مقدمه

دربخش دوم کسب و کارها در متاورس در مورد  بازسازی خانه، لایه‌های پشتیبانی فناوری و خلق ارزش و روش های کسب درامد صحبت کردیم. اکنون در بخش سوم کسب وکارها در متاورس به Horizon Worlds و پیامدهای ناشی از متاورس خواهیم پرداخت.

روش های کسب درامد

در کنار توسعه محصولات جدید، خدمات و تکنولوزی توانمندساز بحث هایی در مورد اینکه چگونه از طریق متاورس کسب درآمد کنیم، وجود دارد. برای حضور کسب وکارها در متاورس آیا باید فضایی برای ریز معاملات، اشتراک، تبلیغات، شراکت، یا هر ترکیبی از همه اینها باشد؟

به نظر می رسد که هر چهار رویکرد بر روی پلتفرم های متاورس موجود، رایج هستند.

Horizon Worlds در متاورس

Horizon Worlds نسبتاً جدید و کوچک‌تر می باشد. این بازی در فوریه سال 2022 به 300000 کاربر رسید. متا قصد دارد ارزی را راه‌اندازی کند که فعلا به صورت غیررسمی “Zuck Bucks” نام دارد. متا همچنین اعلام کرد که یک صندوق سازنده 10 میلیون دلاری برای ایجاد محتوای مستقل ایجاد می کند.  این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2022 یک بیلیون دلار سرمایه گذاری کند. در حال حاضر هیچ تبلیغی در Horizon Worlds به جز تبلیغ رستوران « Wendy’s » وجود ندارد.

تعدادی از این بازی ها به قدری بزرگ شده اند که عملا می توانند اقتصادهای جدیدی بوجود آورند. انجام بازی‌های جمع‌آوری ارز گاهی اوقات سود بیشتری نسبت به اشتغال با حقوق داشته است، به ویژه در کشورهایی که با شرایط شدید اقتصادی، مانند تورم یا تحریم‌ها، یا فقر عمیق مواجه هستند. چندین اکانت «کسب طلا یا امتیاز» درون بازی مربوط به چین وجود دارد که به سال‌های 2006 تا 2007 بازمی‌گردد، در این اکانت ها برخی از کارگران روزی 12 ساعت بازی‌های آنلاین را برای جمع‌آوری ارز درون بازی انجام می‌دادند.

در مثالی دیگر، وقتی که ارز درون‌بازی ثابت (پایدار) شد و راحت‌تر از بولیوار (واحد اصلی پول کشور ونزوئلا) در دسترس قرار گرفت، بر اساس آمار 1.8 میلیون ونزوئلایی در بازی Old School RuneScape به «فارمر گلد» یا بدست آورنده طلا یا امتیاز تبدیل شدند. تعداد آنها و مقیاس کسب طلا یا امتیاز بقدری بود که در خود بازی تورم ارز ایجاد شد. گاهی اوقات این نیروهای اقتصادی درون بازی می توانند رشد کنند. درنتیجه خطرات جدیدی را برای توسعه دهندگان بازی ایجاد کنند که نیاز به اصلاح دقیق دارند.

ارزهای درون بازی

به عنوان نمونه جدیدتر، ارزهای درون بازی Fortnite و Roblox هر دو از روبل واحد پول روسیه در مارس 2022 ارزشمندتر شدند. به دلیل تحریم های اقتصادی و اثرات جنگ اوکراین، ارزش روبل روسیه کمتر از 1 سنت به دلار آمریکا می باشد. اما V-bucks و Robux  ، 1 سنت ارزش دارند. ارزش بسیاری از ارزهای دیگر بسیار کمتر از دلار آمریکا و حتی کمتر از برخی ارزهای درون بازی است. اما روبل روسیه پوشش رسانه‌ای دریافت کرد تا نشان دهد که تحریم‌ها چقدر به اقتصاد روسیه ضربه زده است و فورتنایت و روبلکس چقدر موفق شده‌اند.

تبلیغات در متاورس

به نظر می رسد تبلیغات بحث برانگیزترین جنبه برنامه های کسب درآمد در متاورس باشد. بنیانگذار سکندلایف هشدار داد که پلتفرم‌های مجازی نباید از داده‌های واقعیت مجازی (مانند حرکات بدن و چشم) برای اهداف تبلیغاتی استفاده کنند چون این کار می تواند به کاربران آسیب برساند.

در عین حال، به نظر می‌رسد تبلیغات از قبل در متاورس رایج بوده و ارزیابی ریسک حاصل از آسیب ها ممکن است، دشوار باشد. همچنین این بحث وجود دارد که دسترسی به متاورس به صورت رایگان در مقیاس واقعی، نیازمند تبلیغات می باشد.

بر اساس بازخوردها و مطالعات مربوط به صنعت، علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد تبلیغات در متاورس بسیار مؤثر می باشد. پیش‌بینی می‌ شود که تا سال 2026، 25 درصد از مردم حداقل یک ساعت در روز را در متاورس سپری کنند. ارائه دهندگان پلت‌فرم ممکن است به تبلیغات به عنوان منبع درآمد اصلی خود روی بیاورند، اما این امر به تکامل قوانین حریم خصوصی و امنیت داده ها در ایالات متحده و سایر بازارهای پیشرو بستگی دارد. در حال حاضر، به نظر می رسد محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران در محلی که روش اصلی پرداخت، ریز تراکنش ها یا اشتراک است، آسان تر می باشد.

اگر قانون حفظ حریم خصوصی، جمع‌آوری آنلاین و استفاده از اطلاعات بیومتریک جمع‌آوری‌شده از طریق هدست‌های واقعیت مجازی را ممنوع کند، ریز تراکنش‌ها ممکن است وضعیت خود را به عنوان منبع درآمد اولیه در متاورس حفظ کنند.

کسب وکارها

برای خواندن دنیای متاورس چیست؟ کلیک کنید.

پیامدهای ناشی از کسب وکارها در متاورس 

متاورس به عنوان یک بازار جدید، سؤالات زیادی را در مورد آنچه که شرکت ها و کاربران می توانند انجام دهند، مطرح می کند. همچنین یکسری ملاحظات سیاسی و اجتماعی بیان می کند که به نحوه تعامل کاربران یا تعامل آنلاین با حفظ وضعیت متاورس به عنوان یک فضای خود تعدیل شونده مربوط می شود. این پیامدها را می توان در سه دسته: اجتماعی، اقتصادی و حقوقی گروه بندی کرد.

پیامدهای اجتماعی ناشی از کسب وکارها در متاورس

تغییر کار

 پلتفرم های خاصی در متاورس می توانند به عنوان فناوری صرفه جویی کننده در میزان کار استفاده شوند. به عنوان مثال، یک جفت دیجیتال از اقتصاددان ارشد UBS به نام « Daniel» می‌تواند مشاوره‌های مالی شخصی‌سازی شده را به چندین مشتری به طور همزمان ارائه دهد. بدین ترتیب افزایش بهره وری در روش های جدید هم امکان پذیر می باشد. اگر انسان های دیجیتال قادر به جابجایی کار باشند، پس پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنی هم برای کارگران تحت آسیب وجود خواهد داشت.

هنجارهای اجتماعی

یکی دیگر از پیامدهای موجود، تغییر هنجارهای اجتماعی در میان آواتارهای دیجیتال می باشد. اگر افراد هنگام تعامل با دیگران در شکل دیجیتالی شان یا با انسان‌های دیجیتالی غیر قابل کنترل باشند، پس آنها حضورا با دیگران چگونه رفتار خواهند کرد؟ هیچ اطلاعاتی در این مورد وجود ندارد، اما گزارش هایی از آزار جنسیتی در متاورس وجود دارد. بدون وجود سیاست های ضد آزار و اذیت قابل اجرا، شرکت ها (به ویژه پلتفرم ها) با خطرات قانونی و اعتباری مواجه می شوند. متا یک ویژگی “حد و مرز شخصی” را معرفی کرده که بر اساس آن یک حصار کوچک در اطراف آواتار ایجاد می کند تا از ایمنی کاربران محافظت کند. این شرکت همچنین ابزارهای نظارت والدین بر فرزندان را منتشر کرده که بر اساس آن والدین می توانند دسترسی نوجوانان خود را به محتوایی که نامناسب تلقی می شود را محدود کنند.

محرومیت اجتماعی

دنیای رمزارز، امور مالی غیرمتمرکز، Web3 و متاورس هنوز هم بیشتر مردانه می باشد و عمدتاً این افراد سفیدپوست هستند. به جز پیامدهای اجتماعی آن، این مسئله، یک مشکل اقتصادی است که می تواند مانع رشد متاورس شود. ولی، نشانه‌هایی هم از بهبود وجود دارد. زیرا بر اساس نظرسنجی انجام شده، سیاه‌پوستان و بزرگسالان اسپانیایی تبار جوان‌تر، نسبت به بزرگسالان سفیدپوست جوان‌تر علاقه بیشتری به متاورس دارند. مردان بیشتر از زنان به متاورس علاقه دارند و درصد علاقه مندی آنها به ترتیب 46 و 28 درصد می باشد. در مورد جمعیت عمومی گزارش شده که  36 درصد از آمریکایی ها در مارس 2022 به متاورس علاقه مند هستند که این رقم در نوامبر سال 2021، 32 درصد بوده است.

سبک زندگی

 بخشی از جذابیت متاورس دستیابی به تجربیاتی ست که در فضای فیزیکی در دسترس نیستند یا اینکه تعاملات دیجیتالی سرگرم کننده تر، جذاب تر و موثرتر می گردد (مثل معاشرت کارکنان). این امر به ویژه در زمان آغاز همه‌گیری، زمانی که بسیاری از مردم در انزوا و دورکاری بودند، اهمیت بسیاری پیدا کرد.

وکیل طباطبایی می تواند بهترین راهکارها را در زمینه کسب وکارها در متاورس در اختیار شما قرار دهد.

در بخش آخر کسب وکارها در متاورس به پیامدهای اقتصادی، پیامدهای حقوقی و بهترین شیوه ها و استانداردهای در حال ظهور خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *