پولشویی اینترنتی یکی از جرایم سایبری ناشناخته است. بیشتر ما با واژه پولشویی آشنا هستیم و حداقل یک بار این کلمه به گوش‌مان رسیده است، اما ممکن است واژه پولشویی اینترنتی کمی ناآشنا به نظر بیاید؛ به همین دلیل لازم است در ابتدا پولشویی و پولشویی اینترنتی را تعریف کنیم.

مجازات پولشویی اینترنتی

 

مجازات جرم پولشویی اینترنتی

جرم پولشویی چه در فضای مجازی صورت گیرد، چه در دنیای واقعی صدمات اقتصادی فراوانی به جامعه وارد می‌‌کند. این موضوع به تنهایی کافی است تا قانون‌گذاران، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مبارزه با آن داشته باشند. جرم پولشویی عملی غیر منصفانه و غیر اخلاقی است‌. اما به‌زبان‌آوردن این واژگان به تنهایی نمی‌تواند مانع وقوع این جرم گردد. مجازات مجرمان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های قانون‌گذاران برای مبارزه با وقوع مجدد جرم است.

در رابطه با جرم پولشویی اینترنتی توجه داشته باشید که در قانون جرایم سایبری هیچ اشاره‌ای به این جرم نشده است. ازآنجایی‌که در قانون جمهوری اسلامی هنگام بیان جرم پولشویی شیوه وقوع جرم یا به‌عبارتی مجازی یا واقعی‌بودن آن بیان نشده است، از این مجازات بهره برده می‌شود.
با توجه به این نکته می‌توانیم بگوییم مجازات جرم پولشویی یک مجازات کاملا مادی است. فرد متخلف بایستی تمامی دارایی‌های خود و تمام پولی را که با هدف پولشویی وارد چرخه اقتصادی کرده است، به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بازگرداند. علاوه بر این او موظف به پرداخت جریمه نقدی به اندازه یک چهارم مقدار پولی که پولشویی کرده است، می‌شود.

پولشویی اینترنتی

نکته: همان‌گونه که در تعریف جرم پولشویی بیان کردیم، قبل از وقوع پولشویی یک جرم دیگر روی داده است و فرد مجرم برای جرم اولیه به صورت جداگانه مجازات می‌شود.

اثبات جرم پولشویی سایبری

متاسفانه اثبات جرم پولشویی اینترنتی بسیار سخت است. تنها راه آسان‌کردن مراحل اثبات جرم روی‌داده، کمک گرفتن از وکلای حقوقی سایبری است. از آنجایی‌که جرم پولشویی اینترنتی بسیار به جرم فیشینگ و سرقت اینترنتی مرتبط است، وکیل شما بایستی مهارت فراوانی در زمینه شناخت این دسته جرایم داشته باشد.
اگر به دنبال یک وکیل خبره برای اثبات این جرم هستید، آقای طباطبایی می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. ایشان به واسطه داشتن تخصص فراوان در زمینه جرم‌شناسی به بهترین وکیل جرایم سایبری و همچنین بهترین مشاور حقوقی جرایم سایبری در ایران تبدیل شده اند. برای درخواست مشاوره یا پرسش و پاسخ رایگان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *