مجازات تهمت و افترا در فضای مجازیتهمت و افترا در فضای مجازی یکی از جرایم سایبری است که با گسترش فضای مجازی و تعامل بیشتر مردم در این فضا گسترش یافته است. در این مقاله به بررسی مجازات تهمت و افترا در فضای مجازی می پردازیم .

برخلاف تصور عموم تمامی رفتار و اعمالی که موجب آسیب دیدن فرد یا افراد در فضای مجازی صورت گیرد جرم محسوب می‌شود. در دنیای واقعی به هر گونه عمل که موجب خدشه به حیثیت و آبروی یک فرد شود تهمت یا افترا گویند. حال اگر این عمل در فضای مجازی صورت گیرد تهمت در فضای مجازی تلقی می‌شود. مجازات تهمت و افترا در فضای مجازی در قانون مشخص شده است و قانونگذاران جمهوری اسلامی ایران برای محافظت از حیثیت و آبروی افراد و همچنین جلوگیری از درگیری‌های بزرگ‌تر و ورود اختلافات فضای مجازی به دنیای واقعی برای فرد متخلف مجازات در نظر گرفته‌اند.

مجازات جرم تهمت و افترا در فضای مجازی

همان گونه که اشاره کردیم جرم تهمت و افترا در فضای مجازی نیز همچون تهمت در فضای واقعی بدون مجازات باقی نمی‌ماند.
بنا بر ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی چنانچه فردی با رفتار، اعمال یا گفت‌و‌گوهای خود در فضای مجازی به دیگری تهمت بزند مجرم در نظر گرفته می‌شود. و به مجازات یکماه تا یکسال حبس و یا شلاق  74 ضربه محکوم میشود
نکته: با توجه به ماده 746 قانون مجازات چنانچه فردی با استفاده از رایانه‌ها اخبار دروغی را بر علیه افراد جامعه منتشر کند به مجازاتی چون زندان از نود روز تا دو سال و همچنین پرداخت جریمه نقدی از دو میلیون تومان تا 15 میلیون توما محکوم می‌شود که این میزان را میتوان مجازات تهمت و افترا در فضای مجازی دانست  البته میزان جرائم نقدی برابر مصوبه سال 1399 هیئت وزیران افزایش یافته است که این مقدار را میتوانید در اینجا مشاهده نمائید.

نحوه اثبات جرم صورت گرفته در فضای مجازی

برای اثبات تهمت و افترا در فضای مجازی تنها کافی است با در دست داشتن مدارک و شواهد موجود به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمائید. پس از طرح شکایت موضوع به دادسرا ارجاع و با دریافت پیامک به شما اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد شد تا پیگیری‌های لازم برای اثبات جرم آغاز می‌گردد.
این دسته از جرایم در فضای مجازی و به وسیله گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین پیام‌ها، تصاویر نشان دهنده تهمت، ویدیو و داده‌ها به عنوان ادله و شواهد برای اثبات جرم تهمت در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت مشاوره با وکیل متخصص در پیگیری پرونده های فضای مجازی

چنانچه قصد پیگیری و شکایت از جرم تهمت روی داده در فضای مجازی را دارید می‌توانید با مشاوران حقوقی سایبری صحبت کنید.
کمک گرفتن از وکلای سایبری در این زمینه می‌تواند موجب تسریع مراحل مستند سازی ادله جرم و پیگیری موضوع شود.
چنانچه قصد صحبت با یک وکیل حرفه‌ای سایبری را دارید وکیل طباطبایی آماده ارائه خدمات مشاوره  تلفنی، آنلاین و حضوری و نیز پیگیری پرونده های سایبری شما عزیزان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *