سرقت رایانه‌ای یکی از روش‌های دزدی و کلاهبرداری در عصر جدید می‌باشد. تا سالیان پیش تصور می‌شد تنها راه دزدی بالا رفتن از دیوار دیگران است، اما امروزه با گسترش فضای اینترنت امکان دزدی در این فضا فراهم شده است. مجرمان رایانه‌ای دیگر نیازی به بالا رفتن از دیوار مردم نخواهند داشت؛ این‌بار آن‌ها آسان‌تر مال و آبروی مردم را به بازی می‌گیرند.

این جرم یکی از جرایم رایانه‌ای می‌باشد که متاسفانه روزبه‌روز شاهد افزایش آن هستیم. در این مقاله سعی داریم به بررسی این جرم و مجازات درنظرگرفته‌شده برای آن بپردازیم.

چه تفاوتی میان دزدی رایانه‌ای و دزدی سنتی وجود دارد؟

در سرقت سنتی مجرمان ابزار و وسایلی را می‌ربودند که از ارزش مالی برخوردار بود، اما امروزه سارقان رایانه‌ای تصاویر، داده‌ها، صوت‌ها و ویدیو‌هایی را می‌ربایند که ممکن است هیچ ارزش مالی نداشته باشد؛ درواقع می‌توانیم بگوییم مجرمان رایانه‌ای می‌توانند اهداف غیر مالی را دنبال کنند، درصورتی‌که در سرقت سنتی اهداف سارقان بیشتر کسب مال و ثروت می‌باشد.

در دزدی‌های رایانه‌ای، خطر، بیشتر اطلاعات محرمانه افراد را تهدید می‌کند تا مال آن‌ها را، اما گاهی نیز ممکن است اهداف سارقان از سرقت اطلاعات مهم افراد تهدید، کلاهبرداری و روش‌های دیگر برای دستیابی به پول و ثروت باشد.

مجازات سرقت رایانه‌ای چیست؟

مجازات سرقت رایانه ای

سرقت رایانه‌ای نیز مانند هر جرم دیگری مجازاتی را به همراه خواهد داشت. با توجه به ماده ۱۲ قانون جرایم رایانه‌ای دو مجازات جداگانه برای مجرمان این جرم وجود دارد:

چگونه می‌توان از سرقت‌های رایانه‌ای شکایت کرد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در بحث سرقت‌های رایانه‌ای حتما باید به آن پاسخ دهیم نحوه شکایت از سرقت‌های رایانه‌ای می‌باشد. ابتدا باید یادآوری کنیم که بهترین و صالح‌ترین دادگاه برای پیگیری این دسته از جرایم رایانه‌ای نزدیک‌ترین دادگاه به محل وقوع جرم می‌باشد.

فرد شاکی باید با مراجعه به مراکز قضایی و پلیس فتا شکایت خود را برعلیه مجرمان اعلام کند. پس از شکایت از او خواسته می‌شود تا شکایت خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در دادسرا ثبت نماید.

وجود وکیل سایبری چه تاثیری در پیشبرد و موفقیت پرونده‌های مربوط به سرقت رایانه‌ای دارد؟

پیچیدگی مراحل شکایت و پیگیری پرونده‌های مربوط به دزدی رایانه‌ای به وضوح اهمیت بالا و سختی کار در این پرونده‌ها را نمایش می‌دهد. همین عامل باعث می‌شود تا نیاز به یک وکیل سایبری در حل چنین پرونده‌هایی بتواند راهگشا باشد. مجموعه حقوقی وکیل طباطبایی در این زمینه تجربه زیادی دارد. برای گرفتن وقت مشاوره یا پرسش و پاسخ رایگان با این مجموعه کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *