روش‌های مختلف کلاهبرداری از طریق رمزارز و بیت کوین در سراسر اینترنت وجود دارد. یک اشتباه در سرمایه‌گذاری یا معامله در این بازار می‌تواند منجر به هدررفتن تمام سرمایه شما گردد؛ چراکه رمزارزها بر خلاف پول‌های موجود در بانک به‌هیچ‎‌عنوان قابل‌محافظت نیستند. این روش‌ها اغلب ویژگی‌های مشابهی دارند که با خواندن این مقاله می‌توانید این ویژگی‌ها را شناسایی کنید.

نشانه‌های کلاهبرداری در بازار رمزارزها

قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها به این نکته‌ها توجه کنید:

وعده بازده بسیار بالا یا تضمین‌شده

نکته بسیار مهم دقت در پیشنهاد ارائه‌شده و بررسی واقعی‌بودن یا دروغ‌بودن آن پیشنهاد است. به‌عنوان مثال به‌دست‌آوردن هزار برابر مبلغ سرمایه‌گذاری خود در هجده ماه شگفت‌انگیز و وسوسه‌کننده است، اما چقدر این احتمال وجود دارد که این وعده درست باشد؟ یکی از راه‌هایی که کلاهبرداران ارز دیجیتال پول را به سمت طرح‌های خود هدایت می‌کنند دادن وعده‌های دروغین درباره بازگشت پول است، حتی بدون ارائه هیچ‌گونه استراتژی روشن و اطلاعات جامع درباره اینکه به چه دلیل قیمت یک عرضه اولیه -ICO- خیلی سریع افزایش می‌یابد.

بازاریابی سنگین و تبلیغات پیشنهادی

یکی دیگر از راه‌هایی که کلاهبرداران استفاده می‌کنند تا در زمینه رمزارز مردم را جذب کنند، پرداختن به بازاریابی‌های سنگین است. تبلیغات سنگین در وب‌سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و صفحات اینفلوئنسرها در اینستاگرام و استفاده از وبلاگ‌نویسان پولی، همه این‌ها از جمله روش‌هایی است که با هدف جذب بیشترین تعداد قربانی در کمترین زمان ممکن برای جمع‌آوری سریع پول انجام می‌شوند.

اعضای تیم بی‌نام، مبهم و حتی دروغین یا غیرموجود

مانند هر کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری دیگر شما باید بفهمید که چه کسی این ارز دیجیتال را عرضه می‌کند؛ همه اعضای تیم تولید و توسعه آن باید معرفی شده باشند. این بدان معناست که شما می‌توانید در مورد آن‌ها تحقیق کنید، پیشینه آن‌ها را ببینید، پروفایل رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را بررسی کنید و ببینید حساب‌های کاربری آن‌ها چند ساله‌اند، چه کسانی آن‌ها را دنبال می‌کنند، چه تعداد فالور دارند و …

اگر چند نفر از توسعه‌دهندگان تیم را به‌راحتی نتوان آنلاین پیدا کرد، اعتماد به آن پیشنهاد می‌تواند خطرناک باشد. همچنین اگر تلفنی برای پاسخگویی وجود ندارد یا تماس‌ها پاسخی دریافت نمی‌کنند، قید سرمایه‌گذاری را بزنید.

وایت پیپر را نامعتبر

بیت کوین

هر رمزارز یک وایت پیپر دارند. وایت پیپر ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های عرضه اولیه ارز دیجیتال است. وایت پیپر به شما می‌گوید که پروژه ارز دیجیتال چگونه طراحی شده است، چگونه رشد می‌کند، چگونه کسب درآمد می‌کند و اساسا چگونه ارائه می‌شود. اگر با خواندن یک وایت پیپر به این نتیجه رسیدید که ارز موردنظر هیچ منطقی ندارد، شاید به این دلیل است که بنیان‌گذاران سعی دارند باعث گیجی سرمایه‌گذاران خود شوند. اگر رمزارز ارائه‌شده وایت پیپر ندارد، قطعا ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد.

نداشتن کد پایه

افراد زیادی دانش و توانایی کافی برای خواندن کد پایه یک ارز دیجیتال را ندارند. کد رمزارز چیزی است که باعث کارکرد ارز دیجیتال می‌شود. اکثر تیم‌های توسعه ارزهای دیجیتال کد رمزارز خود را به‌صورت منبع باز –open source- می‌سازند؛ یعنی این کد به‌طور آشکار منتشر می‌شود و هر کسی می‌تواند آن را بخواند و بررسی کند.اگر یک تیم ارز دیجیتال کد پایه خود را مخفی نگه می‌دارد، باید زنگ خطر را به‌صدا درآورد. آن‌ها سعی می‌کنند چه چیزی را پنهان کنند؟ البته همه رمزارزهای معتبر کد باز ندارند، ولی قطعا همه ارزهای غیرقانونی و تقلبی کد خود را مخفی نگه می‌دارند.

ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری غیرمعقول

ممکن است به شما این فرصت را بدهند که مشترک شوید و مبلغ مشخصی را سرمایه‌گذاری کنید.شاید بتوانید روزانه، هفتگی یا ماهیانه سودی را از رمزارز خود دریافت کنید. این بازگشت پول اغلب ناپایدار است و احتمالا کند یا حتی متوقف می‌شود. ترفندها و پیشنهادهای زیادی همانند این وجود دارد. مهم است که مدارک را بخوانید و بدانید که بیزینس چگونه کار می‌کند؛ چراکه بیشتر اوقات این پیشنهادها نتیجه خوبی به دنبال ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *