تعریف جاسوسی

 

جاسوسی یعنی اینکه اطلاعات یک فرد و یا یک مجموعه بصورت مخفیانه جمع آوری شود و در اختیار افراد ثالث قرار بگیرد.

جاسوسی رایانه ای چیست؟

در جاسوسی رایانه‌ای، رایانه به منزله‌ی موضوع جرم، جزء عنصر مادی این جرم می‌باشد. جرم جاسوسی رایانه ای تنها از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی انجام می شود.

جاسوسی رایانه‌ای در حقوق داخلی ایران

فعالیت هایی مثل دسترسی غیرمجاز به داده‌های محرمانه که در پی آشکار شدن آنها به امنیت کشور آسیب وارد می شود، جاسوسی رایانه‌ای در حقوق داخلی ایران محسوب می شوند و مجازات هایی هم برای آن تعیین شده است.

نمونه ای از جاسوسی رایانه ای در ایران

حمله ویروس جاسوسی استاکس نت  به تاسیسات هسته ای ایران، نمونه ی بارزی در مورد جاسوسی رایانه ای می باشد. در این حمله، استاکس نت ضمن سرقت اطلاعات سامانه های کنترل صنعتی آنها را بر روی اینترنت منتشر می کند.

مجازات جاسوسی رایانه‌ای در ایران

عنصر قانونی جاسوسی رایانه ای

بر اساس قانون مجازات اسلامی (قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388) ماده 731 “هر کس بطور غیرمجاز نسبت به داده های محرمانه در حال انتقال یا ذخیره شده در سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود، به مجازات های تعیین شده محکوم می گردد:

اگر داده های مزبور در اختیار افراد فاقد صلاحیت قرار بگیرد، فرد مرتکب به حبس از دو تا ده سال محکوم می گردد.

در صورت دسترسی به داده های مزبور، شنود محتوای در حال انتقال یا تحصیل آنها مجازات های:

تعیین می گردد.

اگر داده های مزبور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه افشا شود و یا در دسترس شان قرار گیرد، حبس پنج تا پانزده سال برای فرد مرتکب تعیین می شود.

بر اساس ماده 732 در مورد نقض تدابیر امنیتی سامانه های رایانه ای:

هرکس که به قصد دسترسی به اطلاعات محرمانه تدابیر امنیتی سیستم های رایانه ای یا مخابراتی را نقض نماید، مجازات های:

تعیین می گردد.

مجازات جاسوسی بر اساس ماده ۷۳۳ قانون مجازات اسلامی:

اگر مأموران دولتی که مسئول حفظ داده ‎های سری مقرر در ماده (۳) این قانون یا سامانه‎ های مربوط هستند و به آنها آموزش لازم داده شده است یا داده ها یا سامانه های مذکور در اختیار آنها قرار گرفته است، بر اثر بی‎ احتیاطی، بی‎ مبالاتی یا عدم رعایت تدابیر امنیتی موجب دسترسی اشخاص فاقد صلاحیت به داده ‎ها، حاملهای داده یا سامانه ‎های مذکور شوند، برای آنها مجازات هایی  :

تعیین می گردد.

مجازات جاسوسی بر اساس قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 :

تحصیل غیر قانونی اسرار تجاری و اقتصادی بنگاه ها و موسسات برای خود و یا افشای آن برای اشخاص در محیط الکترونیک جرم می باشد و مجازات های:

تعیین می گردد.

عنصر مادی جاسوسی رایانه ای

اگر مرتکب با همان وسایل و روشی که قانون تصریح کرده، اقدام به جرم نماید:

بر اساس جرایم رایانه ای قانون مجازات اسلامی ماده 731 الحاقی 5 خرداد  1388 چنانچه شنود غیرمجاز محتوای محرمانه در حال انتقال باشد، بر اساس بند الف این ماده مجازات های:

تعیین می گردد.

در پایان باید گفت که با توجه به گسترده شدن جرم جاسوسی رایانه ای در کشورمان ضروری ست تا با اقدامات لازم جهت جلوگیری از وقوع این جرم آشنا شویم و از طرفی هم اگر مورد هدف این جرم قرار گرفتیم، پرونده را در اختیار وکلای خبره قرار دهیم تا ضمن رسیدگی کامل به پرونده، مشاوره های لازم در این زمینه را ارائه دهند.

وکیل طباطبایی که پرونده های مختلفی در این  زمینه را حل و فصل کرده است، می تواند با بهره گیری از دانش و تجربه به پیروزی در پرونده تان کمک کند و راهکارهای مناسبی در اختیار شما قرار دهد تا در معرض تهدیدات این چنینی قرار نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *