متهم به جرم دسترسی غیر مجاز هستید؟برای شما ابلاغی از دادسرا آمده و یا توسط پلیس دعوت شده اید؟این مطلب را بخوانید:

یکی از جرایمی که می‌تواند منجر به صدور حکم زندان و ایجاد سابقه‌ی قضایی برای متهم گردد انتساب جرم دسترسی غیر مجاز به شما می‌باشد برابر ماده‌ی 729 قانون مجازات اسلامی ،مجازات شخص مرتکب می‌تواند 91 روز تا 1 سال حبس باشد.

ضمن اینکه قاضی دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات حبس شما را به جریمه‌ی 2 تا 5 میلیون تومانی نیز محکوم نماید نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت می‌باشد نحوه‌ی دفاع شما از خود در مقابل این اتهام است قبل از بررسی این موضوع می‌بایست به مراحلی که شما در طی رسیدگی به این اتهام طی می‌کنید اشاره کنیم.

وکیل جرم دسترسی غیر مجاز

چنانچه شاکی و یا پلیس شما را به عنوان متهم دسترسی غیر مجاز معرفی نمایند قطعا در ابتدای امر می‌بایست مدارک و مستنداتی که نشان از ارتکاب این جرم یعنی دسترسی غیر مجاز به سامانه یا یا صفحه‌ی اینستاگرام و یا وبسایت دیگری و دسترسی به اطلاعات وی را ارائه نمایند.

این اطلاعات می‌تواند ایمیلی شامل آی‌پی متعلق به سیستم شما و یا رد پاهای حضور شما در وب سایت و یا سامانه‌های متعلق به شاکی باشد که مستندسازی شده و نشان از دسترسی غیر مجاز شما به اطلاعات یا گوشی تلفن متعلق به شاکی دارد.

در این مرحله و پس از شناسایی شما به عنوان متهم جرم دسترسی غیر مجاز ،دعوت نامه‌ای از سوی پلیس فتا یا کلانتری برای شما ارسال و یا به صورت تلفنی احضار می‌گردید توجه داشته باشید که این اقدام با دستور قضایی صورت می‌گیرد لذا توصیه می‌شود در صورت چنین تماسی حتما به مقر پلیس مراجعه نمایید توجه داشته باشید قبل از مراجعه‌ی به پلیس  به منظور آمادگی لازم برای پاسخگویی و اطلاع از حقوق قانونی خود با ما تماس بگیرید . توجه داشته باشید که مراقب اظهارات خود باشید.

نقش وکیل جرائم رایانه ای در دفاع از شما درجرم دسترسی غیر مجاز چیست؟

یکی از حقوق قانونی شما  استفاده از وکیل دادگستری برای دفاع می‌باشد توجه داشته باشید که چنانچه از سوی دادسرا به عنوان متهم احضار گردید حتما این حق به شما در احضاریه‌ی صادره اعلام خواهد شد اما نقش وکیل دادگستری مسلط در حوزه‌ی جرائم رایانه‌ای برای دفاع از شما چه می‌تواند باشد؟ جرم دسترسی غیرمجاز و انتساب اتهام آن به شما جز در مواردی که اقراری از سوی مرتکب وجود داشته باشد تنها با استفاده از ادله‌ی الکترونیک و مستندسازی آن ادله امکان پذیر است حال آن که تسلط به ادله‌ی الکترونیک و نحوه‌ی تفسیر این ادله و نوع مستندسازی است که می تواند کفه ترازوی دعوا را به نفع شما تغییر دهد و این امر تنها با استفاده از دانش سایبر فارنزیک و تسلط به مقررات جرائم رایانه ای ، استناد پذیری ادله دیجیتال و … امکان پذیر است بنابراین پیشنهاد می شود در صورتیکه توسط مرجع قضائی یا انتظامی در خصوص این اتهام احضار شدید قبل از هر گونه اقدام برای مشاوره تلفنی یا حضوری با ما تماس بگیرید.

چنانچه نتوانید دادیار یا بازپرس دادسرا را قانع کنید که جرم مورد نظر توسط شما ارتکاب نیافته است و ادله‌ی ارائه شده قابل خدشه نباشد در این مرحله با صدور کیفرخواست مواجه خواهید شد که به این  معنی است که از نظر دادسرا شما مرتکب جرم شده و مستحق کیفر و مجازات می‌باشید.

پس از صدورکیفرخواست پرونده به دادگاه ارجاع و و وقت رسیدگی برای شنیدن دفاعیات شما تعیین می‌شود توجه داشته باشید چنانچه تا این مرحله اقدام به اخذ وکیل نکرده‌اید همچنان این فرصت را دارید که از طرق قانونی و با تعیین یک وکیل مسلط به جرائم رایانه‌ای از حقوق خود دفاع کنید.

برای مشاوره با وکیل متخصص جرائم رایانه ای و برآورد هزینه اخذ وکیل با ما تماس بگیرید.

در این مرحله دادگاه با شنیدن دفاعیات شما و با توجه به کیفرخواست صادره از سوی دادسرا نسبت به صدور حکم اقدام می‌نماید این حکم معمولا بین یک هفته تا یک ماه از زمان تشکیل جلسه‌ی دادگاه صادر و سپس به شما ابلاغ می‌گردد پس از ابلاغ حکم  شما و طرف مقابل می‌توانید ظرف مدت 20 روز به حکم صادره اعتراض کرده و نسبت به ارجاع پرونده به دادگاه تجدید نظر اقدام نمایید.

در نهایت حکم صادر شده از سوی دادگاه تجدید نظر و یا حکم دادگاه بدوی که مورد اعتراض هیچ یک از طرفین قرار نگرفته باشد قطعی و لازم الاجرا خواهد بود..

با توجه به نوع مجازات احتمالی که می‌تواند زندان باشد و عواقب ناشی از این حکم که منجربه وجود سابقه برای شما گردد پیشنهاد می‌شود به موارد زیر دقت نمایید:

1- مواظب اظهارات خود باشید و بدون مشورت با وکیل مجرب در جرائم رایانه ای به هیچ عنوان اقدامی انجام ندهید.

2- قبل از هرگونه اقدام درخواست بررسی مستندات پرونده را نمائید تا بتوانید راحت تر از خود دفاع کنید

3- چنانچه به عنوان مطلع به دادسرا احضار شوید نیاز به وکیل نخواهید داشت لیکن احضار شما به دادسرا بعنوان متهم می تواند خطرناک بوده و نشان از وجود ادله ای صحیح علیه شما باشد لذا در این مرحله دفاع شما از خود بسیار حیاتی است

4- توجه داشته باشید مرحله دادسرا در جرائم کیفری که تحت عنوان مرحله تحقیقات مقدماتی نیز شناخته می شود مرحله ای طلایی برای دفاع شما تلقی می گردد و پیشنهاد میشود این مرحله از رسیدگی را جدی بگیرید چرا که در این مرحله تمامی تحقیقات صورت میگیرد و امکان وارد کردن ایراد به تحقیقات صورت گرفته فراهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *