جرایم و دعاویجرایم و دعاوی سایبری

مزاحمت تلفنی و پیامکی و مجازات آن

مزاحمت تلفنی و پیامکی با چه نوع مجازاتی همراه است؟

امروزه که استفاده از تلفن همراه افزایش یافته است شاهد افزایش مزاحمت تلفنی و پیامکی برای اغلب مردم و یا تهدید پیامکی نیز هستیم. به هرگونه مزاحمتی که توسط تلفن به صورت عمدی یا سهوی از سوی فرد یا افرادی برای دیگران به وجود می‌آید تحت عنوان مزاحمت تلفنی یاد می‌شود.

افراد در صورت تکرار مزاحمت تلفنی امکان شکایت و درخواست بررسی قضایی می‌توانند داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی جرم مزاحمت های تلفنی و پیامکی پرداخته و توضیحاتی درباره نحوه پیگیری شکایت در پلیس فتا خدمت شما ارائه دهیم.

بررسی جرم مزاحمت تلفنی و پیامکی

مزاحمت تلفنی و پیامکی از جمله جرم‌های صورت گرفته توسط تلفن است که در قانون تحت عنوان جرم تلقی شده و می‌توان از مزاحم شکایت به عمل آورد. طبق قانون هرگاه فردی قصد داشته باشد که از طریق تلفن و یا ارسال پیامک آرامش فردی دیگر را مختل کرده و امنیتش را به خطر اندازد جرم مزاحمت تلفنی و یا پیامکی به شمار آمده و فرد شاکی می‌تواند با اثبات شکایت خود درخواستی مبنی بر صدور حکم مجازات جهت فرد خاطی ارائه دهد.

چنانچه اثبات گردد که ارسال پیامک و تماس تلفنی به قصد ایجاد مزاحمت صورت گرفته، حتی در صورت خاص نبودن متن نیز تحت عنوان جرم تلقی شده و فرد آسیب دیده می‌تواند از محاکم قضایی درخواست مجازات داشته باشد. همچنین بهتر است بدانیم چنانچه فرد خاطی در پیامک‌ها اقدام به افترا، توهین و یا فحاشی نماید علاوه بر جرم مزاحمت پیامکی، مجازات توهین و افترا نیز بر او وارد خواهد بود.

مزاحمت تلفنی و پیامکی و مراقبت از خود

عنصر قانونی در خصوص جرم مزاحمت های تلفنی و پیامکی

بر اساس قانون هر چه میزان یک عمل ناپسند و زشت باشد تا هنگامی که طبق قوانین مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده باشد امکان مجازات وجود نداشته و نمی‌توان پیش بینی کرد که چه حکمی در مورد آن صدور می‌شود. بر همین اساس رکن قانونی هر جرم بر اساس متنی خواهد بود که قانونگذار در قوانین کشور به اعلام آن پرداخته و جهت آن مجازات تعیین کرده است.

طبق ماده ۶۴۱ در قانون مجازات اسلامی آمده است چنانچه شخصی توسط دستگاه‌های مخابراتی یا تلفن برای دیگر افراد ایجاد مزاحمت نماید ضمن اینکه ملزم به رعایت قوانین شرکت مخابرات است احتمال دارد به ۱ الی ۶ ماه حبس نیز محکوم گردد.

عنصر مادی در خصوص جرم مزاحمت تلفنی و یا پیامکی

قانونگذار به منظور جلوگیری از سلب آرامش کاربران و حفظ امنیت روانی آنها در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی به بررسی جرم مزاحمت تلفنی و پیامکی پرداخته است. مزاحمت تلفنی و یا پیامکی فعل عمدی و آگاهانه‌ای است که پس از کشف آن توسط مراجع قانونی مسئولیت کیفری برای مزاحم به همراه داشته و متهم بایستی پاسخگوی اعمال خود در این باره باشد.

همچنین باید یادآور شد که این جرم احتیاجی به بیان عبارات یا کلمات خاص نداشته و هر عملی که باعث بروز اذیت و آزار دیگر اشخاص شود می‌تواند تحت عنوان تعریف مزاحمت تلفنی مورد پیگرد قرار گیرد. مثلاً تلفن زدن و قطع کردن و یا صحبت نکردن به ویژه در ساعت‌های نیمه شب می‌تواند در شمار مزاحمت‌های تلفنی قرار گیرد.

برای جرم انگاشته شدن این عمل نیازی به استفاده از کلمات خاص نبوده و برقراری تماس بدون هیچگونه صحبتی نیز مزاحمت تلفنی محسوب خواهد شد. با توجه به این امر بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی برای این جرم بین یک الی ۶ ماه حبس در نظر گرفته می‌شود.

چگونگی شکایت و رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی یا پیامکی

بر اساس قانون جرم مزاحمت تلفنی یا پیامکی قابل رسیدگی بوده و افرادی که مورد مزاحمت تلفنی و پیامکی قرار می‌گیرند می‌توانند از دو طریق به پیگیری این امر بپردازند.

چنانچه مزاحمت تلفنی تنها به صورت مزاحمت از طریق تلفن صورت گرفته و هیچ جرم دیگری از جمله استفاده از الفاظ بی‌ادبانه یا فحاشی اتفاق نیفتاده باشد تنها تلفن فرد خاطی قطع شده و چنانچه مزاحمت تلفنی با جرم‌هایی مانند تهدید یا فحاشی همراه باشد، موضوع شکایت به دادگاه‌های عمومی ارجاع خواهد شد.

پیگیری مزاحمت تلفنی و یا پیامکی توسط مخابرات

چنانچه مزاحمت تلفنی و پیامکی توسط دستگاه‌های مخابراتی روی دهد برای شکایت می‌توانید به دادسرا مراجعه کنید. ‌ اما در مورد مزاحمت اینترنتی توسط فضای مجازی بایستی به دادسرای جرایم رایانه‌ای و اینترنتی و شعب ویژه در شهرستان‌ها مراجعه کنید. بر این اساس چنانچه شخصی مورد مزاحمت پیامکی یا تلفنی قرار بگیرد می‌تواند به اداره مخابرات یا دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برساند.

چنانچه فرد مزاحم ناشناس باشد در فرم مربوطه می‌توان نام وی را تحت عنوان مزاحم درج کرده و عنوان شکواییه را رفع مزاحمت تلفنی و یا پیامکی ذکر کرد. چنانچه پیگیری پرونده رفع مزاحمت تلفنی از طریق دادسرا صورت گیرد و فرم آن پیوست مخابرات شود به طور قطع فرایند رسیدگی به شکایت هرچه سریع‌تر انجام می‌شود.

ادله لازم برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی و پیامکی

جرم مزاحمت تلفنی و پیامکی دارای مجازات بوده و برای برخورد و اثبات آن بایستی نکاتی را رعایت کرد. ممکن است هر یک از ما با مشکل مزاحمت تلفنی به طرق مختلفی مواجه شویم و مزاحم تلفنی امکان دارد با هدف‌های خاصی مزاحمت ایجاد نماید. در گذشته اغلب مزاحمت‌ تلفنی و پیامکی برای سرگرمی بود ولی در حال حاضر این مشکل کمرنگ شده و کمتر رخ می دهد.

جرم مزاحمت تلفنی و پیامکی

به منظور شکایت و پیگیری مزاحمت تلفنی بایستی در اولین مرحله آن را اثبات نمایید. مثلاً فرض نمایید فردی مکرراً با شما تماس گرفته و تلفن را قطع می‌کند. این جرم با استعلام از طریق مخابرات به راحتی قابل اثبات است. بعد از اینکه مزاحمت شخص اثبات گردید دادگاه به ارزیابی پرونده پرداخته و میزان مزاحمت را تعیین می‌نماید.

در قانون، مجازاتی برای مزاحمت تلفنی در نظر گرفته شده که با توجه به شدت جرم، میزان مجازات می‌تواند از حبس بین یک الی تا ۶ ماه صادر گردد. همچنین ممکن است در مواردی نیز جریمه نقدی برای فرد خاطی در نظر گرفته شود.

دادگاه صالح به منظور رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی و یا پیامکی

همانطور که اشاره شد مزاحمت تلفنی یا پیامکی جرم محسوب شده و دارای مجازات خواهد بود. هنگامی که این جرم انجام می‌شود شخص شاکی مورد مزاحمت و شنود جملات آزاردهنده قرار گرفته و امکان دارد با تهدید شخص به شکایت کیفری وی را از ادامه مزاحمت باز دارد؛ برخی مزاحمان همچنان به ایجاد مزاحمت مصر بوده و تهدیدها را جدی تلقی نمی‌کنند.

زمانی که جرم مزاحمت تلفنی روی می‌دهد شاکی می‌تواند در شهر محل وقوع اقدام به مطرح کردن شکایت خود بپردازد. در واقع دادسرای موجود در آن شهر تحت عنوان مرجع صالح جهت رسیدگی به شکایت به شمار می‌آید.

سخن پایانی

برخی افراد ممکن است برای سرگرمی به ایجاد مزاحمت برای دیگران از طریق تماس تلفنی یا پیامک بپردازند بدون اینکه متوجه باشند که این عمل جرم محسوب شده و دارای مجازات است. برخی نیز با توهین، تهدید و افترا توسط پیامک و تماس تلفنی به سایر جرایمی خواهند پرداخت که ممکن است در آینده جان افراد را مورد تهدید قرار دهد. به طور کلی این امر موجب سلب آسایش عمومی شده و نظم جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر همین اساس برای مزاحمت تلفنی و پیامکی مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است. برای برطرف شدن مشکل بایستی شکایت مزاحمت تلفنی یا پیامکی به موقع و با دقت انجام شود. در صورتی که با چنین مشکلی مواجهه شدید می‌توانید ابتدا با یک وکیل خبره در این امر مشورت کرده و شکایت خود را به ثبت برسانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *