورد استدعاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *